آفتاب
/گزارش خبرنگار ایسنا از مونترو/

تضاد دیدگاه روسیه و آمریکا در کنفرانس "ژنو 2"

تضاد دیدگاه روسیه و آمریکا در کنفرانس "ژنو 2"

آمریکا همچنان تلاش دارد تا قرائت خود از «ژنو 1» را براساس حذف کامل نظام کنونی سوریه و همخوانی با قرائت مخالفان نظام قرار دهد. کری تاکید دارد که سوریه آینده، بدون بشار اسد و مجموعه حاضر در رهبری سوریه است.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به سوئیس، آمریکا به خوبی می‌داند وقتی در آغاز کنفرانس خواستار برکناری و ریشه‌کنی طرف دیگر در میز گفتگوها می‌شود، در پایان کنفرانس چیزی نصیب دو طرف نمی‌شود. آمریکایی‌ها امروز در کنفرانس با سیاست برد برای خود و هم‌پیمانانش و باخت برای طرف دیگر حاضر شده است؛ قاعده‌ای که در هیچ مذاکره‌ای نتیجه بخش نیست.

شاید آمریکایی‌ها آخرین مرز خواسته‌های مخالفان را با شدت در آغاز کنفرانس طرح کرده‌اند تا طرف مقابل را به تب راضی کنند چرا که موضوع گسترش هرج و مرج در سوریه، عراق و لبنان می‌تواند به سرعت به مرزهای اتحادیه اروپا سرایت کند:

1- دریادار جیمز استاوریدیس، فرمانده سابق ناتو روز گذشته از گسترش موج اندیشه‌ها و نبردهای طایفی و مذهبی به اتحادیه اروپا هشدار داد. به اعتقاد وی گسترش نبردهای مسلحانه با اندیشه‌های تکفیری و مذهبی می‌تواند امنیت اروپا را به خطر اندازد.

2- لاورف در سخنان خود در آغاز کنفرانس ژنو 2 اعلام کرد که مسیحیت شرق در خاورمیانه که بیش از 2000 سال سابقه حضور در منطقه را دارند، باید با آزادی و احترام متقابل در منطقه همچنان حضور داشته باشند.

اتحادیه اروپا و تشکیلات امنیتی آن امروز به شدت نگران خیزش جریانی مشابه اندیشه‌های تکفیری سوریه و عراق در بین مسیحیان راست افراطی اروپا هستند که ممکن است تحت عنوان دفاع از مسیحیان و مظاهر دین مسیحی در خاورمیانه از یک سو همچون بسیاری از جهادیون کشورهای اسلامی که عازم سوریه شدند آن‌ها نیز به سوی خاورمیانه هجوم آورند و از سوی دیگر به مراکز مسلمانان در اروپا و مهاجران مسلمان اتحادیه اروپا حمله کنند.

این امر دغدغه شدید امروز اتحادیه اروپا است در حالی که آمریکا به دلیل دوری جغرافیایی از منطقه کمتر آسیب‌های این خطر امنیتی را تجربه خواهد کرد.

روسیه برای تفهیم این موضوع پرچمدار حضور آزاد مسیحیت در شرق شده است تا بتواند همسویی بیشتری بین خود و اتحادیه اروپا برای مواجهه با گسترش تروریسم و جریان‌های تکفیری ایجاد کند. اینجا همان نقطه مشترک بین اتحادیه اروپا، آمریکا و روسیه است که تحت عنوان مبارزه با تروریسم در کنفرانس تجلی خواهد یافت.

اما روسیه که در توافق سیاسی مورد نظر در سوریه هرگز با معادله آمریکا مبنی بر حذف دولت کنونی سوریه و حذف بشار اسد همراهی نخواهد کرد بلکه از همه طرف‌ها خواسته است تا از فرصت نشست ژنو 2 استفاده کرده تا با تفاهم سیاسی از مرزهای کنونی عبور کرده و سوریه‌ای به دور از خشونت ایجاد کنند. سخنان امروز لاوروف نشان داد که ژنو 1 در نگاه سوریه هرگز به معنای حذف طرف دیگر در مذاکرات ژنو 2 نیست بلکه هر معادله‌ای از این کنفرانس خارج شود وجود نظام کنونی ستونی اساسی در آن خواهد بود گرچه وصول به توافقی جامع درباره آینده سوریه در این کنفرانس بعید به نظر می‌آید و تنها احتمال قوی بروز نوعی توافق حداکثری در مبارزه با تروریسم و اندیشه‌های تکفیری در منطقه خواهد بود تا چنانچه پیشتر آمد از گسترش دامنه آن به دیگر کشورها و از جمله اتحادیه اروپا جلوگیری شود.

انتهای پیام

کد N74258

وبگردی