آفتاب

بان کی مون: بیش از شش میلیون سوری در کشور خود آواره شده اند

بان کی مون: بیش از شش میلیون سوری در کشور خود آواره شده اند

تهران - دبیر کل سازمان ملل در کنفرانس ژنو 2 اعلام کرد، بیش از شش میلیون نفر از مردم سوریه در داخل این کشور آواره شده اند.

ˈبان کی مونˈ دبیر کل سازمان ملل متحد در افتتاحیه کنفرانس ژنو 2 طی سخنانی اعلام کرد: بیش از شش میلیون نفر از مردم سوریه در داخل این کشور آواره شده و بیش از 9 میلیون نفر در داخل کشور نیاز به کمک های انسانی دارند و بیش از 2 میلیون نفر از آنان در مناطقی به سر می برند که امکان رساندن کمک های انسانی به آنان وجود ندارد.

بان کی مون اظهار داشت: باید اعتراف کنیم که بسیاری از کشته ها و ویرانی ها در سوریه ناشی از سلاح های متعارفی است که به سوی این کشور سرازیر شده و به دست همه طرف های درگیر می رسد. بسیاری از نقش آفرینان در این بحران، ابعاد طایفه ای به این نزاع بخشیدند.

وی افزود: بیش از 100 هزار نفر در سوریه کشته و عده زیادی از مردم مفقود یا بازداشت شدند. حملات علیه غیر نظامیان همچنان ادامه دارد و همه طرف های درگیری بی توجهی کامل خود به مسئولیت هایشان در قبال قوانین انسانی و بین المللی را ثابت کردند.

بان کی مون گفت: وقت و افراد زیادی از دست رفتند تا این کنفرانس برگزار شد و راه دشواری طی شد تا به ژنو 2 رسیدیم.

وی افزود: با وجود همه مشکلات پیش رو طرف های سوری می توانند راهی را آغاز کنند.

دبیر کل سازمان ملل گفت: علاوه بر سوریه، همه کشورهای منطقه تحت تاثیر این بحران قرار گرفته اند.

وی گفت: فاجعه بزرگ در سوریه از آنجا شروع شد که مردم خواستار تغییر شدند و این درخواست به جنگ خانگی خونین تبدیل شد.

بان کی مون خاطرنشان کرد که نبود قانون و هرج و مرج، مجرمان و جنگجویان خارجی را از کشورهای زیادی به سوریه جذب کرد و گروه های رادیکال افکار و دیدگاه های خاص و تخریبی خود را در این کشور تحمیل کردند.

بان کی مون ادامه داد: همه باید برای اجرای بیانیه ژنو یک و اجرای اقدامات اساسی برای روند انتقالی به رهبری خود سوری ها تلاش کنند. این اقدامات با تاسیس یک دولت انتقالی آغاز می شود که دارای همه اختیارات و مورد اجماع همه باشد و نیروهای نظامی، اطلاعاتی و امنیتی را تحت کنترل داشته باشد.

وی افزود، خدمات عمومی برای مردم سوریه هم باید تحت حمایت کامل قرار گیرد و رهبرانی مورد اعتماد مردم، کشور را اداره کنند. باید خشونت در سوریه متوقف شود و به حملات علیه غیر نظامیان پایان داده شود. همه طرف ها باید برای پایان دادن به حملات تروریستی تلاش کنند. دولت و مخالفان باید اجازه رسیدن کمک های انسانی مخصوصا به ساکنان مناطق تحت محاصره را بدهند.

دبیر کل سازمان ملل گفت، جامعه جهانی هم توانایی آن را دارد که به طور متحد پشت سر ملت سوریه بایستد، تا آنان در راه رسیدن به کشوری با ثبات، مسالمت جو و دموکراتیک گام بردارند.

مترجمام 1491 **1515
کد N74150

وبگردی