آفتاب

دیده بان حقوق بشر: کانادا به حقوق زنان بومی رسیدگی نمی‌کند

دیده بان حقوق بشر: کانادا به حقوق زنان بومی رسیدگی نمی‌کند

دیده‌بان حقوق بشر در گزارش سالانه خود اعلام کرد که دولت کانادا همواره از رسیدگی به مسئله خشونت علیه زنان و دختران بومی این کشور سرباز زده و پرونده‌های بسیاری در این زمینه ناتمام باقی مانده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر در گزارش سالانه خود اعلام کرد که دولت کانادا همواره از رسیدگی به مسئله خشونت علیه زنان و دختران بومی این کشور سرباز زده و پرونده‌های بسیاری در این زمینه ناتمام باقی مانده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تحقیقات دیده‌بان حقوق بشر نشان می‌دهد که پلیس کانادا به درستی از زنان و دختران بومی این کشور محافظت نمی‌کند و حتی آنها را در معرض خشونت‌هایی چون استفاده بیش از حد از ابزار اعمال فشار خشونت آمیز،‌ آزار و اذیت‌های فیزیکی، تجاوز و دیگر انواع خشونت‌های جنسی قرار می‌دهد.

این تحقیقات همچنین بیانگر این مطلب است که مکانیزم رسیدگی به شکایات و مراحل قانونی مربوطه در پلیس کانادا دارای نقطه ضعف‌های زیادی است که از بومیان حمایت نمی‌کند و از طرف دیگر غیرنظامیان نیز قادر نیستند به‌طور مستقل به بدرفتاری‌های پلیس رسیدگی کنند.

مگان رهود پژوهشگر حوزه حقوق زنان در دیده‌بان حقوق بشر، اظهار کرد: دولت کانادا موظف است به خشونت‌های شرم‌آور علیه زنان و دختران بومی کشورش پایان دهد، این در حالیست که آنها موظفند از این زنان و دختران محافظت کنند.

وی در ادامه تاکید کرد که کانادا باید یک کمیسیون ملی و مستقل را جهت تحقیق در این زمینه تشکیل دهد و برای تامین امنیت زنان و دختران بومی اقدامات موثر به‌عمل آورد.

دیده‌بان حقوق بشر در گزارش 667 صفحه‌ای سالانه خود به عملکرد 90 کشور دنیا در خصوص حقوق بشر پرداخته و در آن به‌طور ویژه در مورد کشتار گسترده غیرنظامیان در سوریه و کوتاهی جامعه بین‌الملل برای توقف آن هشدار داده است.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی دیده‌بان حقوق بشر،‌ این سازمان علاوه بر این گزارش داد که بسیاری از رهبران دنیا همچون در مصر و عربستان مخالفت‌ها را سرکوب کرده فعالان حقوقی را هدف قرار داده‌اند. همچنین افشاگری‌های ادوارد اسنودن، پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا در مورد برنامه‌های جاسوسی این کشور واکنش جهانیان را در پی داشته است.

دولت فدرال کانادا در فوریه 2013 گزارش پیشین دیده‌بان حقوق بشر در مورد بدرفتاری‌های پلیس این کشور علیه زنان و دختران بومی را به یک کمیسیون رسیدگی به شکایات ارجاع داد تا در مورد آن تحقیق کند، اما این کمیسیون علیرغم اینکه از افراد غیرنظامی تشکیل شده بود دارای قدرت و اختیارات کافی برای ارائه پیشنهادات در این زمینه نبود و رابطه تنگاتنگی با پلیس کانادا داشت. تحقیقات این کمیسیون همچنان ادامه دارد.

مجمع زنان بومی کانادا اسنادی را جمع‌آوری کرده که نشان می‌دهد در سال‌های 1960 تا 2010 بیش از 580 زن و دختر بومی در این کشور ناپدید شده و به قتل رسیده‌اند که به هیچ یک از پرونده‌های آنها رسیدگی نشده است. 39 درصد از این حوادث در سال‌های پس از 2000 اتفاق افتاده است و به‌دلیل توقف حمایت‌های مالی دولت از فعالیت‌های این سازمان اطلاعات مربوط به سال‌های پس از 2010 در دست نیست. متاسفانه پلیس کانادا نیز اطلاعات مربوط به اقوام و قبایل اقلیت را جمع‌آوری نمی‌کند.

در جریان بررسی‌ دوره‌ای حقوق بشر کانادا در شورای حقوق بشر سازمان ملل در آوریل گذشته بیش از 12 کشور در مورد مسئله زنان و دختران بومی کانادا ابراز نگرانی کردند. از این رو کمیته ویژه سازمان ملل در خصوص مبارزه با تبعیض علیه زنان و کمیسیون حقوق بشر قاره آمریکا نمایندگانی را برای بررسی این وضعیت به کانادا فرستادند.

همچنین گزارشگر ویژه سازمان ملل در خصوص حقوق مردم بومی پس از بازدید از این کشور در اکتبر 2013 از دولت کانادا خواست تا کمیسیونی را جهت بررسی خشونت‌ها علیه زنان و دختران بومی این کشور تشکیل دهد. چندین سازمان ملی و بین‌المللی دیگر نیز چنین درخواستی را به دولت کانادا ارائه داده‌اند.

کانادا از جمله کشورهای دنیا است که همواره بر لزوم حمایت از حقوق بشر در داخل و خارج از مرزهایش تاکید می‌کند، اما خود تاکنون به درستی مسئله حقوق افراد بومی این کشور به‌ویژه زنان و دختران که بیشتر در معرض خشونت قرار دارند رسیدگی نکرده است. گروه‌های حامی حقوق بومیان نیز به‌دلیل نداشتن پشتوانه مالی لازم و حمایت‌های کافی دولتی تاکنون قادر نبوده‌اند تغییری در این زمینه ایجاد کنند و پیشرفتی در مسائل حقوق بشری بومیان به‌ وجود‌ آوردند.

انتهای پیام

کد N74052

وبگردی