آفتاب

شیعیان پاکستان در شهر کویته تحصن کردند

شیعیان پاکستان در شهر کویته تحصن کردند

اسلام آباد - ایرنا - هزاران نفر از شیعیان و هواداران احزاب سیاسی مذهبی در شهر کویته مرکز ایالت بلوچستان در جنوب غربی پاکستان روز چهارشنبه در اعتراض به حملات تروریستی و کشتار هدفمند شیعیان در این شهر تحصن کردند.

به گزارش ایرنا به نقل از منابع خبری، مسلمانان شهر کویته و هواداران حزب مجلس وحدت مسلمین، حزب هزاره دموکراتیک و سایر سازمان های شیعی در تحصن امروز با در دست داشتن پلاکاردهایی که روی آن شعارهایی علیه دولت ایالتی و دولت فدرال نوشته شده بود، اقدام تروریستی شب گذشته علیه زائران شیعی در مسیر بازگشت از ایران و سایر حوادث تروریستی اخیر، قتل های هدفمند، انفجارها و نا آرامی ها در ایالت بلوچستان را محکوم کردند.

شمار قربانیان حمله انتحاری سه شنبه شب در مسیر عبور دو دستگاه اتوبوس حامل زائران شیعی در منطقه مستونگ ایالت بلوچستان، به 25 کشته و 44 زخمی افزایش یافت.

مقام های پلیس شهر کویته گفتند: زایران شیعی از جمله 10 زن و چند نفر از نیروهای امنیتی پاکستان در میان قربانیان این اقدام تروریستی هستند.

گروه تروریستی و غیرقانونی لشکر جهنگوی مسوولیت این اقدام تروریستی را به عهده گرفت.

لشکر جهنگوی یک سازمان خرابکار پاکستانی است که در سال 1376 شمسی (1996 میلادی) توسط ریاض بصرا به وجود آمد. نام این گروه در لیست سیاه سازمان های تروریستی پاکستان، کانادا، آمریکا و استرالیا قرار دارد.

بر اساس این گزارش، تظاهرات مسالت آمیز و تحصن مردمی در کویته را سید رضا آقا نماینده حزب مجلس وحدت مسلمین در مجلس ایالتی بلوچستان رهبری کرد.

معترضان، کشتار شیعیان و قتلهای هدفمند در پاکستان را که به دست گروههای غیرقانونی صورت می گیرد، محکوم کردند و تفرقه افکنی میان جوامع اهل تشیع و تسنن را در این کشور محصول توطئه های گروههای تکفیری و جنایتکار وابسته به آمریکا و رژیم نامشروع صهیونیستی دانستند.

شیعیان پاکستانی شهر کویته در این تجمع اجساد جان باختگان حادثه تروریستی اخیر را تشییع کردند و اعلام کردند: تا زمانی که ارتش پاکستان کنترل کامل اوضاع امنیتی در کویته و سایر نقاط ایالت بلوچستان را در اختیار نگیرد و دولت ایالتی نیز اقدامات اطمینان بخش برای نابود کردن گروهک های تروریستی و تکفیری اتخاذ نکند، به تحصن خود پایان نخواهند داد.

بر اساس این گزارش، مقامات دولتی ایالت بلوچستان در کویته با حضور در محل تحصن شیعیان تلاش کردند برای پایان دادن به این تجمع اعتراض آمیز با سرپرست گروههای شیعه و مسوولان برگزاری کننده این تحصن مذاکراتی انجام دهند.

شرکت کنندگان و روسای اعضای سازمانهای شیعی گفتند: تاکنون دولت ایالتی و دولت فدرال اسلام آباد با دادن وعده های پوچ به درخواست شیعیان مبنی بر امنیت شیعیان در این کشور بی توجهی کردند.

مسوولان ایالتی حزب مجلس وحدت مسلمین پاکستان نیز در سخنانی در مراسم تحصن امروز تاکید کردند: دولت ایالت بلوچستان برای جلوگیری از اقدامات گروههای شبه نظامی و توقف کشتار شیعیان به طور کامل با شکست مواجه شده است.

رسانه های پاکستانی بمب گذاری شب گذشته علیه زایران شیعی در ایالت بلوچستان را یکی از مرگبارترین حوادث تروریستی و انفجار ها در نخستین ماه جدید میلادی دانستند.

ممنون حسین رییس جمهوری و محمد نواز شریف نخست وزیر پاکستان با انتشار بیانیه هایی حمله تروریستی به زائران شیعی را محکوم کردند و ضمن صدور دستور رسیدگی به وضعیت زخمی های این حادثه، نیروهای امنیتی را مأمور کردند تا هرچه سریعتر این اقدامات تروریستی را پیگیری کرده و عاملان آن را شناسایی و بازداشت کنند.

علامه سید ساجد علی نقوی رییس حزب تحریک اسلامی و سرپرست شورای علمای شیعی پاکستان نیز این اقدام تروریستی را غیرانسانی و دردناک دانست و از دولت پاکستان خواست تا نیروهای ارتش را به منظور برقراری امنیت در مناطق تحت نفوذ تروریست ها اعزام کند.

در روزهای اخیر عملیات های تروریستی علیه شیعیان در پاکستان افزایش یافته و گروه های تندرو و فرقه ای با انجام اقدامات خصمانه علیه فعالان سیاسی و مذهبی، به دنبال برهم زدن اتحاد و همبستگی دینی میان اهل تسنن و شیعیان هستند.

مناطق و شهرهای مختلف ایالت بلوچستان پاکستان در روزها و هفته های اخیر شاهد حملات متعدد تروریستی و فرقه ای بوده و مقامات امنیتی این ایالت نیز تاکنون به نتیجه کاملی در بازداشت عناصر و عوامل این حوادث دست نیافته اند.

آساق ** 1095**1545
کد N73942

وبگردی