آفتاب

"آمریکا احتمالا همچنان مهمترین متحد هند است"

"آمریکا احتمالا همچنان مهمترین متحد هند است"

سفیر هند در واشنگتن گفت، به پرونده دستگیری معاون کنسولگری هند در ماه گذشته میلادی و بازرسی بدنی وی در نیویورک به "طرز وحشتناکی" رسیدگی شد و باید دوباره بررسی شود اما آمریکا احتمالا همچنان مهمترین متحد هند محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، "اس. جیشانکار"، سفیر هند در واشنگتن در مصاحبه‌ای گفت: نمی‌خواهم این رویداد را کم اهمیت یا بسیار مهم جلوه دهم. فکر می‌کنم باید این مساله را سر جای خود ببینیم. هند از تصمیمات مقام‌های آمریکا برای دستگیری و بازرسی بدنی "دیوانی خوبراگید" 39 ساله معاون کنسولگر هند در نیویورک بسیار متعجب و حیرت زده شده است. خوبراگید پس از متهم شدن به جعل ویزا و کم حقوق دادن به مستخدمش دستگیر شد.

جیشانکار ادامه داد: عصبانیت نسبت به ماهیت این مشکل و راه‌ رسیدگی به آن درست و به جا بود. این مساله نه تنها علنی و صریح انجام نشد بلکه به طرز بسیار وحشتناکی صورت گرفت.

اما وی نتایج این مساله بر جنبه عملی رابطه میان آمریکا و هند را کم اهمیت جلوه داده و تاکید می‌کند که هر دو طرف با وجود به تعویق افتادن دو سفر عالی رتبه آمریکا در ماه جاری میلادی همچنان با یکدیگر در حال مذاکره هستند.

سفیر هند در آمریکا گفت: صراحتا باید بگویم که رابطه میان آمریکا و هند احتمالا مهمترین رابطه است. ما تجارت، توافقات پنتاگون یا توافقات کنگره‌ای یا برنامه‌های علمی را متوقف نمی‌کنیم. این برنامه‌ها تا زمانی که مسائل روشن شود، انجام نمی‌شوند. باید هم مساله خوبراگید حل شود و هم مساله کاهش سطح مصونیت دیپلماتیک برای کارمندان کنسولگری خود در خارج انتظار دارد.

جیشانکار در پاسخ به این سوال که آیا هند از درخواست وکیل خوبراگید برای لغو اتهامات علیه وی حمایت می‌کند یا خیر گفت: این مساله در قبال این دیپلمات است اما فکر می‌کنم مساله بزرگترین در رابطه با مصونیت‌ها و امتیازات است. به نظر من باید بنشینیم و این مساله را حل کنیم.

خوبراگید ماه جاری میلادی پس از توافقی پیچیده که در آن مساله دیپلماتیک وی به سازمان ملل تغییر جهت داد با دریافت مصونیت در برابر پیگرد از آمریکا خارج شد. اما مقام‌های آمریکا تاکنون از لغو اتهامات علیه وی امتناع کرده‌اند.

جیشانکار گفت: تا زمانی که این مساله حل شود، سطح مصونیتی که کارمندان کنسولگری آمریکا در هند از آن بهره‌مند هستند، دقیقا به سطحی که در آمریکا برای کارمندان کنسولگری ما وجود دارد، می‌رسد.

انتهای پیام

کد N73933

وبگردی