آفتاب

پنتاگون: یا 10 هزار نیرو در افغانستان باقی بمانند یا همگی خارج شوند

پنتاگون: یا 10 هزار نیرو در افغانستان باقی بمانند یا همگی خارج شوند

به گفته مقامات ارشد آمریکایی، پنتاگون به رئیس‌جمهوری آمریکا پیشنهاد داده که پس از سال 2014، یا 10 هزار نیرو در افغانستان باقی بمانند و یا همه نیروها خارج شوند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، به گفته مقامات آمریکایی، طبق بررسی‌های آمریکا و ناتو برای حفظ امنیت دیپلمات‌ها و مقامات نظامی و اطلاعاتی که در افغانستان باقی می‌مانند، کمتر از 10 هزار نیرو، کم محسوب می‌شود.

به گفته یکی از مقامات که خواست نامش فاش نشود، آژانس‌های اطلاعاتی و وزارت امور خارجه آمریکا که هر دو در خصوص افغانستان دخیل هستند، از این پیشنهاد پنتاگون حمایت کرده‌اند.

اما برخی از مقامات کاخ سفید همچون جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری با این طرح مخالفت کرده‌اند.

دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا با توجه به اینکه پس از خروجش از عراق، جای فعالیت دوباره القاعده را باز کرده است، تمایل زیادی به باقی ماندن در افغانستان و جلوگیری از تکرار این وضعیت در این کشور دارد اما حامد کرزای، رئیس‌جمهوری افغانستان تاکنون از امضای قرارداد همکاری امنیتی دو جانبه با آمریکا خودداری کرده است.

آمریکا در حال حاضر 37 هزار و 500 نیرو در افغانستان دارد و تعداد نیروهای ناتو هم تقریبا نیمی از این مقدار است.

این در حالی است که کاتیلین هایدن، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت که اوباما هنوز در خصوص تعداد نیروهایی که افغانستان باقی خواهند ماند، تصمیم نگرفته و در صورت عدم توافق افغانستان با این امر، این کشور ضرر خواهد کرد.

انتهای پیام

کد N73931

وبگردی