آفتاب

تایلند همچنان ناآرام است / زخمی شدن رهبر گروه حامی دولت به ضرب گلوله

تایلند همچنان ناآرام است / زخمی شدن رهبر گروه حامی دولت به ضرب گلوله

یکی از رهبران گروه‌ حامی دولت تایلند امروز (چهارشنبه) یک روز پس از آنکه نخست وزیر این کشور وضعیت فوق العاده در بانکوک، پایتخت و نواحی اطراف اعلام کرد، خارج از منزلش به ضرب گلوله زخمی شد، این در حالی است که درگیری‌ها در این کشور آسیایی روز به روز در حال افزایش است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، پلیس تایلند گفت، کوآنچای پرایپانا، که رهبری یک گروه موسوم به پیراهن قرمزها حامی دولت را برعهده داشت، در استان اودون به ضرب گلوله مجروح شد؛ گمان می‌رود که این حمله با انگیزه سیاسی صورت گرفته باشد.

افسر پلیس تایلند به خبرگزاری رویترز گفت: در آنچه که از دوربین‌های مدار بسته می‌توان مشاهده کرد، مشخص است که یک لودر برنزی رنگ به محل سکونت این رهبر حامی دولت بانکوک نزدیک شده و چندین گلوله به این مرد شلیک کرده است.

تیراندازی به سوی این مرد که هزاران طرفدار دارد، در حالی صورت گرفته که یینگلاک شیناواترا، نخست وزیر تایلند به دنبال کنترل بر اقدامات خصمانه معترضان ضد دولتی در خیابان‌های بانکوک و نواحی اطراف است. اعلام حالت فوق العاده از سوی وی در بانکوک و نواحی اطراف در روز سه شنبه به نظر یک موضع محکم و قدرتمند علیه معترضان است که بخش‌هایی از بانکوک را در جریان تظاهرات اعتراضی دو ماه گذشته اشغال کرده و به دنبال سرنگونی دولت هستند.

اما مقام‌های دولت تایلند اعلام کرده‌اند که هیچ برنامه‌ای برای سرکوب این معترضان ندارند که کمپین خود را در هفته گذشته علیه دولت تشدید کرده‌، چندین ساختمان و دفتر دولتی را تصرف، چهار راه‌های اصلی را مسدود کرده و راهپیمایی‌های روزانه و گسترده در سراسر پایتخت این کشور آسیایی به راه انداخته‌اند. اعلام وضعیت فوق العاده از سوی نخست وزیر تایلند از روز سه شنبه اجرایی شده و به دولت این امکان را داده تا به اعلام حالت منع آمد و شد پرداخته رسانه‌ها را سانسور کند، تجمعات را متفرق و از نیروی ارتش برای اجرای این قانون واعمال آن استفاده کند.

وزیر امور خارجه تایلند گفت که این اقدام ضرورت دارد چرا که معترضان قانون را با تصرف ساختمان‌های دولتی و بانک‌ها در چند روز گذشته و تهدید و ارعاب مقام‌های دولتی نقض کرده‌اند. این قانون به اجرای روند دموکراتیک فرصت عرض اندام داده و تایلند را به جلو می‌راند.

معترضان ضد دولتی در تایلند در چند روز گذشته از سوی افراد و مهاجمان ناشناس مورد حمله قرار گرفتند. سه حمله نارنجکی در جریان راهپیمایی‌های اعتراضی یک کشته و ده‌ها زخمی برجای گذاشته است و دولت و معترضان یکدیگر را به انجام این حملات متهم می‌کنند.

اعلام وضعیت فوق العاده که 60 روز اعتبار دارد، تحت همان قانون مشابهی به تصویب رسیده که دولت وقت در سال 2010 از آن استفاده کرد و با اجرای آن قانون، ارتش به سرکوب معترضان پرداخت و ده‌ها کشته بر جای گذاشت.

مردی که در هشت سال گذشته بر اهمیت قانون متغیر در تایلند تاکید داشته و مسئول سرکوب 2010 بوده، کسی نیست جز سوتپ تائوگسوبان، معاون سابق نخست وزیر تایلند که در حال حاضر رهبری معترضان ضد دولتی را برعهده دارد.

سوتپ در جریان سخنرانی برای حامیان و بحث درباره این قانون اعلام وضعیت فوق العاده گفت: من کاملا با این قانون آشنایی دارم.

وی که پس از شکست حزبش در انتخابات 2011 از قدرت کناره گیری کرد با توصیف جنبش‌های اعتراضی علیه دولت بانکوک به اقدامات غیر خشونت بار و مجزا از تروریست‌ها که علیه وی در سال 2010 اعتراض کردند، گفت، تا زمانی که پیروز شویم، دست از مبارزه بر نمی‌داریم.

سوتپ تائوگسوبان که با اتهامات قتل مرتبط با سرکوب 2010 مواجه است، روز سه شنبه بار دیگر تهدید کرد که اداره کنترل ترافیک هوایی تایلند را تعطیل می‌کند اما امروز اعلام کرد که به دلایل پزشکی باید استراحت کند.

در چند هفته اخیر دولت بانکوک از سوی دولت‌های خارجی شامل آمریکا و چند کشور اروپایی به خاطر عدم اقدام مناسب در قبال تظاهرات اعتراضی مورد نکوهش و انتقاد قرار گرفته است. پلیس هیچ تلاشی برای دستگیری رهبر مخالفان تایلند و علی رغم اعلام صدور حکم جلب نکرده است.

دولت تایلند به علاوه اعلام وضعیت فوق العاده روز سه شنبه، چارلرم یوبامرونگ، یکی از وزرای دولت و افسر سابق پلیس تایلند را مسئول تامین پرداخت و برقراری آرامش در بانکوک و نواحی اطراف کرد.

رهبر مخالفان دولت تایلند تلاش می‌کند تا انتخابات زود هنگام دوم فوریه 2014 را که به احتمال زیاد خانم شیناواترا و متحدانش پیروز آن خواهند بود، دچار اختلال کند. حزب مخالف دموکرات، متحد با آقای تائوگسوبان اعلام کرده‌اند که این انتخابات را بایکوت می‌کنند.

در تایلند که تاریخچه‌ای طولانی در رسوایی فساد دارد، رهبران مخالفان می‌گوید که حزب نخست وزیر دست به اختلاس زده و مسیر دموکراسی را منحرف ساخته است.

معترضان خواهان تشکیل یک شورای مردمی برای حکمرانی در کشور و برگزاری یک انتخابات سیاسی مناسب و شفاف هستند. دولت در عوض می‌گوید که معترضان به این دلیل در خیابان‌ها هستند که نمی‌توانند از طریق رای گیری به آنچه که می‌خواهند برسند.

کشمکش قدرت در تایلند باعث شد که آینده دموکراسی در این کشور آسیایی زیر سوال برود. شیناواترا و برادرش تاکسین، موسس موفق‌ترین جنبش سیاسی در تاریخ مدرن تایلند در شمال این کشور از حمایت گسترده برخوردارند. معترضان اما در جنوب و بانکوک، پایتخت دیگر از این دو حمایت نمی‌کنند. ارتش قدرتمند تایلند که تاکنون و در تاریخ مدرن این کشور به ده‌ها کودتا دست زده، از جانب دو طرف هم معترضان و هم شیناواترا مورد حمایت و تایید است.

انتهای پیام

کد N73814

وبگردی