آفتاب

نخست وزیر ترکیه از تعلل پذیرش کشورش در اتحادیه اروپا انتقاد کرد

نخست وزیر ترکیه از تعلل پذیرش کشورش در اتحادیه اروپا انتقاد کرد

آنکارا - ایرنا - ˈرجب طیب اردوغان ˈ نخست وزیر ترکیه گفت: ترکیه از 51 سال پیش منتظر پیوستن به ˈاتحادیه اروپا استˈ و اگر از این تلاشها نتیجه نگیریم، دنبال گزینه های دیگر می رویم.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از تلویزیون دولتی ترکیه، اردوغان که به منظور دیدار با مقامات اتحادیه اروپا به بروکسل سفر کرده ، با ˈمارتین شولزˈ رییس پارلمان اروپا دیدار کرد.

نخست وزیر ترکیه پس از این دیدار در کنفرانس خبری مشترک با مارتین شولز، از طولانی شدن مدت پذیرش کشورش در اتحادیه اروپا انتقاد کرد.

وی در پاسخ به سووال خبرنگاران درباره تمایل ترکیه به پیوستن به ˈپیمان شانگهایˈ گفت: ترکیه از 51 سال پیش تاکنون منتظر پیوستن به اتحادیه اروپا است ، اگر ما از ادامه این روند نتیجه بگیریم به راه خود ادامه خواهیم داد، اما اگر این تلاش ها نتیجه ای نداشته باشد ممکن است به گزینه های دیگر توجه کنیم.

نخست وزیر ترکیه با انتقاد از سیاستهای بخش یونانی نشین قبرس اضافه کرد: بخش یونانی نشین قبرس نماینده دو بخش ترک و یونانی نشین این جزیره نیست.

وی تاکید کرد: ترکیه خواستار حل مساله قبرس بر اساس طرح تشکیل نظام فدرال متشکل از دو دولت است و هیچ طرحی غیر از این از دیدگاه ترکیه قابل قبول نیست.

اردوغان افزود: ما پیشنهاد خروج نیروهای نظامی ترکیه را از قبرس نمی پذیرد.

بر پایه این گزارش، مارتین شولز رییس کمیسیون اروپا نیز در کنفرانس خبری مشترک گفت: من با همه اظهارات نخست وزیر ترکیه موافق نیستم، اما تحت تاثیر صراحت وی در بیان دیدگاه هایش قرار گرفتم.

اردوغان پیش از دیدار با رییس پارلمان اروپا با ˈهرمان رامپویˈ رییس شورای اروپا و ˈخوزه مانوئل باروسوˈ رییس کمیسیون اروپا دیدار کرد.

خاورم ** 2010**230**1651
کد N73763

وبگردی