آفتاب

سرمایه گذاران خارجی علاقه مند حضور در منطقه ویژه اقتصادی سرخس هستند

سرمایه گذاران خارجی علاقه مند حضور در منطقه ویژه اقتصادی سرخس هستند

سرخس- مشهد- ایرنا - مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس گفت: ظرفیت و توانمندی های منحصر به فرد این منطقه باعث علاقه مندی سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری در سرخس شده است.

ˈمحمدمهدی مروج الشریعهˈ روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به همجواری این منطقه با بازارهای پر رونق آسیای مرکزی، هم اکنون کارخانه تولید مصالح ساختمانی و گچ میکرونیزه با سرمایه گذاری طرف ترکمنی و برای تولید گچ میکرونیزه و استفاده از آن در ساختمان سازی کشور ترکمنستان کار خود را در منطقه ویژه اقتصادی سرخس آغاز کرده است.

وی گفت: موفقیت این طرح باعث توجه سایر رقبا و سرمایه گذاران خارجی برای حضور در این منطقه شده است.

وی اظهار داشت: محموله نخست صادراتی گچ میکرونیزه به مقدار 600 تن از طریق ریل منطقه ویژه اقتصادی سرخس به ترکمنستان صادر شده است.

مروج الشریعه گفت: منطقه ویژه اقتصادی سرخس در هشت کیلومتری جنوب غربی شهر سرخس و در اراضی آستان قدس رضوی به مساحت پنجهزار و 200هکتار ساخته شده است.

وی افزود: از جمله فعالیت های این منطقه، صادرات کالاهای ایران و سایر کشورها به بازارهای منطقه ای، واردات کالا برای تامین بخشی از نیازهای داخلی از بازارهای منطقه ای، انبار داری، حمل و نقل، ایجاد سردخانه، خدمات رفاهی و گردشگری است.

وی گفت: منطقه ویژه اقتصادی سرخس با راهبرد توسعه صادرات و نگاه برون نگر موفق به افزایش صادرات در سال جاری به بیش از 50 هزار تن شده است.

وی با اشاره به موقعیت استان خراسان رضوی به عنوان دروازه ورود به آسیای مرکزی و افغانستان و همجواری با کشورهای ˈسی. آی. اسˈ افزود: این امر باعث رشد و رونق تجارت خارجی گردیده و این منطقه سهم مناسبی از صادرات غیر نفتی کشور را به خود اختصاص داده است.

کشورهای مشترک المنافع سی آی اس شامل کشورهای آذربایجان، اوکراین، مولداوی، گرجستان، ارمنستان، تاجیکستان، قرقیزستان، ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان و روسیه است.

وی اظهار داشت: اتصال خطوط ریلی این منطقه به خطوط ریلی آسیای مرکزی و همجواری با این حوزه، مزیت نسبی ویژه ای را فراروی تجارت سرخس قرار داده و بازار بزرگی را به روی کالاها و خدمات استان خراسان رضوی گشوده است./3

ا/664/ 330
کد N73739

وبگردی