آفتاب

سبحانی‌نیا: ژنو 2 بدون حضور ایران دستاورد مثبتی برای حل چالش سوریه ندارد

سبحانی‌نیا: ژنو 2 بدون حضور ایران دستاورد مثبتی برای حل چالش سوریه ندارد

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به پس گرفتن دعوت از ایران برای حضور در اجلاس ژنو 2 با موضوع سوریه، گفت که این نشان می‌دهد غربی‌ها به دنبال حصول نتیجه از این اجلاس نیستند و صرفا به دنبال اقدامات صوری و فرمایشی هستند که ضمانت اجرایی ندارد.

حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: در اینکه جمهوری اسلامی یکی از بانفوذترین کشورها در موضوع سوریه است، تردیدی نداریم و غرب هم به این مساله اذعان و اعتراف دارد. اظهارات اخیر برخی مقامات کشورهای دیگر از جمله وزیر خارجه روسیه نیز حاکی از این موقعیت و جایگاه جمهوری اسلامی در موضوع سوریه است.

وی افزود: غرب هم این موضوع را به خوبی می‌داند و دبیرکل سازمان ملل نیز از نقش ایران در این موضوع باخبر است و بر همین اساس بود که آنها تصمیم به دعوت از جمهوری اسلامی در این اجلاس گرفتند زیرا اگر این اجلاس می‌خواهد به نتیجه بهتری برسد باید همه اطراف قضیه در آن حضور داشته باشند و بدون حضور ایران عملا کار بی‌نتیجه‌ای خواهد بود.

نماینده مردم نیشابور در مجلس ادامه داد: مقامات رسمی جمهوری اسلامی پیش از دعوت به ژنو 2 بارها تاکید کرده بودند که دعوت از ایران برای حضور در این اجلاس باید بدون پیش‌شرط باشد و ایران وقتی در این اجلاس شرکت می‌کند که پیش‌شرطی وجود نداشته باشد اما غربی‌ها با تاکید بر تصمیماتی که در ژنو 1 بدون حضور بشار اسد و دولت انتقالی گرفتند، می‌خواستند ایران را هم متقاعد کنند محتوای اجلاس ژنو 1 را بپذیرد اما نفی این موضوع از سوی ایران بهانه‌ای شد که دعوت از ایران به ژنو 2 پس گرفته شود.

سبحانی‌نیا تصریح کرد: این اقدام نشان داد سازمان ملل یک سازمان فرمایشی و تحت نفوذ قدرت‌های بزرگ دنیاست چرا که آمریکا مخالف حضور ایران در این اجلاس بود و بعد از دعوت ایران خواستار پس گرفتن این دعوت شد. فشار لابی صهیونیستی و کشورهای دیگر هم باعث شد که آقای دبیرکل با فاصله کمی دعوت از ایران را پس بگیرد و این نشان دهنده نبود اراده قاطع در راس یک سازمان بزرگ جهانی مثل سازمان ملل است.

این عضو هیات رییسه مجلس اضافه کرد: ایران بارها بر این مساله که باید در ساختار سازمان ملل بازنگری صورت بگیرد و نقش ملت‌ها برجسته شود و از قدرت‌های مطلق در سازمان ملل و نفوذ آنها جلوگیری شود. مساله اخیر ثابت کرد که این حرف‌ها درست بوده و این سازمان ابزاری در اختیار قدرت‌های بزرگ برای تضییع حقوق ملت‌ها و فشار بر کشورهای ضعیف و جهان سومی است.

وی درباره نتایج احتمالی نشست ژنو 2 نیز خاطرنشان کرد: با وضعیت فعلی بدون حضور ایران و با برنامه‌هایی که از قبل برای برگزاری نشست ژنو تمهید شده روشن است که این نشست با نتیجه خوبی به پایان نخواهد رسید و نتیجه مطلوبی از این نشست برای کشورهای حاضر بیرون نمی‌آید.

سبحانی‌نیا تصریح کرد: اگر غربی‌ها غیر از فرمایشی بودن و صوری بودن نشست ژنو 2 دنبال هدف عملی و اجرایی بودند باید مثلا جمهوری اسلامی به عنوان یکی از کشورهای دخیل در این موضوع حتما در این نشست شرکت می‌کرد چرا که به اذعان آنها ایران بیشترین نفوذ را در مسائل سوریه و منطقه دارد اما آنها مایل به حضور ایران در این نشست نیستند پس به دنبال نتیجه هم نیستند و صرفا به دنبال یک اقدام صوری و فرمایشی هستند که ضمانت اجرایی ندارد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان گفت: به نظر می‌رسد پیشاپیش می‌توان نتیجه گرفت که اجلاس ژنو 2 دستاورد مثبتی برای حل چالش سوریه در بر نخواهد داشت.

انتهای پیام

کد N73704

وبگردی