آفتاب

اسنودن به همدستی با روسها متهم شد

اسنودن به همدستی با روسها متهم شد

ایسنا نوشت:

ادوارد اسنودن در اظهارنظر جدیدش گفت، در افشای اسناد و مدارک محرمانه آمریکا به تنهایی عمل کرده و اظهارات قانون‌گذاران آمریکا مبنی بر اینکه در این کار از روسیه کمک گرفته "احمقانه و مضحک" است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، "ادوارد اسنودن"، مقاطعه‌کار سابق و افشاگر آژانس امنیت ملی آمریکا در مصاحبه‌ای با مجله نیویورکر گفت: مساله "جاسوس روسیه بودن" کاملا احمقانه و مضحک است. من مشخصا و صریحا به تنهایی اسناد و مدارک محرمانه آمریکا را افشا کردم و هیچ‌کس یا حتی هیچ دولتی در این کار به من کمک نکرده است. نمی‌توانم این مساله را تحمل کنم چرا که کاملا نادرست است.

"مایک راجرز"، رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان ‌آمریکا اخیرا در مصاحبه‌ای با شبکه خبری ان. بی. سی گفت: در حال تحقیق بر این مساله هستم که آیا اسنودن در سرقت و افشای اسناد و مدارک محرمانه دولت آمریکا از روسیه کمک گرفته است. معتقدم پشت این مساله که اسنودن سرانجام به دستان آژانس اطلاعاتی روسیه افتاده دلیلی دارد و تصادفی نیست.

اسنودن در این مصاحبه افزود: اگر من یکی از جاسوس‌های روسیه بودم چرا به هنگ‌کنگ رفتم و چرا برای مدتی طولانی در فرودگاه مسکو ماندم؟ با جاسوس‌ها رفتاری بهتر از این می‌شود.

در همین حال شبکه خبری راشاتودی گزارش کرد که اسنودن پس از آنکه از سوی آمریکا تهدید به مرگ شده از مقامات اعمال قانون روسیه خواسته تا از وی حفاظت کند چرا که نسبت به امنیت خود نگران است.

آناتولی کوچرنا، وکیل اسنودن گفت: ما نسبت به وضعیت پیرامون اسنودن بسیار نگرانیم. ما در بیانیه‌های منتشر شده مقام‌های آمریکایی شاهد تهدیدهای بالقوه و ضمنی بوده‌ایم.

مجله "بازفید" یکی از این بیانیه‌ها را منتشر کرده که در آن یکی از مقام‌های اطلاعاتی آمریکا جزئیات چگونگی ترور اسنودن را اگر بتواند توضیح داده است.

در این بیانیه آمده است: خیلی عادی زمانی که اسنودن در خیابان‌های مسکو راه می‌رود و خرید می‌کند ما به سرعت وارد محل سکونت وی می‌شویم. اسنودن که از همه جا بی‌خبر است زمانی که به خانه برگردد با چیزی که روبرو می‌شود مردن در وان حمام است.

یکی دیگر از مقام‌های ناشناس پنتاگون به رسانه‌ها گفته است که دوست دارد یک گلوله در پیشانی اسنودن بزند.

وکیل اسنودن گفت: این یک تهدید مرگ واقعی است و به همین خاطر ما این درخواست را به پلیس ارائه داده و از مجریان قانون خواسته‌ایم تا تمامی این بیانیه‌ها را بررسی کنند.

وی تاکید کرد: بر اساس قانون روسیه تهدید مرگ یک جرم محسوب می‌شود. محافظان شخصی اسنودن همه جا او را همراهی می‌کند اما این محافظان برای تضمین امنیت اسنودن با وجود این تهدیدها کافی نیست.

کوچرانی افزود: افرادی که این بیانیه‌های افراط‌ی را منتشر می‌کنند، نقاب بر چهره دارند و هویت خود را فاش نمی‌کنند. ما از این افراد می‌خواهیم تا نقاب‌های خود را بردارند. ما باید بدانیم چه کسانی این بیانیه‌ها را برای از بین بردن ادوارد اسنودن منتشر کرده‌اند.

5252

کد N73669

وبگردی