آفتاب

افشاگری دیلی تلگراف از حمایت پنهانی آمریکا از شورشیان سوری

افشاگری دیلی تلگراف از حمایت پنهانی آمریکا از شورشیان سوری

روزنامه دیلی‌تلگراف در گزارشی اعلام کرد ‌آمریکا در حال حمایت از شورشیان در سوریه از طریق اعطای میلیون‌ها دلار وجه نقد و کمک‌های غیرمرگبار است تا آنها با گروه‌های افراطی در سوریه مقابله کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه دیلی تلگراف، منابع خبری فاش ساختند آمریکا و کشورهای حوزه خلیج فارس به طور محرمانه در حال حمایت از شورشیان میانه‌روی مخالف دولت سوریه برای از بین بردن افراطگرایان وابسته به القاعده در این کشور هستند.

بر اساس این گزارش، واشنگتن به طور محرمانه از اقدامات عربستان و قطر برای دادن سلاح و پول نقد به گروه‌های شورشی که با گروه دولت اسلامی عراق و شام موسوم به داعش می‌جنگند، حمایت کرده است.

یک منبع خبری تاکید کرد: آمریکا خود به تنهایی میلیون‌ها دلار پول نقد را به گروه‌های شورشی که بهترین تجهیزات را برای مقابله با افراطگران القاعده دارند اعطا کرده در حالی که یک منبع خبری دیگر نیز تایید کرد آمریکا کمک‌های غیرکشنده به این گروه‌ها داده است. این تحول نشان‌دهنده مرحله جدید در درگیری‌ها در سوریه است.

طی این مرحله حامیان بین‌المللی شورشیان سوری مستقیما از فرماندهان این شورشیان حمایت کرده و با آنها همکاری می‌کنند تا گروه‌های وابسته به القاعده را که به عنوان تهدیدی بزرگ از سوی آژانس اطلاعاتی غربی مطرح شده‌اند، هدف حمله قرار دهند.

یکی از فرماندهان یک گروه شورشی وابسته به شورای موسوم به شورای عالی نظامی گفت: همه در حال حاضر به ما پول و اعتبارات پیشنهاد می‌کنند تا با افراطگران بجنگیم. ما سابق بر این سلاحی نداشتیم که با آن با حکومت سوریه بجنگیم. اما اکنون انبارهای ما پر هستند.

روزنامه دیلی تلگراف فاش ساخت که اواخر ماه دسامبر هیاتی متشکل از مقامات آمریکا و عربستان در ترکیه با رهبران بلندپایه شورشیان سوری نشست داشتند.

به گفته دو منبع خبری که یکی از آنها برادرش در این نشست بوده آنها به بحث درباره مبارزه با گروه داعش پرداخته و آمریکایی‌ها فرماندهان شورشیان را تشویق به حمله به این گروه کردند.

همچنین یک گروه شورشی دیگر به نام جبهه انقلابی سوریه به فرماندهی جمال معروف که هم‌پیمان عربستان است و یک گروه دیگر به نام ارتش اسلام که مورد حمایت قطر است با آژانس‌های اطلاعاتی عربستان و قطر و همچنین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در ارتباط بوده و همکاری دارند.

منابع خبری نزدیک به نشست‌ها گفتند که این گروه‌ها کمک‌های چشمگیری را در قالب سلاح دریافت کردند.

به گفته یک منبع خبری،‌ اولین کشوری که سلاح فرستاده قطر بوده و سپس عربستان که نمی‌خواسته از غافله عقب بماند 80 قبضه سلاح شامل مسلسل‌های سنگین به این گروه‌ها داده است.

یکی از ساکنان نزدیک به پایگاه‌های گروه‌های ارتش اسلام و جبهه انقلابی سوریه در استان ادلب اظهار داشت، 15 کامیون مملو از سلاح را مشاهده کرده که وارد این پایگاه‌ها شدند.

واشنگتن به گفته یک منبع خبری مستقیما به این شورشیان سلاح نداده است. اما از تلاش‌های عربستان برای تامین این گروه‌ها حمایت کرده است.

آمریکا همچنین ماهانه دو میلیون دلار پول نقد را در قالب یک کمک غیررسمی اعطا کرده تا میان گروه‌های شورشی دوست با غرب توزیع شود.

فرماندهان بلندپایه هر دو گروه تایید کردند که اعتباراتی را دریافت کردند اما از گفتن اینکه آیا هدف این اعتبارات حمله به شبه‌نظامیان داعش بوده خودداری کردند.

این گروه‌ها اکنون نگران این هستند که آنها را با جنبش موسوم به بیداری که در سال 2006 با تشویق دولت آمریکا به منظور مقابله با گروه‌های وابسته به القاعده در عراق راه افتاد مقایسه کند.

انتهای پیام

کد N73652

وبگردی