آفتاب
دستغیب:

اجلاس ژنو 2 تنها در صورت دست کشیدن غربی‌ها از مداخله در سوریه نتیجه‌بخش است

اجلاس ژنو 2 تنها در صورت دست کشیدن غربی‌ها از مداخله در سوریه نتیجه‌بخش است

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به پس گرفتن دعوت از ایران در اجلاس ژنو 2 با موضوع سوریه، آن را موجب روشن شدن نفوذ کشورهای غربی بخصوص ایالات متحده آمریکا بر مجموعه سازمان ملل دانست که مسبوق به سابقه است.

احمدرضا دستغیب در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه اذعان غربی‌ها به نقش جمهوری اسلامی در حل بحران سوریه برایشان دشوار است، همچنین گفت تنها در صورتی می‌توان به نتیجه اجلاس ژنو 2 امیدوار بود که کشورهای غربی دست از مداخله در سوریه بردارند.

وی همچنین گفت: نقش جمهوری اسلامی ایران در منطقه بر کسی پوشیده نیست اما خود آمریکایی‌ها و برخی کشورهای غربی تمایلی ندارند بر این موضوع صحه بگذارند زیرا حضور جمهوری اسلامی در ژنو 2 از دید آنها می‌تواند رویارویی یا مواجهه قدرت‌هایی باشد که خارج از مرزهای جغرافیایی سوریه حضور دارند و قرار گرفتن جمهوری اسلامی در کنار سایر قدرت‌ها برای آنها غیرقابل تحمل است.

نماینده مردم شیراز در مجلس یادآور شد: آنها اگرچه به قدرت جمهوری اسلامی واقفند ولی پذیرش و ابراز این موضوع برایشان سخت و دشوار است. از طرف دیگر دستاورد و پیامد حضور جمهوری اسلامی در این اجلاس، تاکید و پافشاری بر حذف پدیده شوم تروریسم است در حالیکه تروریست‌ها توسط خود کشورهای غربی و برخی کشورهای منطقه مسلح، تجهیز و حمایت می‌شوند.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین اضافه کرد: نگاه دیگر ایران به حل مشکل سوریه، برگزاری یک انتخابات دموکراتیک با حضور همه گروه‌های سیاسی اعم از موافقین و مخالفین برای رسیدن به یک اجماع کلی و حل بحران در منطقه است که در ارتباط با این موضوع غربی‌ها می‌دانند بعد از مداخلات فراوانی که در سوریه داشتند این احتمال وجود دارد که در انتخابات دموکراتیک مجددا خود بشار اسد بتواند به پیروزی برسد.

وی تاکید کرد: آنچه ایران برای حل بحران سوریه به آن اعتقاد دارد برخلاف جمع‌بندی از پیش تعیین شده اجلاس ژنو 2 است و طبیعتا حضور جمهوری اسلامی در ژنو 2 نیز با سناریوهای طراحی شده غربی‌ها همخوانی ندارد.

دستغیب با بیان اینکه سناریوهای از پیش تعیین شده و طراحی شده‌ای در دستور کار اجلاس ژنو 2 قرار دارد، اظهار کرد: با این اوصاف بعید است که این اجلاس هم به نتیجه چندانی دست یابد زیرا پیش از گفت‌وگو و نشست سناریوها طراحی شده است.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: اجلاس ژنو 2 نمی‌تواند به نتایج مطلوبی دست یابد مگر اینکه با توجه به پیش‌روی‌ها و موفقیت‌های سوری‌ها طی چند روز اخیر معارضین و کشورهای حامی آنها به این نتیجه برسند که تداوم این شرایط برای آنها امکان‌پذیر نیست و تنها شیوه به نتیجه رسیدن اجلاس ژنو 2 در واقع عقب‌نشینی کشورهای غربی از سیاست‌ مداخله‌ای است که پیش از این در رابطه با سوریه اتخاذ کرده بودند.

انتهای پیام

کد N73298

وبگردی