آفتاب

اوباما 47 رهبر آفریقایی را برای شرکت در نشست آمریکا- آفریقا دعوت کرد

اوباما 47 رهبر آفریقایی را برای شرکت در نشست آمریکا- آفریقا دعوت کرد

رئیس‌جمهوری آمریکا 47 تن از رهبران کشورهای آفریقایی را به یک نشست مهم آمریکا- آفریقا که قرار است در ماه اوت در واشنگتن برگزار شود، دعوت کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این اقدام در جهت تلاش آمریکا به منظور گسترش روابط تجاری و همکاری‌های امنیتی و توسعه با قاره آفریقا که اجداد باراک اوباما، رئیس جمهوری این کشور به آن تعلق دارد، صورت می‌گیرد.

اوباما دعوت نامه‌هایی را برای آن دسته از کشورهای آفریقایی که در حال حاضر روابط خوبی با آمریکا دارند و از اتحادیه آفریقا معلق نشده‌اند، فرستاده که به معنی آن است کشورهای نظیر مصر یا زیمبابوه در این نشست حضور نخواهند داشت.

اوباما قرار است مذاکرات را در تاریخ 5 و 6 اوت به منظور تثبیت دستاوردهای سفرش به آفریقا در سال گذشته میلادی انجام دهد.

کاخ سفید در بیانیه‌ای گفت: این سفر تمرکز دولت آمریکا بر تجارت و سرمایه‌گذاری در آفریقا را به پیش برده و همچنین تعهد آمریکا به امنیت آفریقا و توسعه دموکراتیک و مردم این قاره را برجسته خواهد کرد.

ایده برگزاری این نشست که همزمان با افزایش نگرانی‌های واشنگتن در خصوص تلاش چین برای بهبود روابط دیپلماتیک خود با آفریقا مطرح شده نخستین بار در ماه ژوئن در سخنرانی اوباما در شهر کیپ تاون اعلام شد.

کشور مصر از آنجا که از اتحادیه آفریقا تعلیق شده واجد شرایط حضور در این اجلاس نیست.

همچنین آمریکا دولت رابرت موگابه، رئیس جمهوری زیمبابوه را به دلیل سرکوب دموکراسی و خشونت با انگیزه سیاسی تحریم کرده است و این کشور نیز در اجلاس حاضر نیست.

از جمله دیگر غایب‌های مهم فهرست دعوتنامه آمریکا کشور سودان است و همچنین ماگاداسکار و گینه بیسائو به دلیل نگرانی واشنگتن نسبت به سرنگونی دموکراسی در هر دو کشور نیز حضور ندارند.

همچنین علت عدم دعوت سودان به این اجلاس تعقیب کیفری عمرالبشیر رئیس جمهوری این کشور از سوی دادگاه کیفری بین‌المللی است.

همچنین در یک مورد قابل توجه کشور کنیا به رغم آنکه رئیس جمهورش در حال حاضر در انتظار محاکمه از سوی دادگاه کیفری به سر می‌برد، به این اجلاس دعوت شد. طرح اتهام علیه رئیس‌جمهوری کنیا یکی از دلایلی است که اوباما به خاطر آن به این کشور که سرزمین اجدادش است هنوز سفر نکرده است.

این اجلاس همراه با سفر سال گذشته میلادی اوباما به آفریقا و سفر وعده داده شده وی در آینده به این قاره به منظور برطرف کردن نارضایتی‌ها در خصوص عدم توجه کافی وی به این قاره در دور نخست ریاست جمهوری‌اش انجام می‌شود.

انتهای پیام

کد N73225

وبگردی