آفتاب

ژنرال مک‌کریستال: حملات پهپادی آمریکا فقط انزجار بیشتر می‌آفریند

ژنرال مک‌کریستال: حملات پهپادی آمریکا فقط انزجار بیشتر می‌آفریند

فرمانده سابق نیروهای ناتو در افغانستان هشدار داد، از آنجایی که این کشور خاورمیانه در آستانه جنگ داخلی است، نیروهای غربی باید با انزجار رو به افزایش مردم نسبت به برنامه پهپادی آمریکا مبارزه کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ژنرال استنلی مک‌کریستال که نیروهای ناتو را از ژوئن 2009 تا ژوئن 2010 میلادی در افغانستان رهبری می‌کرد، در مصاحبه‌ای با شبکه خبری بی‌بی‌سی گفت: غرب حتی پس از خروج نیروهای نظامی باید به افغانستان کمک کند.

وی افزود: در حالی که طالبان احتمالا قدرت باز پس‌گیری افغانستان را به طور کامل ندارند، اما این افراطگرایان قطعا در میان گروه‌هایی که در درگیری‌های مسلحانه دست دارند، حضور خواهند یافت.

ژنرال مک‌کریستال ادامه داد: فکر می‌کنم که در ذهن افغان‌ها یک بازگشت به آنچه که آن‌ها در سال 1989 میلادی تجربه کرده‌اند، وجود دارد اما فکر نمی‌کنم که طالبان قدرت باز پس‌گیری افغانستان را داشته باشد. ظرفیت کافی و روابط قطعی در این کشور وجود دارد که متعهد به اجتناب از این مساله شده است.

وی گفت: آنچه که ثابت شده که اجتناب از آن بسیار دشوار است، میزان بسیار زیاد انزجاری است که در پی حملات پهپادی آمریکا در این منطقه به وجود آمده است.

این ژنرال در پاسخ به این سوال که آینده برنامه‌های نظارتی و بمباران‌ها توسط این هواپیماهای بدون سرنشین چیست، گفت: این خطر بزرگی است که بخواهیم از این حملات پهپادها به عنوان یک "ضد عفونی کننده" استفاده کنیم چرا که موجب می‌شود تا تعداد عملیات‌های دیگر کم شود و به همین میزان از اثرات تلاش‌های ما کاسته می‌شود. در چنین شرایطی شما به نتیجه‌ای که می‌خواهید دست نمی‌یابید. برخی گمان می‌کنند که استفاده از پهپادها به دلیل آسان بودن خوب است و این در حقیقت یک خطر جدی است.

ژنرال مک‌کریستال ادامه داد: از طرف دیگر احساس تکبر و همچنین احساس تنهایی و عاجز بودن افرادی که در این مناطق کشته می‌شوند وجود دارد و این مساله باعث می‌شود که میزان بسیار زیادی انزجار در بین مردم نسبت به برنامه پهپادی آمریکا به وجود آید. در نتیجه من معتقدم که ما باید بسیار بسیار هوشیار و محتاط باشیم چیزی که شبیه نوش‌دارویی برای این بی نظمی جنگ است در حقیقت تمام این مساله نیست.

از سوی دیگر مقام‌های یمن چند روز پیش از این مصاحبه به کمیته دفاع از حقوق کودکان سازمان ملل گفتند که یمن مرکز مشاوره‌ای را تاسیس کرده تا به خانواده‌های زجرکشیده در پی حملات پهپادی کمک کند.

ژنرال مک‌کریستال گفت: حتی در یک جنگ داخلی نیروهای افغان در حال حاضر نسبت به گذشته قابلیت‌های دفاعی بیشتری دارند اما اینکه وفاداری آن‌ها ممکن است دروغ باشد مساله دیگری است. توانایی یک کشور برای دفاع از خود تا حدودی به تعداد نیروهای امنیتی‌اش مربوط می‌شود. اما این مساله به بافت و توان خود جامعه و اعتمادش به مردم نیز بستگی دارد. من معتقدم بخشی که من بسیار نگران آن هستم کاهش اعتماد مردم برای پیوستن به پلیس و حمایت از دولت محلی است و این خطرناک‌ترین سناریو محسوب می‌شود.

انتهای پیام

کد N73184

وبگردی