آفتاب

اتحادیه اروپا و زنان افغان؛ تصویری سیاه و ناامیدکننده

اتحادیه اروپا و زنان افغان؛ تصویری سیاه و ناامیدکننده

اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن می‌پندارند که هیات ویژه آنها در افغانستان کارآمد و ماهرانه عمل کرده است، اما زنان افغان حقیقتی سیاه‌تر و ناامیدکننده‌تر را به تصویر کشیده‌اند.

اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن می‌پندارند که هیات ویژه آنها در افغانستان کارآمد و ماهرانه عمل کرده است، اما زنان افغان حقیقتی سیاه‌تر و ناامیدکننده‌تر را به تصویر کشیده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی‌رغم گذشت 12 سال از درگیری‌های مسلحانه در افغانستان، سرمایه‌گذاری و حتی ظرفیت‌سازی کشورهای عضو اتحادیه اروپا و حتی خود اتحادیه اروپا در این کشور هنوز وضعیت حقوق زنان افغان در خطر است.

خشونت علیه زنان و ازدواج‌های اجباری بسیار رایج است و در این میان حتی مقامات زن بلندپایه و فعالان حقوق زنان نیز از حملات و تهدیدات شورشیان طالبان در امان نیستند. در اغلب موارد به نظر می‌آید دولت این کشور توانایی محاکمه عاملان این جرایم را ندارد و از آن بدتر این است که مقامات افغان سال گذشته برخی از قوانین حامی زنان را هدف قرار داده و در آن تغییراتی اعمال کردند. به عنوان مثال مقامات دولتی در روز جهانی حذف خشونت علیه زنان برابر با 25 نوامبر پیش‌نویس قانونی را تهیه کردند که براساس مجازات سنگسار که در زمان حکومت طالبان رواج داشت دوباره مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

این اقدامات سبب می‌شود تا پیشرفت‌هایی که در طول سال‌های پس از سرنگونی حکومت طالبان درخصوص حقوق زنان حاصل شده است به خطر بیفتد. اما این پیشرفت‌ها بسیار اندک است و هنوز تا رسیدن به حقوق واقعی زنان و دختران در این کشور فاصله زیادی وجود دارد. هنوز دختران زیادی وجود دارند که از رفتن به مدرسه و ادامه تحصیل محرومند و در ازای دختران زیادی به دلیل بارداری زودهنگام از دنیا می‌روند.

شورشیان طالبان تقریبا در این سال‌ها همانگونه عمل کرده‌اند که حکومت طالبان در برخورد با حقوق زنان عمل می‌کرده است، به عنوان مثال مانع از تحصیل زنان می‌شد و یا به آنها اجازه نمی‌داد بدون همراهی مرد از خانه خارج شوند.

در حال حاضر وضعیت زنان افغان نیازمند تلاش واقعی و دخالت درست اتحادیه اروپاست. از این رو دیده‌بان حقوق بشر از اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن خواست تا به مساله حقوق زنان افغان به عنوان یک مساله قابل مذاکره نگاه نکنند و آن را یکی از جنبه‌های اصلی روابط با افغانستان در نظر بگیرند.

براساس گزارش پایگاه اینترنتی دیده‌بان حقوق بشر، متاسفانه پارلمان افغانستان سال گذشته با تصویب قانون حذف خشونت علیه زنان مخالفت کرد، در حالی که این قانون تنها مرجع رسیدگی به حمایت از زنان این کشور است.

این سازمان در ادامه ضمن تاکید بر لزوم تلاش دولت این کشور برای پایان دادن به خشونت‌ها علیه زنان از اتحادیه اروپا و کشورهای عضو خواست تا تضمین کنند که دولت افغانستان و فعالان حقوق زنان در این کشور در این مسیر از حمایت‌های سیاسی و مالی کافی برخوردار شوند.

انتهای پیام

کد N73102

وبگردی