آفتاب

نخست‌وزیر اسپانیا: اجازه نمی‌دهم کاتالونیا جدا شود

نخست‌وزیر اسپانیا: اجازه نمی‌دهم کاتالونیا جدا شود

نخست‌وزیر اسپانیا در مصاحبه‌ای تاکید کرد که هیچ یک از مناطق کشورش جدا نخواهند شد و همه‌پرسی استقلال منطقه کاتالونیا منتفی است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ماریانو راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا در مصاحبه با شبکه سه تلویزیون این کشور گفت: به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهیم که همه‌پرسی استقلال در کاتالونیا واقع در شمال شرقی اسپانیا برگزار شود و هیچ یک از مناطق اسپانیا جدا نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، راخوی در این مصاحبه که اواخر روز دوشنبه منتشر شد، تاکید کرد: تا زمانی که من نخست‌وزیر هستم، هرگز اجازه نخواهم داد که مطابق میل مردم کاتالونیا همه‌پرسی استقلال برگزار شود. این مساله برای سایر مناطق هم صدق می‌کند و همه‌پرسی استقلال برای هیچ یک از مناطق اسپانیا برگزار نمی‌شود.

اظهارات وی یک هفته پس از آن منتشر شد که پارلمان کاتالونیا به برگزاری رفراندوم استقلال رای مثبت داد و درخواست رسمی خود را تقدیم دولت مادرید کرد.

دولت ماریانو راخوی اکثریت مطلق را در پارلمان در اختیار دارد و اصلی‌ترین حزب اپوزیسیون سوسیالیست نیز با جدایی کاتالونیا از اسپانیا به شدت مخالف است.

کاتالونیا به لحاظ مالی و بانکی و امور بندری مهمترین بخش‌ خودمختار اسپانیا به شمار می‌رود و نزدیک به ۲۰ درصد تولید ناخالص ملی اسپانیا در کاتالونیا انجام می‌شود. یکی از خواسته‌های دولت کاتالونیا در سال‌های اخیر پرداخت سهم کمتری از مالیات‌هایی که از مردم این ایالت اخذ می‌شود به دولت مرکزی و تعیین سقف مالیات‌ها توسط دولت محلی بوده است. آن‌ها معتقدند تعهدات مالی این ایالت به دولت مرکزی باعث شده تا کاتالونیا به‌رغم توان اقتصادی بالایش به مقروض‌ترین ایالت اسپانیا بدل شده و نزدیک به ۴۲ میلیارد یورو بدهی داشته باشد.

گرایش‌های جدایی خواهانه در کاتالان که در دهه‌های گذشته در اقلیت بود، در سال‌های اخیر قدرت بیشتری گرفته‌اند. جدایی‌خواهان کاتالونیا و شماری از اقتصاددانان معتقدند جدایی این ایالت از دولت مرکزی به سود آن خواهد بود چرا که ۲۷ درصد صادرات اسپانیا از این منطقه است و ۲۵ درصد توریست‌های اسپانیا نیز مقصدشان کاتالونیا است. همچنین سهمی که کاتالونیا از دولت مرکزی می‌گیرد ۱۵ میلیارد یورو کمتر از سهمی است که کاتالونیا به خزانه مرکزی می‌پردازند. این در حالیست که برخی کارشناسان اقتصادی دیگر معتقدند کاتالونیای مستقل به لحاظ اقتصادی توان ادامه حیات ندارد به ویژه اگر به عضویت اتحادیه اروپا پذیرفته نشود و صادراتش به اسپانیا نیز قطع شود.

طبق آخرین همه‌پرسی در ژوییه ۲۰۰۶ کاتالونیا به بخشی خودمختار تبدیل شد و از نظر درآمدهای مالیاتی و کنترل بر مرزها و فرودگاه‌ها و قوانین مهاجرتی مستقل‌تر از قبل شد.

انتهای پیام

کد N73067

وبگردی