آفتاب

پنتاگون: افزایش تجارت موادمخدر در افغانستان منافع آمریکا را تهدید می‌کند

پنتاگون: افزایش تجارت موادمخدر در افغانستان منافع آمریکا را تهدید می‌کند

مقام‌های وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) با هشدار نسبت به افزایش رو به رشد تجارت مواد افیونی و مخدر در افغانستان به کنگره ایالات متحده اعلام کردند که این روند، تهدیدی است علیه اقدامات آمریکا در افغانستان.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری کریستین ساینس مانیتور، «مقام‌های آمریکایی می‌گویند: تجارت پرسود مواد افیونی در افغانستان در سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته و با کاهش حضور نیروهای آمریکایی در این کشور جنگ‌زده، دورنماها برای کنترل این تجارت غیرقانونی دچار تزلزل شده است. چگونگی کنترل بر مزارع کاشت خشخاش و تجارت مواد افیونی، از همان ابتدا یک مساله مشکل و بغرنج برای ارتش آمریکا بوده است.

انهدام مزارع خشخاش که محل درآمد برای خانواده‌های فقیر افغانستان محسوب می‌شود، خطر خشمگین شدن افراد و ساکنان محلی در این کشور جنگ‌زده را افزایش می‌دهد؛ چراکه آنها برای دفاع و حفاظت از منبع درآمدشان ممکن است دست به خشونت بزنند.

بنا بر گزارش وزارت دفاع آمریکا، تجارت مواد افیونی که تامین‌کننده واسطه‌ها و قاچاقچیان هروئین در جهان هستند، یک منبع درآمد شگرف برای طالبان است و تخمین زده می‌شود که یک چهارم بودجه سالانه 400 میلیون دلاری آنها از طریق همین مزارع به دست می‌آید. تجارت مواد مخدر با فساد در داخل دولت کابل نیز ارتباط دارد چرا که دولت اهمیتی به مردم نمی‌دهد و به تامین نیازهای آنها نمی‌پردازد و همین امر باعث شده تا طالبان از این فرصت استفاده کند و مردم را به سوی خود جذب کند.

رتبه امروزی افغانستان در تجارت مواد افیونی چیست؟ در سال 2012 میلادی میزان تولید مواد افیونی در اینکشور بیش از 36 درصد بود.

در حالی که پنتاگون دو میلیارد دلار برای برنامه‌ها و ‌آموزش‌های مقابله با مواد مخدر هزینه کرده،‌ اریک لوگان، مدیر دفتر معاون اول وزارت دفاع آمریکا در امور مقابله با مواد مخدر و تهدیدهای جهانی می‌گوید: باور نداریم که مبلغ اعلام شده در مقابله با تجارت مواد مخدر به خوبی صرف شده باشد. به عنوان مثال، کانادا تخمین زده که 90 درصد از هروئین رد و بدل شده در خیابان‌های این کشور محصول افغانستان است و از این کشور می‌آید.

لوگان به قانونگذاران آمریکایی در کنگره می‌گوید: فرماندار ایالت ورمونت کانادا اخیرا در سخنرانی خود به صورت کامل بر بی‌اساس خواندن مشکل هروئین در خیابان‌های کانادا تمرکز کرده بود.

این گرایش‌ها نشانگر مشکلاتی در افغانستان هستند. در حالی که به آینده این کشور جنگ‌زده می‌نگریم، غیرممکن است که بدون تداوم و ابقای یک ظرفیت برای مقابله با خشونت و فساد ایجاد شده به واسطه تجارت مواد افیونی به موفقیتی شگرف دست پیدا کنیم.

گمانه‌زنی‌هایی نیز از سوی سربازرس ویژه برای بازسازی و احیای افغانستان مطرح است.

جان سوپکو، سربازرس ویژه برای بازسازی افغانستان می‌گوید: علی‌رغم اقدامات مداخله‌جویانه آمریکا، تمامی منابع درآمدی شبه‌نظامیان از مسیر قاچاق مواد افیونی همچنان چون گذشته به قوت خود باقی است و هم‌اکنون طالبان بیشترین تمایل خود را برای حفاظت از کاشت خشخاش و قاچاق منظم مواد مخدر و تولید مواد افیونی نشان می‌دهد. به دلیل وقوع درگیری‌های خشونت‌بار درافغانستان، نیروهای پلیس آزادی چندانی در مقایسه با سال‌های قبل برای مقابله با شبه‌نظامیان دخیل در قاچاق مواد افیونی ندارند.

این مقام مسوول آمریکایی در دیدار با قانونگذاران کنگره افزود: با تمام این احوالات، پنتاگون اذعان داشته که اهداف مرتبط با مواد مخدر نسبت به اهداف سنتی نظامی از اولویت و اهمیت کمتری برخوردار است چرا که شبه‌نظامیان توانایی بالاتری برای پذیرش آنها و استفاده از تاکتیک‌های جدید دارند و شبکه‌های ارتباطی قاچاق مواد مخدر احتمالا برای انجام عملیات بهتر هستند. با وجود افزایش تولید مواد افیونی، توانایی نیروهای پلیس افغانستان در منع و تحریم مواد مخدر ضعیف شده است.

همچنین حجم کشف و ضبط مواد افیونی غیرقانونی در افغانستان در سه سال گذشته کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته و از 98 متریک تن در سال 2011 به 41 متریک تن در سال 2013 رسیده است.

سربازرس ویژه برای بازسازی افغانستان گفت: شاید مشکل‌آفرین‌ترین مساله پایان عملیات نظامی آمریکا در افغانستان و خروج این نیروها در دسامبر سال جاری میلادی باشد؛ اقدامی که باعث می‌شود تا پنتاگون دیگر هیچ منبع و توانایی در حمایت از نیروها و هیات‌های مقابله با قاچاق مواد مخدر در افغانستان در اختیار نداشته باشد.

این مقام مسوول افزود: مشکل قاچاق مواد مخدر در افغانستان در حال گسترش است و تهدیدی است در تضعیف اقدامات آمریکا برای ایجاد افغانستانی باثبات. غیبت و نبود برنامه‌های موثر در مقابله با قاچاق مواد مخدر و افیونی، باعث می‌شود تا هر ‌آنچه که آمریکا از هزنیه و سرباز برای مقابله با این امر در افغانستان سرمایه‌گذاری کرده، به خطر بیفتد.»

انتهای پیام

کد N73065

وبگردی