آفتاب

رونمایی از بنای یاد‌بود جنجالی در چین/ ژاپن محکوم کرد

رونمایی از بنای یاد‌بود جنجالی در چین/ ژاپن محکوم کرد

رونمایی از یک بنای یادبود در چین از یک کره‌ای که یک مقام ژاپنی را ترور کرده بود، باعث بروز یک مناقشه دیپلماتیک جدید در آسیا شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این فرد که «آن جونگ گئون» نام دارد، از سوی مقامات ژاپن یک تروریست توصیف می‌شود، اما چین این فرد را یک فرد ساعی و چهره مشهور مخالف ژاپن می‌داند.

در سال 1909 آن جونگ گئون، هیروبومی ایتو، اولین نخست‌وزیر ژاپن و مقام ارشد آن در کر‌ه‌ای که به دست ژاپن اشغال شده بود، ترور کرد. این اتفاق در ایستگاه قطار هاربین در شمال شرق چین اتفاق افتاد.

یک سال پس از آن نیروهای ژاپنی این فرد را اعدام کردند و کره رسما مستعمره ژاپن شد. این اشغالگری دست‌کم تا پایان جنگ جهانی دوم در سال 1945 به طول انجامید و روز یکشنبه یک بنای یادبود مشترک از سوی چین و کره جنوبی در گرامیداشت آن جونگ گئون در ایستگاه قطار مذکور رونمایی شد.

یوشیهیده سوگا، سخنگوی دولت ژاپن روز دوشنبه گفت: توکیو به پکن و سئول گفته است این بنا به شدت مایه تاسف است. ما گئون را یک تروریست می‌دانیم که به اتهام کشتن اولین نخست‌وزیر کشور ما به اعدام محکوم شد.

وی افزود: اقدام یک‌جانبه مشترک چین و کره جنوبی بر اساس ارزیابی یک‌جانبه درباره مساله‌ای که در قرن گذشته اتفاق افتاده، به ایجاد صلح و روابط مبتنی بر همکاری در این منطقه کمک نمی‌کند.

در واکنش به این اظهارات، هونگ لی، سخنگوی وزارت امور خارجه چین از این بنای یادبود به عنوان یک اقدام کاملا منطقی و موجه دفاع کرد. وی «آن جونگ گئون» را یک شخصیت مشهور ساعی مخالف ژاپن خواند که مردم چین به وی احترام می‌گذارند.

انتهای پیام

کد N73059

وبگردی