آفتاب
رییس سازمان دانشجویی حزب اسلامی کار:

فقدان نقد، شفافیت را از بین می‌برد/با کم‌تحملی خود آبروی نظام را نبریم

فقدان نقد، شفافیت را از بین می‌برد/با کم‌تحملی خود آبروی نظام را نبریم

رییس سازمان دانشجویی حزب اسلامی کار گفت: محدود شدن فضای آزاد برای نقد و اظهار نظر، به عدم شفافیت منجر می‌شود و مسلماً تأثیرات منفی برای دولت‌ها خواهد داشت.

رییس سازمان دانشجویی حزب اسلامی کار گفت: محدود شدن فضای آزاد برای نقد و اظهار نظر، به عدم شفافیت منجر می‌شود و مسلماً تأثیرات منفی برای دولت‌ها خواهد داشت.

مرتضی صفری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، اظهار کرد: اگر فضای نقد در چهارچوب قانون، باز باشد و عالمان نقد علمی و مردم زبان به گلایه بگشایند، خود به خود فضا برای افراطیون تنگ‌تر می‌شود و انتقادات بی‌پایه و اساس و شاید مغرضانه جایی پیدا نمی‌کند. بهترین حالت ممکن این است که دولت‌ها و نظام محافلی را برای شنیدن انتقادات فراهم کنند و رسانه‌ها و احزاب می‌توانند همین محافل باشند.

وی ادامه داد: انتقادات تند و مغرضانه هم اگر با روشی منطقی پاسخ داده شود، مخالفان و معاندان روسیاه خواهند شد. اگر ما به صحبت‌ها و انتقاداتی که از داخل نظام برمی‌آید خشمگینانه پاسخ دهیم و برآشفته شویم، دچار خودکامگی خواهیم شد.

این فعال دانشجویی همچنین گفت: نمونه اخیر این انتقادات که با برخوردهای تندی مواجه شد، سخنان دکتر مطهری در مجلس بود که متأسفانه به جای استقبال از ایشان، برخورد قهری صورت گرفت. این در حالی است که توجه نمی‌شود جناب مطهری در دل همین نظام رشد یافته است و اگر نقدی بیان می‌کند، حتی اگر اشتباه باشد، از سر دلسوزی است. کسی که دلسوز نباشد، اجازه می‌دهد که اشتباهات تکرار و چهره‌ها تخریب شوند.

صفری ادامه داد: بهتر بود پس از صحبت‌های آقای مطهری، به جای اعلام جرم، پاسخی مکتوب به اظهارات ایشان داده می‌شد و کسانی که مورد انتقاد قرار گرفته بودند اگر بر این باورند که سخنان ایشان اشتباه است، با دلیل و منطق آن سخنان را رد می‌کردند. حدیث معروفی از امام صادق(ع) هست که می‌فرمایند "بهترین دوستان در نزد من کسانی هستند که عیوب و نواقص من را به من هدیه بدهند". ایشان با عصمتی که دارند این حرف را می‌زنند و اگر ما که سرتاپا تقصیر در پیشگاه خداوند هستیم تحمل ذره‌ای انتقاد را نداشته باشیم، جای تأسف دارد.

وی با تاکید بر ضرورت وجود فضای نقد در جامعه اسلامی اظهار کرد: مقام معظم رهبری نیز در جایی فرمودند "نباید از آزادی ترسید و از مناظره گریخت و نقد و انتقاد را به کالایی قاچاق یا امری تشریفاتی تبدیل کرد". این یعنی در رأس نظام از مسأله انتقاد حمایت می‌شود و حتماً باید سایرین پیرو این دیدگاه باشند. حتی اگر روحیه انتقاد و عیب‌گویی نداشته باشیم، باید تحمل خود را افزایش دهیم و سعه صدر داشته باشیم. نباید بخاطر کم‌تحملی‌ها آبروی نظام را در خطر بیندازیم و موجب شویم که برچسب انتقادناپذیری به ما بزنند. لازمه این امر، آن است که خود را مبری از اشتباه ندانیم.

رییس سازمان دانشجویی حزب اسلامی کار در پایان گفت: متأسفانه بسیاری از حملات به منتقدان از دل برخی رسانه‌های خاص بیرون می‌آید که قاعدتاً خود باید نشان و پرچم انتقاد را بالا نگاه دارند. اگر در تمجید و تقدیر، افراط شود مسلماً دچار توهم خواهیم شد و همین نقطه شکست و عدم پاسخگویی‌هاست.

انتهای پیام

کد N73030

وبگردی