آفتاب

دو جلد دیگر از تصحیح بزرگترین تذکره ادبیات فارسی آماده چاپ شد

دو جلد دیگر از تصحیح بزرگترین تذکره ادبیات فارسی آماده چاپ شد

دو جلد دیگر از نسخه تصحیح شده تذکره «خلاصه‌الاشعار و زبده‌الافکار» به زودی توسط انتشارات سفیر اردهال به چاپ می‌رسد.

یوسف بیگ‌باباپور، محقق و مصحح در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره آماده‌سازی نسخه‌های تصحیح‌شده «خلاصه‌الاشعار و زبدهالافکار» گفت: «خلاصه‌الاشعار و زبده‌الافکار» اثر میرتقی‌الدّین کاشانی یک تذکره عظیم 30 جلدی و در واقع بزرگ‌ترین تذکره ادب فارسی است. بخشی از نسخه تصحیح‌شده آن را پیش‌تر انتشارات میراث مکتوب چاپ کرده است و حالا جمعی از محققان و مصححان کشور به همت نشر سفیر اردهال قصد دارند، بخش‌های دیگری از نسخه تصحیح شده آن را منتشر کنند.

وی افزود: ما بخش‌های مربوط به شاعران گیلان و مازندران این تذکره را چند ماه پیش، چاپ کردیم. حالا هم قرار است بخش‌هایی از رکن اول تا چهارم این تذکره که مربوط به شعرای سده‌های متاخر یعنی قرن دهم و پیش از آن می‌شود، چاپ شوند. مطالب مربوط به این سده‌ها در دو جلد که مجموعاً هزار و 800 صفحه حجم دارند، منتشر خواهد شد. کارهای جلد اول دیروز به پایان رسید و جلد دوم هم نهایتاً تا یک ماه دیگر آماده چاپ می‌شود.

این محقق در ادامه گفت: نسخه‌های مختلف «خلاصه‌الاشعار و زبده‌الافکار» بسیار پراکنده و مشوش است. نسخه‌ای که فعلاً روی آن کار کردیم، نسخه خطی کتابخانه «چشمه رحمت» در هند است و بنا داریم بعد از این به سراغ نسخه‌های دیگر این تذکره برویم.

بیگ‌باباپور گفت: دو جلد مذکور طبق برنامه باید در نمایشگاه کتاب تهران که اردیبهشت 93 برگزار می‌شود، حاضر باشند بنابراین این دو جلد تا 30 الی 40 روز دیگر منتشر می‌شوند.

کد N72872

وبگردی