آفتاب

چین دیدار رهبر این کشور با نخست وزیر ژاپن را غیرممکن دانست

چین دیدار رهبر این کشور با نخست وزیر ژاپن را غیرممکن دانست

پکن - ایرنا - چین روز چهارشنبه اعلام کرد که در حاشیه المپیک زمستانی ˈ سوچی ˈ روسیه به هیچوجه دیداری میان شی جین پینگ رییس جمهوری چین و شینزو آبه نخست وزیر ژاپن صورت نخواهد گرفت.

به گزارش ایرنا، چن گوا پینگ معاون وزیر خارجه چین در پکن گفت که اشتباهات فراوان ژاپن و رویکرد نادرست دولت این کشور اجازه چنین دیداری نمی دهد.

وی روز چهارشنبه گفت که رهبر چین مایل نیست گفت و گویی با نخست وزیر ژاپن در حاشیه المپیک زمستانی روسیه داشته باشد.

رییس جمهور چین ششم تا هشتم فوریه ( 17 تا 19 بهمن) برای حضور در آیین گشایش المپیک زمستانی سوچی به روسیه سفر می کند.

مقام چینی بازدید آبه از معبد جنجال بر انگیز یاسوکونی را که به گفته وی محل نگهداری لوحه های جنایتکاران جنگی ژاپن است، محکوم کرد.

وزارت خارجه چین پیشتر این اقدام را محکوم و هر گونه دیدار میان رهبران دو کشور را غیر ممکن دانسته بود.

چین اعلام کرده است تا زمانی که چنین اقداماتی از سوی نخست وزیر ژاپن ادامه یابد سران دو کشور دیدار و گفت و گویی نخواهند داشت.

به خاک سپردن و یا کامی شدن سربازان کشته شده ژاپنی در معبد یاسوکونی هم اکنون عامل اختلافات و مناقشه ژاپن و کشورهای منطقه است.

اختلاف ژاپنی ها و کشورهای منطقه بر سر این موضوع است که آیا همه نیروهای نظامی ژاپنی که طی سال های جنگ در خدمت به امپراطور این کشور کشته شده اند به معبد یاسوکونی تعلق دارند.

ژاپن هم اکنون تمام افرادی را که به خاطر امپراطور کشته شده اند در این معبد به خاک می سپارد و کسانی که در برخی کشورهای منطقه به جنایات جنگی دست زده و اعدام شده اند نیز شامل کرده است.

خشم چین و کشورهای منطقه به دیدار نخست وزیر ژاپن از این معبد ناشی از این موضوع است که دولت ژاپن افراد جنایتکار را نیز کامی به حساب می آورد و آبه به طور رسمی از این محل دیدن می کند.

رسانه های چین در روزهای گذشته خواستار ورود جامعه بین المللی به مسایل موجود شده و خواستار ˈوارد عمل شدن جهان برای کنترل آبه و سیاست های خطرناک منطقه ای و نظامی ویˈ شدند.

معاون وزیر خارجه چین گفت که دمیدن روح نظامی گری در ژاپن و زنده کردن دوران جنگ تحرکاتی خطرناک و تنش زا است.

روابط چین و ژاپن از سپتامبر 2012 که دولت ژاپن جزایر مورد مناقشه دیائویو در دریای شرقی چین را ملی اعلام و از خرید آن خبر داد، تیره شد. از آن زمان هیچ دیداری میان مقام های بلندپایه دو کشور صورت نگرفته است.

آساق ** 2100 **1611
کد N72818

وبگردی