آفتاب
کارشناس مسایل خاورمیانه:

غرب و عربستان در سوریه شکست خورده اند

غرب و عربستان در سوریه شکست خورده اند

تهران - ایرنا- کارشناس مسایل خاورمیانه گفت: غرب ، عربستان و کشورهای مخالف سوریه در میدان عمل شکست خورده اند.

به گزارش ایرنا، سعدالله زارعی سه شنبه شب در گفت و گوی ویژه خبری شبکه دوم سیما با اشاره به شکست نظامی تروریست ها از دولت سوریه، افزود: تروریست ها از تمام نقاط جهان و منطقه با حمایت های مالی و تسلیحاتی غرب و کشورهای همچون ترکیه ،عربستان و قطر قبل از نشست ژنو یک برای دولت سوریه تعیین و تکلیف می کردند اما در ژنو2 چنین موضوعی جای از بحث ندارد زیرا به افکار عمومی جهان ثابت شده است که دولت مردمی سوریه از کیان کشور دفاع می کند .

وی ادامه داد: اکثر تروریستهای حاضر در سوریه غیر سوری هستند و با تجهیزات و حمایت مالی و نظامی کشورهای غربی و برخی کشورهای عربی همراه است .

زارعی با اشاره به حادثه 11 سپتامبر و مصوبه های سازمان ملل در مورد تروریست اظهار داشت: کشورهای که خود به مصوبه مبارزه با تروریست در جهان رای داده اند در مورد سوریه طور دیگری عمل کرده اند و با حمایت از تروریست ها و برهم زدن توازن منطقه قصد دارند حکومت های مورد دلخواه خود را بر مسند قدرت بیاورند .

وی گفت: عربستان با ایجاد بحران در منطقه به دنبال منافع نامشروع خود می باشد در این میان با رژیم صهیونیستی و غرب در برهم زدن وضعیت منطقه، همکاری گسترده مالی و نظامی دارد .

زارعی با بیان اینکه در اوایل بحران سوریه بیش از 130 کشور از مخالفان حمایت می کردند، افزود: در ادامه بحران به کشورهای منطقه و جهان ثابت شد که تروریستها در صورت دستیابی به قدرت باعث ناآرامی در منطقه و جهان خواهند شد لذا از حمایت مخالفان سوریه دست برداشتند و در حال حاضر عربستان و آمریکا هستند که به دنبال تحمیل نظرات خود در سوریه می باشند .

وی اظهار داشت: دولت های عربستان، قطر و سایر کشورهای حامی شورشیان سوریه با حمایت از تروریست این آشوب را به عراق و لبنان نیز کشاندند اما در نهایت این تروریستهای تندرو بودند که شکست خوردند و جبهه مقاومت توانسته در میدان جنگ پیروز باشد .

حکم امهز کارشناس ارشد لبنانی نیز با بیان اینکه گروههای تروریستی مختلف با حمایت غرب ، رژیم آل سعود، قطر و ترکیه در سوریه اقدام به آشوب کردند اما با مقاومت دولت مردمی سوریه و جبهه مقاومت روبرو شدند و در میدان جنگ بازنده کامل تروریست ها و دولتهای حامی آنها بودند .

وی افزود: وقتی جمهوری اسلامی ایران با حمایت های سیاسی و جبهه مقاومت لبنان و سوریه توانستند از عهده شورشیان برآیند درگیری میان تروریستها به اوج خود رسید تا جایی که به کشتار هم دست می زنند .

امهز با اشاره به اینکه دولت سوریه توان سرکوب و بمباران مناطق تحت اشغال شورشیان را دارد اما به دلایل انسانی این کار را نمی کند اظهار داشت: تروریستها پس از شکست از جبهه مقاومت دست به کشاندن آشوب به عراق و لبنان را دارد و این حرکت آنها به خواست دولت عربستان صورت می پذیرد .

وی در ادامه گفت: رژیم آل سعود به دنبال به قدرت رساندن برخی گروههای تندرو در منطقه است تا از این طریق به اهداف نادرست خود دست بیابد اما این تشنج در حال حاضر بازیگران منطقه و جهان را نگران کرده است .

وی با اشاره به این مهم که چرا ایران در نشست ژنو2 حاضر نیست، گفت: آمریکا و عربستان در میدان عملیات ابتکار عمل را از دست داده اند و این دولت سوریه است که می تواند تعیین کننده باشد به همین خاطر حضور ایران برای آمریکا و عربستان خوشایند نیست .

**1488 ** 3404
کد N72802

وبگردی