آفتاب

بان کی مون و وزیران خارجه روسیه، سوریه و کویت وارد ژنو شدند

بان کی مون و وزیران خارجه روسیه، سوریه و کویت وارد ژنو شدند

ژنو- ایرنا- ˈبان کی مونˈ دبیرکل سازمان ملل، ˈسرگئی لاوروفˈ، ˈولید المعلمˈ و ˈشیخ صباح خالد الاحمد صباحˈ وزیران امور خارجه روسیه، سوریه و کویت ساعاتی پیش برای شرکت در کنفرانس موسوم به ژنو2 برای یافتن راه حلی برای بحران سوریه وارد ژنو شدند.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، لاوروف قرار است در حاشیه اجلاس ژنو2 با همتایان آمریکایی، چینی و سوری خود دیدار و گفت وکند. همچنین دیدار و گفت و گو با ˈبان کی مونˈ دبیرکل سازمان ملل از دیگر برنامه های کاری لاوروف در حاشیه اجلاس ژنو2 خواهد بود.

ˈولید معلمˈ را در این سفر یک هیات مذاکره کننده دولت سوریه همراهی می کنند. وی قرار است با همتای روس خود و همچنین بان کی مون دبیرکل سازمان ملل دیدار و گفت و کند.

کنفرانس موسوم به ˈژنو2ˈ ساعت 9 صبح روز چهارشنبه به وقت محلی با حضور نزدیک به 40 کشور جهان و چهار نهاد بزرگ بین المللی و منطقه ای درشهر سرد و ابری ˈمونتروˈ سوئیس واقع در 100 کیلومتری ژنو آغاز به کار می کند.

کنفرانس ژنو2 در سطح وزیران امور خارجه کشورهای شرکت کننده برگزار می شود اما برخی کشورها در سطح معاون وزیر یا مدیرکل در این اجلاس شرکت می کنند.

جمهوری اسلامی ایران به دلیل قبول نکردن پیش شرط هایی تعیین شده از سوی آمریکا و هم پیمانان غربی - عربی آن برای حضور در کنفرانس ژنو2، غایب بزرگ این اجلاس است.

در این کنفرانس، دو هیات از کشور سوریه، یکی به نمایندگی از دولت قانونی این کشور به ریاست ولید معلم وزیر خارجه این کشور و هیات دیگری نیز به نمایندگی از گروه مخالف موسوم به ˈائتلاف ملی سوریهˈ حضور می یابند.

روز نخست این کنفرانس در مونترو برگزار می شود و تا روز جمعه هفته جاری در شهر ژنو ادامه می یابد.

با وجود اینکه چهار نهاد منطقه ای و بین المللی شامل سازمان ملل، اتحادیه اروپا، اتحادیه عرب و سازمان همکاری های اسلامی و 39 کشور در اجلاس ژنو 2 شرکت می کنند اما اختلاف نظرهای شدیدی میان گروه های متعدد در سوریه که خود را «گروه های مخالف» می نامند وجود دارد.

سیام **1723 ** 2023
کد N72798

وبگردی