آفتاب

ابراز نگرانی یک مقام امور حقوق بشر سازمان ملل در مورد اوضاع اوکراین

ابراز نگرانی یک مقام امور حقوق بشر سازمان ملل در مورد اوضاع اوکراین

تهران-ایرنا- کمیسیونر ارشد اتحادیه اروپا در امور حقوق بشر روز سه شنبه در مورد اوضاع در اوکراین ابراز نگرانی کرد و گفت که قوانین دولتی در اوکراین در مورد اعتراض ها یک گام عقب در مسیر دموکراسی است.

بگزارش خبرگزاری یونایتدپرس،این اظهارات ناوی پیلادی کمیسیونر ارشد امور حقوق بشر سازمان ملل در حالی مطرح شده است که خشونتها در اوکراین میان نیروهای امنیتی و معترضان مقامات اتحادیه اروپا را نگران کرده است.

این اعتراض ها به دنبال آن روی داد که ویکتور یانوکوویچ رئیس جمهوری اوکراین تصمیم گرفت قوانینی را در مورد محدود کردن اعتراض ها در این کشور تصویب کند.

ناوی پیلادی خاطر نشان کرد که وی در مورد این موضوع نگران است که رهبران اوکراین در حال خفه کردن صداهای دموکراتیک در این کشور هستند.

وی در بیانیه ای اعلام کرد:این گونه تدابیر محدودکننده در اوکراین مغایر با اصول حقوق بشر و مانعی در راستای دستاوردهای دموکراتیک دو دهه اخیر در اوکراین است.

این در حالی است که رئیس جمهوری اوکراین روز گذشته اعلام کرد که تمایل دارد به صدای مخالفان گوش دهد.

خبرگزاری رسمی اوکراین نیز اعلام کرد که معترضان 1.6 میلیون دلار طی اعتراض های اخیر خسارت به بار آورده اند.

ناوی پیلای نیز در ادامه گفت: درگیری های خشونت آمیز اخیر در کیف که به زخمی شدن ده ها تن منجر شد، بسیار نگران کننده است.

از زمان تصمیم یانوکوویچ برای عدم امضای توافق نامه تجارت با اتحادیه اروپا و نزدیک تر شدن به روسیه، مخالفان در کیف و شهرهای دیگر اوکراین دست به تظاهرات زدند که این مسئله بن بست سیاسی را در این کشور ایجاد کرده است. این درحالی است که خشونت پلیس اوکراین نیز بیشتر خشم مخالفان را برانگیخت.امتناع رئیس جمهوری اوکراین از امضای توافق نامه تجارت با اتحادیه اروپا موجی از اعتراض ها را در میان معترضان اوکراینی به همراه داشت.این درحالی است که معترضان اوکراینی،یانوکوویچ را به تلاش برای نزدیک تر شدن به روسیه متهم کرده اند.

این اعتراض ها تنش های سیاسی در اوکراین به وجود آورده است به طوری که مخالفان استعفای رئیس جمهوری و برگزاری انتخابات زودهنگام را خواستار شده اند.

میکولا آزاروف نخست وزیر اوکراین پیشتر درجمع حامیان دولت گفت:هر مناقشه و تنشی هرچند سخت ترین نیز باشدفقط از طریق میز مذاکره حل خواهد شد.اجازه بدهید مردم به سرکارهای خود بازگردند و همه چیز به روال عادی خود بازگردد.

مترجمام**9234**1856
کد N72615

وبگردی