آفتاب

مزایا و معایب لایحه بودجه 93 از زبان عضو کمیسیون تلفیق/ قادری: شفافیت ویژگی بودجه 93 است

مزایا و معایب لایحه بودجه 93 از زبان عضو کمیسیون تلفیق/ قادری: شفافیت ویژگی بودجه 93 است

عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال 93 مزایا و معایت لایحه بودجه سال 93 را تشریح کرد.

رضا الیاسی: در حالی که بیش از 40 روز از زمان ارائه لایحه بودجه سال 93 کل کشور به مجلس می گذرد نمایندگان مجلس در کمیسیون تلفیق در حال بررسی این لایحه هستند و آنچنان که جعفر قادری عضو کمیسیون تلفیق گفته است کار بررسی این لایحه هفته آینده به پایان رسیده و به صحن علنی می رسد.

اما یکی از مهم ترین بخش هایی که پیش بینی می شد در لایحه بودجه سال آینده مورد نظر دولت قرار بگیرد موضوع هدفمندی یارانه بود که این اتفاق رخ نداد و دولت اعلام کرد به دنبال ارائه لایحه جداگانه در این زمینه است که این موضوع با مخالفت نمایندگان رو به رو شد و و نمایندگان اعلام کردند ارائه لایحه جداگانه درباره هدفمندی خلاف قانون اساسی است و بر همین اساسی دولت اعلام کرد که تبصره مربوط به بخش هدفمندی را تا پایان هفته به مجلس ارائه می کند.

 قادری در این رابطه می گوید نمایندگان کار بررسی بخش درآمدی را به پایان رسانده و موضوع هدفمندی تنها بخش بررسی نشده بخش درآمدی لایحه بودجه است و نمایندگان در انتظار ارائه تبصره دولت هستند.

مشروح گفت وگوی جعفر قادری عضو کمیسیون تلفیق با خبرآنلاین در ادامه می آید:

***

دولت یازدهم نخستین لایحه بودجه خود را در زمان مقرر به مجلس ارائه کرد و هم اکنون نیز نمایندگان عضو کمیسیون تلفیق در حال بررسی لایحه بودجه سال 93 هستند و اخباری درباره پایان بررسی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق تا پایان هفته منتشر شده است. هم اکنون بررسی لایحه بودجه سال 93 در چه وضعیتی قرار دارد؟

خوشبختانه امسال دولت لایحه بودجه را به موقع و بدون تاخیر به مجلس ارائه کرد و بر همین اساس نیز نمایندگان بلافاصله کار بررسی لایحه را آغاز کردند و هم اکنون نیز لایحه در کمیسیون تلفیق در حال بررسی است.

هم اکنون اعضای کمیسیون تلفیق کار بررسی بخش هزینه ای را آغاز کرده اند و در حال حاضر در حال رسیدگی به تبصره 3 هستیم.  این در شرایطی است که همچنان بخش درآمدی لایحه بودجه نهایی نشده است و نمایندگان منتظر هستند تا دولت تبصره مربوط به قانون هدفمندی را به مجلس ارائه کند و پس از آن بخش درآمدی لایحه بودجه را نهایی کنند.

 بررسی بخش درآمدی را متوقف کرده و بخش هزینه ای بودجه را آغاز کرده اید؟

بر اساس آیین نامه باید ابتدا بخش درآمدی مورد بررسی قرار بگیرد و پس از آن وارد بخش هزینه ای شویم. هم اکنون نیز کار بررسی بخش درآمدی به پایان رسیده است و در این بخش تنها موضوع هدفمندی یارانه ها باقی مانده است.

با توجه به این که مسئولان دولتی اعلام کرده اند که تا پایان هفته تبصره هدفمندی یارانه ها را به لایحه بودجه اضافه خواهند کرد بر همین اساس نمایندگان کار بررسی بخش هزینه ای را آغاز کردند و زمانی که دولت تبصره هدفمندی را به مجلس ارائه کند بخش درآمدی لایحه بودجه سال 93 نیز به طور کامل نهایی خواهد شد.

البته این موضوع از نظر آیین نامه داخلی مجلس ایراد دارد و بر اساس آیین نامه داخلی مجلس باید ابتدا بخش درآمدی به صورت کامل بررسی شده و پس از آن نمایندگان وارد بخش هزینه ای شوند. اما هم اکنون راه دیگری وجود ندارد و نمایندگان برای این که در وقت صرفه جویی کرده و وقفه ای میان بررسی لایحه بودجه ایجاد نشود و کار بررسی لایحه زودتر به پایان برسد این تصمیم را اتخاذ کردند.

همچنین در شرایطی که نمایندگان هم اکنون بحث درآمدی را به صورت کامل نهایی می کردند و پس از آن دولت تبصره هدفمندی را به مجلس ارائه می کرد نمایندگان نمی توانستند تغییری در بخش درآمدی اتخاذ کنند و تنها راه پیش روی نمایندگان در شرایط فعلی آغاز رسیدگی به بخش هزینه ای تا زمان ارائه تبصره هدفمندی یارانه ها بود.

رسیدگی به بخش هزینه ای لایحه بودجه چقدر زمان نیاز دارد؟

امیدواریم بتوانیم به زودی جمع بندی درباره درآمدها داشته باشیم و بررسی هزینه ها را تا پایان هفته به پایان برسانیم. همچنین امیدواریم دولت بر اساس آنچه اعلام کرده است را تا پایان هفته به پایان برسانیم. همچنین امیدواریم دولت بر اساس آنچه اعلام کرده است تبصره هدفمندی را به مجلس ارائه کند تارائه کند تا نمایندگان بلافاصله پس از نهایی کردن بخش هزینه ای پس از نهایی کردن بخش هزینه ای موضوع هدفمندی را نیز نهایی کنند.

بخش عمده کار بررسی لایحه بودجه سال 93 به پایان رسیده است. بر اساس بررسی هایی که تا کنون داشته اید لایحه بودجه سال آینده چه ایرادهایی داشت؟

لایحه های بودجه ای که از سوی دولت ها به مجلس ارائه می شود همواره با مشکلات و مزایایی همراه بوده است و امسال نیز شاهد چنین اتفاقی هستیم و البته لایحه بودجه سل 93 کل کشور مزایای قابل توجهی دارد و این در حالی است که ایراداتی در آن وجود دارد که نمایندگان در حال برطرف کردن آن هستند.

به طور مثال ما انتظار داشتیم در این لایحه بحث مطالبات بخش های تعاونی و خصوصی در دولت تعیین و تکلیف شود که این اتفاق رخ نداده است و مطالبات این بخش همچنان به صورت جدی باقی مانده است.

یکی دیگر از مشکلاتی که در لایحه بودجه سال 93 کل کشور می توان به آن اشاره کرد درباره بحث افزایش سرمایه بانک ها است که می توانستیم منابعی را برای این موضوع در نظر بگیریم تا بانک ها راحت تر تسهیلات ارائه کنند اما این موضوع در لایحه بودجه پیش بینی نشده است.

همچنین در بحث استفاده از ابزارهای جدید برای افزایش امکان فعالیت های عمرانی مانند خرید اقساطی در کنار اوراق مشارکت یکی از موارد ضروری بوده است که در لایحه بودجه به آن توجه نشده است.

یکی از مهم ترین مواردی که در بودجه به آن توجه نشده است موضوع قانون هدفمندی است که دولت وعده داده است تا پایان هفته جاری تبصره خود را به مجلس ارائه کند و امیدواریم چنین اتفاقی رخ دهد.

در بحث مشوق هایی که باید در بعضی از بخش ها در نظر گرفته شود که سرمایه گذاری صورت بگیرد به خوبی منابع مالی در نظر گرفته نشده است. به طور مثال در بخش برق به شدت نگران هستیم که در تابستان سال آینده مصرف ما 5 هزار مگاوات افزایش یافته و تولید ما 3 هزار مگاوات افزایش یابد و در صورتی که مطالبات این بخش پرداخت نشود با مشکل اساسی رو به رو خواهیم شد و ممکن است در آینده سرمایه گذاری جدی انجام نشود.

بر همین اساس باید در لایحه به بخش مشوق ها توجه بیشتری صورت بگیرد و این در حالی است که مشوق هایی که بتواند سرمایه گذاری در حوزه مشترک را در نفت و گار تشویق کند مورد توجه قرار نکرفته است.

یکی دیگر از نقاط ضعف لایحه بودجه سال 93 این است که بحث واگذاری ها که می تواند به اجرای اصل 44 سرعت می دهد مورد توجه قرار نگرفته است و بحث بهبود فضای کسب و کار و احکامی که بتواند این فضا را مقداری باز تر کند خیلی مورد توجه جدی قرار نگرفته است.

همچنین فاینانس ها بیشتر به طرح های زیربنایی اختصاص یافته و در صورتی که در سال های آینده برای بازگردادن این پول ها به چین نیاز به منابع ارزی داریم و این موضوع که طرح های زیربنایی به بخش خصوصی واگذار نشده است در آینده تشدید وابستگی به نفت است.

در بحث عدالت اجتماعی هم اکنون فاینانس ها توزیع مناسبی در سطح کشور انجام نشده و کاهش اعتبارات عمرانی در مناطق به صورت متعادل نیست و برخی استان ها شدیدا با کاهش اعتبارات عمرانی رو به رو شده اند و برخی از استان ها وضعیت بهتری دارند و این از نظر عدالت اجتماعی مشکل دارد.

در بعضی از بخش ها نیز درست است که دولت احکام واگذاری طرح های عمرانی را آورده است اما شفاف تر و روشن تر و به نحوی که ضمانت اجرایی داشته باشد نیست.

این همچنین در بحث شرکت های در حال واگذاری 140 شرکت در حال واگذاری در بخش شرکت های دولتی نیامده و بحث جامعیت و شفافیت در این بخش را ندارد.

لایحه بودجه سال آینده چه نقاط قوتی دارد؟

یکی از نقاط قوت اصلی لایحه بودجه سال 93 این است که دولت این لایحه را در موعد مقرر به مجلس ارائه کرده است و نمایندگان نیز در مدت زمان مناسب ایراد را بررسی و برطرف خواهند کرد و این موضوع می تواند به تدوین قانون بودجه مناسب کمک کند.

همچنین لایحه بودجه ای که امسال به مجلس ارائه شده است در مقایسه با لایحه های دیگر شفاف تر بوده و از این موضوع نیز می توان به عنوان یکی از نقاط قوت لایحه بودجه که می تواند به تحقق آن کمک کند یاد کرد.

اما دولت در لایحه بودجه توجه ویژه ای به بخش درآمدهای مالیاتی داشته که این موضوع از مهم ترین مزایای لایحه بودجه است و امیدواریم این بخش لایحه در سال آینده محقق شود.

همچنین دولت برای صندوق توسعه ملی منابع مالی خوبی را پیش بینی کرده است بحث سپرده گذاری منابع صندوق توسعه ملی در بانک ها مورد توجه دولت قرار گرفته است.

کارشناسانی که بودجه سال 93 را تدوین کردند کسانی بودند که در سال های اخیر به لوایح بودجه دولت دهم انتقاد داشتند. هم اکنون بودجه ای که منتقدان دیروز نوشته اند می تواند مشکلات کشور را برطرف کند؟

لایحه بودجه تفاوت چندانی با سال های گذشته ندارد و تنها ویژگی لایحه بودجه سال آینده شفافیت آن است و این موضوع به تحقق بودجه کمک می کند.

یکی از اسناد مهم سند چشم انداز است آیا لایحه بودجه سال 93 در راستای تحقق اسناد بالادستی تدوین شده است؟

مواردی در لایحه بودجه سال 93 وجود دارد که از وابستگی بودجه به نفت که یکی از اصل های اساسی اسناد بالادستی است جلوگیری می کند.

کار بررسی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق چه زمانی به پایان می رسد؟

هم اکنون نمایندگان در حال بررسی بخش هزینه ای هستند و منتظر ارائه تبصره هدفمندی از سوی دولت هستند و به نظر می رسد هفته آینده کار بررسی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق به پایان خواهد رسید.

/27295

  

 

 

کد N72442

وبگردی