آفتاب

دهلی نو به دنبال گاز ایران - مسیر اختصاصی

دهلی نو به دنبال گاز ایران - مسیر اختصاصی

دهلی نو- ایرنا - یک روزنامه هندی روز سه شنبه نوشت: دهلی نو در آستانه تدارک یک همکاری تجاری راهبردی با تهران و ایجاد یک خط لوله گازی مستقیم از ایران به هند است.

به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه «هندوستان تایمز»، دهلی نو تلاش دارد با توجه به کاهش تحریم های غرب علیه ایران در نتیجه اجرای توافق نامه ژنو، زمینه را برای احیای مذاکرات در مورد احداث خط لوله اختصاصی گاز از طریق دریا بین ایران و هند هموار سازد.

این روزنامه هندی نوشت: تدارک این راهبرد، چشم انداز را برای احداث خط لوله گاز چندین میلیارد دلاری ایران - هند و همچنین تضمین مشارکت شرکت های هندی در توسعه حوزه گازی «فرزاد - بی» در ایران احیا خواهد کرد.

هندوستان تایمز نوشت: بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران در 23 دسامبر (دوم آذر ماه) از «ویراپا مویلی» همتای هندی خود برای دیدار از تهران و انجام گفت و گو در مورد تثبیت هر چه بیشتر این قرارداد همکاری دو جانبه دعوت کرد.

منابع دولتی در هند به هندوستان تایمز گفته اند: «مویلی» هیاتی را به ایران به منظور نهایی سازی محتوای قراردادی که شامل توسعه حوزه گازی «فرزاد - بی»، مبادله گاز تولیدی از این حوزه با گاز دیگر ایران در بندر چابهار و احداث خط لوله ایران - هند برای انتقال گاز مورد مبادله به هند بر اساس یک قرارداد ویژه، اعزام خواهد کرد.

این منابع تاکید کردند که «هند مخالف الحاق به طرح خط لوله دو هزار و 700 کیلومتری برای انتقال گاز از ایران به هند از طریق پاکستان است و به همین دلیل گفت و گوها بر سر امکان احداث یک خط لوله هزار و 400 کیلومتری از طریق دریای عمان در جریان است تا گاز ایران مستقیما به هند برسد.

این منابع تاکید کردند که «دهلی نو بخاطر نگرانی های امنیتی، خواهان الحاق به خط لوله ایران - پاکستان - هند موسوم به طرح خط لوله صلح نیست».

هندوستان تایمز نوشت: وزیر نفت هند در نامه هشتم ژانویه (18 دی ماه) خود به بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران نوشت: ما خوشحال می شویم هیاتی را در آینده نزدیک به تهران اعزام کنیم.

وزیر نفت هند در نامه خود نوشت: چنین پیشنهادی برای توسعه حوزه فرزاد - بی و دریافت گاز تولیدی از آن از طریق مبادله به وسیله خط لوله برای ما خیلی هیجان انگیز است.

آساق**2164 ** 589**1545
کد N72200

وبگردی