آفتاب

برنج هندی زیر ذره بین کارشناسان

برنج هندی زیر ذره بین کارشناسان

دهلی نو - ایرنا - هیاتی از جمهوری اسلامی ایران با هدف بررسی کیفیت برنج های هندی وارد دهلی نو پایتخت هندوستان شد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، در ترکیب این هیات نمایندگانی از معاونت دارو و غذای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، چهار نماینده مجلس شورای اسلامی، انجمن وارد کنندگان برنج ایران و نمایندگانی از جهاد کشاورزی حضور دارند.

این هیات روز یکشنبه گذشته وارد دهلی نو شد و قرار است طبق برنامه با بررسی کیفیت برنج های هندی روز جمعه آینده به ایران بازگردد.

«احمد به حق» رییس انجمن وارد کنندگان برنج ایران و از اعضای این هیات در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در دهلی نو گفت: در این سفر وضعیت سلامت برنج های وارداتی ایران از مبدا هندوستان شامل آب، خاک، بسته بندی، فرآوری و فرآیند تولید بررسی می شود.

وی افزود: هیات جمهوری اسلامی ایران در این سفر به ایالت های تولید کننده برنج هند از جمله ایالت های «هریانا» و «پنجاب» سفر می کند.

رییس انجمن وارد کنندگان برنج ایران با بیان اینکه «نتایج بررسی های هیات ایران در پایان سفر اعلام خواهد شد»، گفت: بازدید از کارخانجات بزرگ صادرکننده برنج به ایران، بررسی وضعیت اراضی زیر کشت و آزمایشگاه های کنترل کیفیت برنج و گفت و گو با دست اندرکاران صنعت برنج و مقام های وزارتخانه های کشاورزی و بازرگانی هند از جمله برنامه های این هیات در سفر به هند است.

یک منبع مطلع بازرگانی پیشتر به ایرنا گفته بود که با اعزام هیاتی کارشناسی از ایران، نظارت دقیق تری بر کیفیت برنج صادراتی هند اعمال خواهد شد.

ایران در سال 2013 میلادی بیش از 850 هزار تن برنج به ارزش یک میلیارد و 150 میلیون دلار از هند وارد کرد که نسبت به سال قبل آن 133 درصد افزایش داشته است. در حال حاضر یک سوم برنج باسماتی هند توسط ایران خریداری می شود.

آساق** 2167** 589**1545
کد N72131

وبگردی