آفتاب
اندیشکده آمریکایی:

عربستان با تکروی در تقابل با ایران، منزوی می شود

عربستان با تکروی در تقابل با ایران، منزوی می شود

تهران – اندیشکده آمریکایی ˈشورای آتلانتیک ˈ به رهبران عربستان سعودی هشدار داده که اگر به تک روی های خود در منطقه خلیج فارس ادامه دهد ، منزوی خواهد شد.

ˈبلال صائبˈ عضو ارشد این اندیشکده در مقاله اش تصریح کرده است: ˈدر صورتی که عربستان سعوی به تکروی ادامه دهد، خود را در انزوایی خود ساخته و خودبرانداز تنها خواهد یافتˈ.

عضو ارشد اندیشکده شورای آتلانتیک به نزدیکی ایران و امارات متحده عربی اشاره کرده و نوشته است:نزدیکی ایران و امارات عربی متحده که به نظر می رسد از چند ماه پیش آغاز شد، از بسیاری جهات محصول چرخش آمریکا به سمت آسیا – اقیانوس آرام است.

به نوشته این اندیشکده آمریکایی ، واشنگتن با مخابره تصمیم خود مبنی بر فاصله گرفتن تدریجی از این منطقه، احتمالا غیرعمد و ناخواسته متحدانش را به تنظیم و تعدیل سیاست های خارجی شان وا می دارد و برخلاف آنچه که عده ای اخیرا گفتند، این امر به درگیری و فاجعه در خاورمیانه منتهی نخواهد شد.

اندیشکده آتلانتیک افزوده است:آمریکا با بازتعریف نقش خود در منطقه و ایفای نقش یک حافظ مراقب به جای مداخله گر، قدرت های منطقه را به سمت اعمال سیاست خویشتنداری و همکاری سوق خواهد داد و این دقیقا همان کاری است که امارات عربی متحده در حال انجام آن است. امارات عربی متحده ضمن در نظر داشتن قضیه به پایان رسیدن ایفای نقش آمریکا به عنوان تثبیت کننده سلطه در منطقه و در عین حال، اطمینان به جدیت و ادامه شراکتش با واشنگتن، اولویت های جدید جهانی واشنگتن و رویکرد در قبال خاورمیانه را پذیرفت و از طریق تشدید مداخله اش در دیپلماسی مثبت در منطقه و بهبود رابطه با دشمنانی مانند ایران، در حال انجام این کار است.

شاید این گونه به نظر برسد که امارات با این سیاست در حال تثبیب ایران به عنوان قدرتمندترین دولت منطقه است اما، واقعیت آن است که این امر فراتر از استفاده درست و منطقی واقع گرایی حسابگرانه است. معلوم نیست که آیا همه متحدان آمریکا به امارات تاسی خواهند کرد یا خیر. برخی از این متحدان ممکن است تقویت رابطه ایران و امارات را در حکم ریسک امنیتی و سیاسی تلقی کنند.

قطر که روابط اقتصادی نزدیکی با ایران دارد اما در ارتباط با کویت و عربستان نیز باید گفت، گرچه ممکن است تصور کرد که عربستان سعودی سازگاری با ایران را به جای تقابل برگزیند اما، باید واقع بین بود و توجه داشت که این پادشاهی بر خلاف سایر کشورهای خلیج فارس عملا درگیر جنگ نیابتی با ایران در عراق، لبنان، یمن و به ویژه سوریه است.

با توجه به دشمنی شدید بین سعودی ها و ایرانی ها، دشمنی که از دهه ها پیش تعریف کننده سیاست های این منطقه است، مشاهده تاسی سعودی ها از امارات دشوار استˈˈ.

نویسنده معتقد است که نزدیکی امارات عربی متحده و ایران علاوه بر کمک به امنیت خلیج فارس می تواند روابط بین ریاض و تهران را بهتر کند.

صائب نوشته است:این را در نظر داشته باشید که عربستان سعودی برای مقابله با نفوذ و برنامه های ایران به آمریکا و شورای همکاری خلیج فارس متکی بود. به استثنای عمان که ملاحظات امنیتی و اقتصادی خاص خود را دارد، همه کشورهای حوزه خلیج فارس کمابیش در جناح تحت امر عربستان و آمریکا علیه تهران قرار داشتند اما، امروزه این گونه نیست و به نظر می رسد آمریکا به ترمیم روابط خود با ایران علاقه مند است و نگرانی های امارات عربی متحده، قطر و کویت درباره ایران کمرنگ شده است. حتی منامه که همواره احساس تهدید از سوی ایران می کرد، امیدهایی به روحانی و ظریف دارد اما، عربستان سعودی همچنان از پذیرش تغییرات مثبت در سیستم سیاسی ایران طفره می رود و امروزه در تقابل با ایران خود را تنها یافته است. با وجود آنکه به نظر می رسد این پادشاهی تا حدی رویکرد جدید ایران را در زمینه روابط منطقه ای پذیرفته است اما، همچنان سماجت می کند و از پذیرش آن روی برمی گرداند.

این اندیشکده آمریکایی تصریح کرده که ˈˈ عربستان سعودی به زودی متوجه می شود که این انزوای خود ساخته، خودبرانداز و دارای نتیجه معکوس است. درس گرفتن از امارات عربی متحده به درایت رهبری عربستان سعودی بستگی دارد. تمایز بین گلوله های شلیک شده در نمایش درگیری عربستان و ایران به زمان زیادی نیاز دارد. همه چیز با یک تصمیم دلگرم کننده و راهبردی آغاز می شود که ˈعبدالله بن عبدالعزیرˈ پادشاه عربستان می تواند آن را اتخاذ کندˈˈ.

به نوشته این اندیشکده آمریکایی، ˈسعود الفیصلˈ وزیر خارجه عربستان سعودی به منظور ابلاغ پیام شخصی ملک عبدالله در نشست عمان با سلطان قابوس ملاقات کرد. آیا این پیام حاوی درخواست ویژه از عمان برای میانجی گری بین ریاض و تهران بود؟ محتوای این پیام معلوم نیست اما با روند کنونی ، عربستان خود را در مخالفت با دیپلماسی و آشتی منطقه ای به شدت تنها خواهد یافت.



** هدف ایرنا از انتشار این نوع مقالات اندیشکده ها ، اطلاع رسانی درباره نگرش این اتاق های فکر است و انتشار این مقاله ها الزاما به معنای تایید تمام محتوای آنها نیست.

مترجمام** 1088 **1575
کد N71913

وبگردی