آفتاب
سخنگوی کمیسیون تلفیق خبر داد،

مخالفت کمیسیون با تشکیل صندوق سرمایه‌گذاری سهام عدالت

مخالفت کمیسیون با تشکیل صندوق سرمایه‌گذاری سهام عدالت

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 1393با تشریح مصوبات هیجدمین جلسه کمیسیون مطبوعش پرداخت و از مخالفت اعضای کمیسیون با تشکیل صندوق سرمایه‌گذاری سهام عدالت سخن گفت.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، غلامرضا کاتب در جمع خبرنگاران پارلمانی گفت: در ادامه رسیدگی به بخش‌های هزینه‌ای نحوه واگذاری‌های اصل 44 قانون اساسی مشخص شد.

وی یادآور شد: براساس لایحه بودجه سال جاری باید 37هزار میلیارد تومان باید سهام واگذار می‌شد که در لایحه اصلاح بودجه به این مبلغ به 25 هزار میلیارد کاهش یافت ولی تا این لحظه عملکرد بیش از هزار میلیارد تومان نبوده است

نماینده مردم گرمسار افزود: سهام عدالت یکی از مهمترین بخش ‌های واگذاری‌ها است که براساس قانون 96 هزار میلیارد تومان سهام باید به تعاونی‌های استانی واگذار می‌شده است وبدیهی دولت از محل سود سهام شرکت ها باید واگذار می‌شد.

وی افزود: پیشنهاد دولت در لایحه بودجه تشکیل صندوق سرمایه‌گذاری سهام عدالت برای نگهداری منابع درآمدی ناشی از این محل بود اما کمیسیون به چند دلیل با این پیشنهاد مخالفت کرد اول اینکه این پیشنهاد نوعی قانونگذاری است و نمی‌تواند محدود به یک سال شود به تعبیر دیگر انجام این کار نیازمند قانون دائمی است دوما که دولت و سازمان خصوصی ‌سازی باید تعاونی‌ها وبخش خصوصی را تقویت کند تا سهم اقتصاد غیردولتی در اقتصاد کشور افزایش معنادار یابد در حالی که تشکیل این صندوق موجب تحقق این هدف نمی‌شد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 1393 از حذف اتاق بازرگانی از ترکیب مجامع بنگاه‌های در حال واگذاری خبر داد و افزود: در بند (ه) ماده 18 لایحه بودجه سال آینده که مربوط به واگذاری است اتاق بازرگانی در مجامع بنگاه‌های اقتصادی در حال واگذاری شرکت می‌کرد اما از آنجا که تصمیمات دولت قبل از واگذاری شرکتهای دولتی باید محرمانه بماند و اطلاعات به بیرون درز نکند تصمیم گرفتیم اتاق بازرگانی را از ترکیب مجامع بنگاه‌های اقتصادی در حال واگذاری حذف کنیم تا واگذاری‌ها دچار اختلال نشود.

کاتب از اولویت دادن رد دیون ایثارگران‌، جانبازان و آزادگان در قالب واگذار‌ی‌ها خبر داد وافزود: محل هزینه کرد درآمدهای ناشی از واگذاری‌ها در قالب هشت دریف در لایحه بودجه مشخص شده است که با مصوبه خود رد دیوین ایثارگران،‌جانبازان و آزادگان را در اولیوت قرار دادیم و هیچ تصمیم در مورد پرداخت نقدی یا قالب سهام دیون ایثارگران نگرفتیم.

نماینده مردم گرمسار با تشریح مصوبه کمیسیون مطبوع در خصوص شرایط انجام تهاتر در سال آینده گفت: بدهی‌های دولت به شهرداری‌ها،‌ تعاونی‌ و شرکت‌های خصوصی به صورت تهاتر و در قالب فروش سهام باید انجام می‌گرفت با مصوبه این کمیسیون هرگونه گردش تهاتر در راستای اجرای اصل 53 باید به خزانه واریز شود و قیمت تهاتر نیز به هیچ وجه نباید از قیمت بورس کمتر باشد به این ترتیب جلوی فساد گرفته می‌شود و با شفافیت حسابرسی، انضباط مالی برقرار می‌شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 1393 با اشاره به آخرین مصوبه کمیسیون مطبوعش گفت: 30 درصد از فروش معادن باید بهره مالکانه پرداخت کنند ردیف درآمد این بخش 800 هزار میلیاد تومان بود که در کمیسیون تلفیق به هزار میلیارد تومان افزایش داده شد.

کاتب تصمیم‌گیری درباره تشکیل جلسه فوق‌العاده کمیسیون تلفیق را منوط به تصویب اعضای این کمیسیون دانست و افزود: فردا صبح و بعدازظهر جلسه داریم و مجلس هم جلسه علنی ندارد.

کاتب طلب دولت از ناحیه واگذاری سهام عدالت 35 هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

انتهای پیام

کد N71815

وبگردی