آفتاب

تاکید حقوق بشری‌ها بر لزوم توجه به مسائل حقوق بشر در کنفرانس ژنو 2

تاکید حقوق بشری‌ها بر لزوم توجه به مسائل حقوق بشر در کنفرانس ژنو 2

در آستانه برگزاری کنفرانس ژنو 2 در خصوص حل بحران سوریه مدافعان حقوق بشر از مخالفان و کشورهای شرکت‌کننده در آن خواستند تا مسائل حقوق بشری را در اولویت قرار دهند.

در آستانه برگزاری کنفرانس ژنو 2 در خصوص حل بحران سوریه مدافعان حقوق بشر از مخالفان و کشورهای شرکت‌کننده در آن خواستند تا مسائل حقوق بشری را در اولویت قرار دهند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دیده‌بان حقوق بشر (HRW) از شرکت‌کنندگان این کنفرانس که طبق اعلام سازمان ملل قرار است فردا (دوم بهمن) برگزار شود خواست تا پنج اولویت اصلی حقوق بشر‌،‌ یعنی اجرای عدالت،‌ دسترسی مردم سوریه به کمک‌های بشردوستانه، رفتار عادلانه با بازداشت‌شدگان،‌ رسیدگی به وضعیت امنیتی این کشور و پایان استفاده غیرقانونی از سلاح را در دستور کار خود قرار دهند.

این سازمان در ادامه از دیگر کشورهای شرکت‌کننده در این کنفرانس خواست تا از نفوذ خود بر گروه‌های مخالف استفاده کنند و برای پایان دادن به رنج غیرنظامیان و توقف حملات غیرهدفمند علیه آنها گامی موثر بردارند.

ندیم حوری معاون سرپرست خاورمیانه در دیده‌بان حقوق بشر، گفت: موفقیت کنفرانس ژنو 2 در واقع منوط به کاری است که شرکت‌کنندگان می‌توانند در حق مردم این کشور انجام دهند و به حملات غیرهدفمند، بازداشت‌های خودسرانه، شکنجه و محاصره‌ کمک‌های بشر دوستانه پایان دهند.

دیده‌بان حقوق بشر همچنین از نمایندگان و احزاب شرکت‌کننده خواست تضمین‌ کنند که زنان نیز در مذاکرات صلح سوریه شرکت خواهند داشت و به تاثیرات جنسیتی این جنگ بر زنان رسیدگی کنند. چون حضور موثر زنان و توجه به حقوق زنان یکی دیگر از الزامات پایان دادن به خشونت‌های سوریه و برقراری صلح در این کشور است.

این سازمان لزوم مسؤل دانسته شدن عاملان خشونت‌های سه سال گذشته در جریان جنگ داخلی این کشور را خواستار شد و تاکید کرد که اتهامات شکنجه، اعدام و دیگر موارد نقض حقوق بشر در این کشور باید مورد بررسی قرار گیرد و هیچکس نباید در این میان از مجازات مصون بماند.

دیده‌بان حقوق بشر در پایان در مورد استفاده غیرقانونی از سلاح در جریان جنگ سوریه هشدار داد که اسف‌بارترین آن سلاح‌های شیمیایی بودند که تنها غیرنظامیان را هدف قرار می داد. از این رو سازمان اعلام کرد هرگونه توافق در این کنفرانس باید در جهت پایان حملات غیرهدفمند در مناطق پرجمعیت باشد و گروه های مخالف باید حملات خود را علیه مناطق پرازدحام و تحت کنترل نیروهای دولتی متوقف کنند.

دیده‌بان حقوق بشر از دیگر کشورها نیز خواست تا هرچه فوری به حمایت‌های نظامی و ارسال سلاح به این گروه‌ها پایان دهند.

انتهای پیام

کد N71543

وبگردی