آفتاب

سه پرونده ای که محمد جواد ظریف همراه خود به اردن برد/آیا روابط تهران و امان گرم می شود؟

سه پرونده ای که محمد جواد ظریف همراه خود به اردن برد/آیا روابط تهران و امان گرم می شود؟

انتخاب نوشت:

المانیتور نوشت: روابط ایران و اردن به مدت چندین دهه در شرایط خوبی نبوده است. اما امروز تهران ارتباطاتی را اغاز کرده که امیدها برای بهبود روابط دو کشور را افزایش داده است.

در طول سالیان گذشته، تعدادی از فرستادگان ایران که به اردن سفر کردند دیدارهایی با مقامات ارشد این کشور داشتند اما این دیدارها نتیجه ای در بر نداشت. در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، روابط بدتر شد و در نهایت امان سفیر خود را از ایران فراخواند و از انتصاب سفیری جدید خودداری کرد.

در همین حال، سفر محمود جواد ظریف وزیر خارجه ایران در روز 14 ژانویه نشان دهنده ی امکان تغییر در روابط دو کشور بود.

اکنون حسن روحانی رئیس جمهور جدید ایران است که غرب علاقمند به تعامل با او است. روحانی پیام های آشتی جویانه ای به کشورهای خلیج فارس ارسال کرده و برای حل مشکلات ابراز تمایل کرده است.

ظریف با ملک عبدالله، نخست وزیر و وزیر خارجه اردن دیدار کرد. پادشاه اردن در این دیدار موضع این کشور در مسئله سوریه را تکرار کرد که مبتنی بر یافتن راه حل برای جلوگیری از ادامه خشونت و ایجاد وحدت در سوریه است.

ظریف در این دیدار تاکید کرد که ایران آماده ی همکاری با اردن در مسائل امنیتی و منطقه ای است.

حسین الرشده تحلیلگر سیاسی در نشریه عرب زبان الدستور نوشت: ظریف در سفر خود به امان سه پرونده را همراه خود داشت: بحران سوریه و نقش مثبت اردن در کمک به حضور ایران در ژنو2 مسئله فلسطین و میانجی گری اردن میان ایران و کشورهای خلیج فارس.

الرشده معتقد است که روابط دو کشور می تواند بهبود یابد چراکه تلاش های عبدالله برای پایان دادن به درگیری های فرقه ای با حمایت ایران همراه شده است.

شاهزاده حسن ولیعهد اردن نیز اخیرا ضمن انتقاد از سیاست خارجی کشورش خواستار عادی شدن روابط با ایران شد.

وی همچنین پیروی اردن از سیاست های کشورهای خلیج فارس در مورد ایران را مورد انتقاد قرار داد.

هم اکنون مشخص نیست که روابط تهران و امان چه زمانی گرم می شود. اما نخستین نشانه ی این بهبود رابطه می تواند انتصاب سفیر جدید اردن در ایران باشد.

/27220

 

کد N71520

وبگردی