آفتاب

وزیر خارجه اندونزی در راه ژنو 2/ جاکارتا نماینده آسه آن شد

وزیر خارجه اندونزی در راه ژنو 2/ جاکارتا نماینده آسه آن شد

کوالالامپور – ایرنا – ˈمارتی ناتالیگاوارˈ وزیر امور خارجه اندونزی به منظور شرکت در نشست ژنو 2 امروز (سه شنبه) از جاکارتا عازم سوئیس می شود.

به گزارش ایرنا، وزیر امور خارجه اندونزی پیش از سفر به سوییس برای شرکت در نشست ژنو 2 ، گفت: اندونزی در این کنفرانس صلح بر دو محور جستجوی راه حل برای پایان دادن به منازعات سوریه از طریق ابزار سیاسی و اهمیت توقف فوری درگیری ها از سوی دو طرف تاکید می کند.

اندونزی یکی از 30 کشوری است که از منطقه آسیا - اقیانوسیه در این نشست شرکت می کنند. کنفرانس بین المللی صلح سوریه قرار است از فردا (چهارشنبه) با حضور نمایندگان ده ها کشور در مونترو سوئیس برگزار شود. اندونزی، هند، چین و ژاپن کشورهای منطقه آسیا - اقیانوسیه هستند که در این نشست شرکت می کنند.

اندونزی تنها نماینده 10 کشور عضو اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا موسوم به آ.سه.آن در نشست ژنو دو است. مالزی، برونئی، اندونزی، سنگاپور، تایلند، ویتنام، کامبوج، میانمار، لائوس و فیلیپین اعضای این اتحادیه هستند.

وزیر خارجه اندونزی گفت که جاکارتا روز ششم ژانویه (16 دی ماه) نامه ای از سوی دبیر کل سازمان ملل برای شرکت در این کنفرانس دریافت کرده است.

وزیر امور خارجه اندونزی گفت: تعارضات نظامی سوریه در دو سال گذشته نشان داده است که بسیج قدرت و خشونت تنها باعث بدتر شدن اوضاع می شود.

وی افزود: اندونزی معتقد است که آتش بس برای ارسال کمک های بشردوستانه و همچنین آغاز فرایندهای سیاسی جهت پایان دادن به منازعات ضروری است.

بعد از انتقاد شدید آمریکا از اقدام دبیر کل سازمان ملل مبنی بر دعوت رسمی از ایران برای شرکت در کنفرانس ژنو 2، سخنگوی دبیر کل سازمان ملل اعلام کرد که دعوت بان کی مون از ایران برای شرکت در این کنفرانس منتفی شده است.

مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه نیز پس از منتفی شدن حضور ایران در ژنو 2، گفت که جمهوری اسلامی ایران هیچگاه متقاضی شرکت در اجلاس ژنو 2 نبوده است و اقدام دبیرکل سازمان ملل متحد در پس گرفتن دعوت باعث تاسف است.

وی با اشاره به اعلام صریح مواضع ایران در خصوص اجلاس ژنو 2 و شرکت ایران در آن بدون پذیرش پیش شرط، گفت: دکتر ظریف و سفیر ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک مواضع ایران را اعلام کرده بودند که ما پیش شرطی را نمی پذیریم و حرفی از تعهد ایران نیز زده نشده است.

ˈ حسین امیرعبداللهیان ˈ معاون عربی آفریقای وزارت امور خارجه ایران نیز در خصوص حضور ایران در اجلاس ژنو 2 گفته است: تهران حضور و نقشی در تنظیم بیانیه ژنو یک نداشته است، بنابر این اصرار برای اعلام پذیرش بیانیه ژنو یک ، غیرقابل قبول و مردود است.

آساق**د.م**1611
کد N71422

وبگردی