آفتاب

کانادا: تحریم‌هایمان علیه ایران در جای خود باقی می‌ماند

کانادا: تحریم‌هایمان علیه ایران در جای خود باقی می‌ماند

در حالیکه اجرای توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 از روز دوشنبه کلید خورد، نخست وزیر کانادا در ادامه سیاست‌های خصمانه کشورش در قبال ایران گفت که تحریم‌های اوتاوا علیه تهران"کاملا در جای خود" باقی خواهد ماند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، استفان هارپر، نخست وزیر کانادا روز دوشنبه در یک سخنرانی در پارلمان رژیم صهیونیستی گفت: ما حقیقتا امیدواریم که این امکان وجود دارد که دولت ایران را از برداشتن گام غیرقابل بازگشت برای تولید سلاح هسته‌ای بازداشت. ولی تحریم‌های خود کانادا فعلا در جای خود باقی خواهد ماند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هارپر افزود: اگر امیدهای ما به واقعیت تبدیل نشود، اگر توافق صورت گرفته زودگذر باشد، کانادا حامی قاطعی در جهان برای از سرگیری تحریم‌ها خواهد بود.

ایران روز دوشنبه تولید اورانیوم با غنای 20 درصد را متوقف کرد و به این ترتیب اجرای توافق موقت ژنو بین ایران و گروه 1+5 آغاز شد.

به دنبال این اقدام ایران که مورد تایید آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار گرفت، آمریکا و اتحادیه اروپا اعلام کردند که لغو تحریم‌ها علیه ایران را آغاز خواهند کرد.

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد: روز دوشنبه 30 دی‌ماه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داد که ایران اقدامات اولیه خاصی را که به انجامش در توافق ژنو متعهد شده بود انجام داده است. در نتیجه اجرای برنامه اقدام مشترک از روز دوشنبه آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: آژانس به طور خاص این مساله را در گزارش مکتوب و گزارش‌های بعدی به کارشناسان فنی گروه 1+5 تایید کرده است که ایران در کنار سایر اقدام‌هایش، فرایند غنی‌سازی اورانیوم 20 درصد را متوقف کرده و فعالیت سانتریفیوژهای مربوطه را متوقف کرده و اورانیوم با درصد غنای 20 درصد را رقیق کرده و در سایت‌های فردو و نطنز سانتریفیوژهای دیگری را راه‌اندازی نکرده است.

کارنی افزود: این اقدامات نخستین بار در حدودا یک دهه گذشته است که نشان می‌دهد ایران تدابیر لازم را برای متوقف کردن فرایند مربوط به برنامه هسته‌یی‌اش انجام داده است.

سخنگوی کاخ سفید ادامه داد: ایران باید هم‌چنین شفافیت عمل بیش‌تری را در برخوردها با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌یی‌اش نشان دهد که این امر از طریق بازرسی‌های مستمر و ارایه اطلاعات گسترده به آژانس محتمل است. روی هم رفته این اقدامات قاطع نشان دهنده گامی مهم به سوی جلو است. در واکنش به اقدام‌های قاطع ایران، آمریکا و شرکای 1+5 یعنی انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه، چین و اتحادیه اروپا از امروز دوشنبه به عمل به تعهدات خود در راستای کاستن معتدلانه از تحریم‌ها علیه ایران عمل خواهند کرد.

وی تاکید کرد: به طور هم‌زمان ما هم‌چنان به اعمال جدی تحریم‌ها علیه تهران در شش‌ماه آینده ادامه خواهیم داد.

کارنی گفت: در پی اقدام‌هایی که امروز صورت گرفت، 1+5، اتحادیه اروپا و ایران هم‌چنین فرایند مذاکرات در راستای دستیابی به توافقی بلند‌مدت و هم‌جانبه را آغاز خواهند کرد که هدف آن از میان بردن نگرانی‌های جامعه بین‌المللی درباره برنامه هسته‌یی ایران را دنبال می‌کند. آمریکا متعهد است که از یک دیپلماسی قاطع و منظم برای دستیابی به راهکاری مسالمت‌آمیز استفاده کند تا مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌یی شود.

کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در پایان نشست وزیران خارجه این اتحادیه که روز دوشنبه در بروکسل برگزارشد، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: امروز ایران اجرای تدابیر توافق درخصوص برنامه‌های هسته‌یی‌اش را مطابق با برنامه اقدام مشترک آغاز کرده است و وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا مراحل قانونی لازم را برای به تعلیق درآوردن تحریم‌ها به انجام تدابیر مشخص شده در توافق دو طرف برای شش ماه آینده انجام دادند. تعلیق این تحریم‌ها از امروز لازم‌الاجرا خواهد بود.

انتهای پیام

کد N71327

وبگردی