آفتاب
گزارش خبری/

خراسان جنوبی رتبه اول خشکسالی کشور را دارد/ 70 درصد قنوات استان در معرض خشکی

خراسان جنوبی رتبه اول خشکسالی کشور را دارد/ 70 درصد قنوات استان در معرض خشکی

بیرجند - خبرگزاری مهر: خراسان جنوبی به عنوان سومین استان پهناور کشور کلکسیونی از حوادث و بلایای طبیعی را در خود جای داده که امسال با پشت سر گذاشتن 15 سال خشکسالی پی در پی رتبه اول خشکسالی در کشور را دارد.

به گزرش خبرنگار مهر؛ حدود 15 سال است استان خراسان جنوبی با زلزله خاموش یعنی خشکسالی دست و پنجه نرم می کند و مردم این استان که اغلب شغل آنها کشاورزی و دامداری است و از این راه امرار معاش می کنند با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند.

به گفته مسئولان؛ خراسان جنوبی از بحرانی ترین کانون های خشکسالی در کشور است که در بلند مدت خسارات ناشی از آن می تواند جبران ناپذیر باشد.

 اگر چه در فصل زمستان به سر می بریم و بارندگی هایی را در این استان کویری و شرقی نیز شاهد بوده ایم اما مسئولان اعلام کرده اند علی رغم این بارندگی ها خراسان جنوبی کم بارش ترین استان کشور بوده است و این می تواند به  این معنی باشد که نمی توان به این بارندگی ها دل بست و باز این استان همچنان خشکسالی ها را در بهار و تابستان آینده پیش رو دارد خشکسالی هایی که پیامدهایی از جمله خالی شدن روستا از سکنه را رقم می زند و مسئولان امر باید در این زمینه این استان محروم و خشکسال کشور را ویژه تر از دیگر استانها ببینند.

محمد علی آخوندی دوشنبه شب در جمع مدیران رسانه خراسان جنوبی با بیان اینکه خراسان جنوبی در بعد بلایای طبیعی با شرایط خاصی مواجه است، اظهارکرد: به مباحث مدیریت بحران در این استان باید توجه ویژه ای شود.

وی کاهش خسارات جان و مالی را از اهداف مدیریت بحران دانست و افزود: آگاه سازی مردم، افزایش توان دستگاه ها در زمان بحران، توجه داد به اولویت پیشگیری و افزایش مشارکت های مردمی از دیگر اهداف ستاد مدیریت بحران است.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی سومین استان پهناور کشور است، بیان داشت: این استان کلکسیونی از حوادث است که در تمام نقاط استان زلزله خیز با توان بالا است.

وی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی 15 سال با زلزله خاموش دست و پنجه نرم می کند، گفت: خشکسالی بیشترین خسارات مالی را در بلند مدت به مردم منطقه وارد می کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی با بیان این استان در تمام مدت سال طوفان های شن را دارد، بیان داشت: پیشگیری از حوادث باید در دستور کار باشد.

اجرای 1880 پروژه عمرانی در حوزه مدیریت بحران استان

 مدیرکل مدیریت بحران خراسان جنوبی از هزینه کرد 292 میلیارد تومان اعتبار در حوزه مدیریت بحران استان از سال 84 تا کنون خبر داد و افزود: این اعتبار در مراحل مختلف پیشگیری، آمادگی، مقابله و بازسازی هزینه شده است.

 وی بیان کرد: از سال 84 تا کنون یک هزار و 880 پروژه در حوزه مدیریت بحران استان اجرایی شده است.

 آخوندی با اشاره به اعتبارات مدیریت بحران استان در حد اعتبارات استانی بوده است، بیان کرد: سال گذشته اعتبارات این حوزه حدود 103 میلیارد تومان بوده است.

وی با بیان اینکه کار در حوزه مدیریت بحران یک کار فرابخشی و به دور از هر گونه جناح بندی و است، تصریح کرد: رسانه ها ظرفیتی هستند که اگر مدیران به خوبی از آن استفاده کنند به نفع خودشان و مردم خواهد بود.

 وی با تاکید بر اینکه در حوزه مدیریت بحران باید خبرنگاران تخصصی داشته باشیم، ادامه داد: در این راستا کارگروه آموزش و اطلاع رسانی در استان فعال است.

مدیرکل مدیریت بحران خراسان جنوبی گفت: اطلاع رسانی حین بحران باید جدی گرفته شود در در زمان بروز حوادث جلوی شایعات گرفته شود.

 وی با اشاره به فعالیت 14 کارگروه در حوزه مدیریت بحران، ادامه داد: از کارگروه های مدیریت بحران استان انتظار بیشتری داریم و عملکرد کاربردی کارگروه ها مورد توجه است.

خراسان جنوبی رتبه اول خشکسالی کشور را دارد/ 70 درصد قنوات استان در حال خشک شدن

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی رتبه اول کشور در خشکسالی های پی در پی را دارد، تصریح کرد: اما متاسفانه در مباحث اعتبار با دیگر استانهای خشکسالی دیده می شویم.

مدیرکل مدیریت بحران استاندری خراسان جنوبی گفت: اگر سیستم اعتباری مدیریت بحران به همین شکل باشد در زمینه خسارات ناشی از خشکسالی با مشکل مواجه خواهیم بود.

وی با بیان اینکه مشکلات ناشی از خشکسالی در بهار و تابستان به اوج می رسد، گفت: متاسفانه اعتبارات مدیریت بحران در اواخر سال تخصیص می یابد و عملا برنامه ریزی ها در اوج مشکلات کاهش می یابد.

آخوندی با بیان اینکه خالی شدن روستا ها و مهاجرتها از پیامدهای خشکسالی بوده که در استان نیز گاها شاهد آن بوده ایم، گفت: آبدهی 50 درصد قنوات استان از نصف هم پائین تر آمده است.

به گفته وی 70 درصد قنوات استان به سمت خشک شدن می رود.

مدیرکل مدیریت بحران استاندری خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه در استان خشکسال خراسان جنوبی با توجه به شرایط اقلیمی نباید انتظار تر سالی را داشته باشیم، اظهارداشت: باید خود را شرایط سازگار کنیم . این یعینی مدیت مصرف داشته باشیم.

اختصاص چهار میلیارد و 900 میلیون تومان به آبرسانی روستایی

وی اعتبارات سال جاری مدیریت بحران اشاره کرد و افزود: در سال جاری چهار میلیارد و 900 میلیون تومان تخصیص اعتبار داشته ایم که به آب و فاضلاب روستایی استان اختصاص یافته است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: این اعتبار برای جلوگیری از هدر رفت آب روستایی و آبرسانی سیار و تکمیل مجتمع های آبرسانی هزینه خواهد شد.

وی اعبتار مورد نیاز برای رفع مشکلات خشکسالی در استان را در مدت سه سال 143 میلیارد تومان پیشنهاد کرد و افزود: امسال به جز اعتباری که به آب و فاضلاب روستایی  اختصاص داده ایم اعتبار دیگری نداشته ایم.

آخوندی گفت: برای کمک به مشکلات ناشی از خشکسالی ها در حوزه جهاد کشاورزی، عشایری و دامپزشکی منتظر تخصیص اعتبار هستیم.

۴۸۰ منطقه عشایری خراسان جنوبی با کمبود آب مواجه است

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی نیز پیش از این در جمع خبرنگاران اعلام کرده بود:۴۸۰ منطقه عشایری در سطح این استان با کمبود آب مواجه اند و آبرسانی به آنها توسط ۱۵ دستگاه تانکر سیار انجام می شود.

محمد ابراهیم ابراهیمی با بیان اینکه شش درصد جمعیت عشایری کشور در خراسان جنوبی ساکن هستند، گفته است: در حال حاضر 15 هزار و 757 خانواده عشایری با جمعیت 80 هزار و 200 نفر در نقاط مرزی خراسان جنوبی ساکن هستند.

ابراهیمی ادامه داد: خشکسالی های پیاپی در خراسان جنوبی، این استان را با چالش های جدی مواجه کرده به طوری که حدود 400 روستا با تانکر سیار آبرسانی می شوند.

خراسان جنوبی کم بارش ترین استان کشور شناخته شد

شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی نیز در گزارشی در دیماه سال جاری  اعلام کرد: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون، این استان کم بارش ترین استان کشور شاخته شده است.

در این گزارش آمده بود: حجم بارشهای این استان از ابتدای سال آبی جاری تاکنون، شش میلیمتر ثبت شده است.

بر اساس این گزارش، میزان بارش استان خراسان جنوبی در مقایسه با مدت مشابه سال آبی گذشته، 24 درصد کاهش و در قیاس با دوره درازمدت 42 ساله 26 درصد کاهش داشته است.

کد N71315

وبگردی