آفتاب

ظریف: تعامل با کشورهای همسایه راهبرد اصلی دولت در روابط خارجی است

ظریف: تعامل با کشورهای همسایه راهبرد اصلی دولت در روابط خارجی است

ایرنا نوشت:

محمدجواد ظریف روز دوشنبه در سیزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکمنستان افزود: فضای جدیدی برای تحکیم و گسترش روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای همسایه و پیرامونی ایجاد شده است.

وی افزود: بدون تردید در میان پانزده کشور همسایه، ترکمنستان به واسطه تاریخ و فرهنگ و مرزهای طولانی و دوستی مشترک از جایگاه و موقعیت برجسته ای برخوردار می باشد.

رییس دستگاه دیپلماسی ایران با اشاره به برگزاری هر ساله و منظم اجلاس کمیسیون مشترک، این امر را نشانگر توجه و ضرورت پیش برد توافقات بعمل آمده و گسترش روابط دوجانبه و استمرار تلاش به منظور حصول اهداف تعیین شده در هر بخش از روابط دانست.

ظریف با اشاره به این که خوشبختانه طی 22 سال از برقراری روابط دو جانبه ابعاد همکاری های دو کشور گسترش یافته و به تدریج به سوی همکاری های کلان، سودمند و مکمل اقتصادی پیش رفته است، افزود: در واقع می توان گفت اگر چه برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی به عنوان یک ساز و کار مناسب برای توسعه همکاری های مثبت ارزیابی می شود ، اما آنچه در این خصوص مهمتر از برگزاری و امضاء اسناد می باشد، پیگیری و اجرای مفاد آن است.

وزیر امورخارجه با اشاره به این که اگر چه به دلیل وجود برخی موانع خارجی، حجم مبادلات تجاری دو کشور پس از یک دوره افزایش با رشد سالانه 20 درصد اینک در مقایسه با یکی دو سال گذشته آهنگ کندتری پیدا نموده است، افزود: با توجه به ظرفیت های فراوان اقتصادی و بازرگانی موجود بین دو کشور انتظار می رود با توافقات انجام شده و در قالب مفاد کمیسیون مشترک کنونی ، حجم مبادلات تجاری و تعاملات اقتصادی در آینده نزدیک مجددا به سطح مطلوب تعیین شده 10 میلیارد در سال برسد.

ظریف با اشاره به حضور نمایندگان تعدادی از حوزه های فعال و مجرب ایرانی در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی و کالا به ترکمنستان در این سفر ابراز امیدواری کرد با حضور شرکت های معتبر، باتجربه و فعال ایرانی و حمایت رییس جمهور ومسوولان ترکمنستان بتوانیم در توسعه پیشرفت و آبادانی ترکمنستان سهم و نقش دوستانه و برادرانه خود را ایفاء نماییم.

وزیر امور خارجه همچنین گفت: در یک ارزیابی کلی و مختصر همکاریهای ما در بخش انرژی شامل گاز، نفت، آب و برق، روند مطلوب خود را طی کرده و با افتتاح و اتصال خط لوله دوم انتقال گاز ترکمنستان به جمهوری اسلامی ایران، زیربنای همکاری ها محکم و عمیق تر شده است.

وی افزود: بر این باورم که شرکت های فنی و مهندسی مجرب ایرانی با علاقه و دانش فنی بالای خود آمادگی دارند در تجهیز، تعمیر، احداث و انتقال تولیدات و محصولات حوزه های مختلف بخش انرژی مشارکت داشته باشند.

ظریف کارنامه همکاری ها در بخش حمل و نقل و ابعاد مختلف آن ( زمینی - ریلی - دریایی ) را دارای سابقه همکاری طولانی تری نسبت به سایر بخش ها دانست و در این راستا علاوه بر همکاری های سنتی و سودمند در سطح دوجانبه همکاری های منطقه ای نیز طی سالهای اخیر گامهای مثبت و موفقی برداشته شده است.

وی در این ارتباط به امضاء موافقتنامه چهار جانبه ترانزیتی بین جمهوری اسلامی ایران - ازبکستان - ترکمنستان و عمان اشاره کرد که زمینه همکاریها را بین کشورهای منطقه فراهم آورده است.

وزیر امور خارجه همچنین در خصوص ساخت راه آهن سه جانبه موسوم به شمال و جنوب بین کشورهای ایران ، قزاقستان و ترکمنستان که تقریبا بخش های قزاقی و ایرانی پروژه تکمیل و به اتمام رسیده است، گفت: امیدوارم باحسن توجه رییس جمهور ترکمنستان قطعه باقی مانده در قلمرو ترکمنستان نیز بر اساس زمان بندی تعیین شده و تا ماه اکتبر سال جاری میلادی تکمیل و با افتتاح این طرح در سه کشور شاهد رونق هر چه بیشتر تجارت بین کشورهای عضو و افزایش مبادلات تجاری بین کشورهای منطقه باشیم.

ظریف در خصوص بخش حمل و نقل زمینی با اشاره به وجود برخی موانع جزئی اضافه کرد: مطمئن و مصمم هستیم با ایجاد امکانات و تسهیلات بیشتر، مشکلات و موانع را برطرف و زمینه توسعه و افزایش ناوگان تجاری بین دو کشور را فراهم نماییم.

وی در ارتباط با سایر حوزه های متعدد و تعامل اقتصادی بین دو کشور در بخش کشاورزی و همگرایی در زیر مجموعه های آن را مورد اشاره قرار داد و گفت: جمهوری اسلامی ایران در این بخش از توانمندی و دانش حقوقی برخوردار بوده و آماده است این تجربیات خود را در اختیار کشور دوست و برادر ترکمنستان قرار دهد.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: در کنار روابط خوب سیاسی و مناسبات اقتصادی دو جانبه، خوشبختانه در بخش فرهنگی نیز همکاری ها کماکان استمرار و توسعه و بستر ساز و تعمیق بخش سایر حوزه های همکاری باشد.

وی ابراز امیدواری کرد، برگزاری این نشست توانسته باشد راه دست یابی به اهداف اصلی ما که ارتقا و توسعه سطح همکاری ها و نزدیکی هر چه بیشتر دو کشور و دو ملت بزرگ دوست و برادر و همسایه است را هموار و فراهم سازد.

در این نشست مسوولان ایرانی و ترکمنی کمیته های پنجگانه انرژی و سوخت - اقتصادی و بازرگانی - حمل و نقل و ارتباطات و کشاورزی و مدیریت آب و همکاریهای فرهنگی گزارشی از روند همکاری های دو کشور و نتایج جلسات مقدماتی خود و توافقات حاصله را ارایه کردند.

219220

 

کد N71281

وبگردی