آفتاب

مخالفت آمریکا با نامزدی احتمالی اسد در انتخابات آتی سوریه

مخالفت آمریکا با نامزدی احتمالی اسد در انتخابات آتی سوریه

مقام‌های آمریکایی این ایده را که حکومت سوریه انتخاباتی آزاد و عادلانه سازماندهی کند که در آن بشار اسد بار دیگر نامزد شود، نپذیرفتند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در مصاحبه‌ای اختصاصی با خبرگزاری فرانسه گفته بود، احتمال زیادی وجود دارد که وی در انتخابات ریاست جمهوری ماه ژوئن سال جاری میلادی سوریه بار دیگر نامزد شود.

اما مقام‌های ارشد آمریکایی در کنفرانسی با خبرنگاران این نظر را به عنوان "ایده‌ای مضحک" رد کرده و نسبت به بشار اسد صریحا هشدار دادند.

یکی از مقا‌م‌های ارشد وزارت امور خارجه آمریکا که خواست نامش فاش نشود، مدعی شد: اسد کسی است که از راکت‌های اسکاد استفاده کرده است. این همان مردی است که در مکان‌های مختلف از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده و هزاران تن را کشته است. این همان مردی است که شهرها را محاصره کرده و به مردم این شهرها گرسنگی داده است. اگر به صفحه فیس‌بوک متعلق به مخالفان حمص نگاهی بیندازید، تصاویری از افرادی که قطحی زده‌ شده‌اند، خواهید دید. این افراد با بدن‌های ضعیف و بی‌جان همانند کسانی می‌مانند که از اردوگاه‌های جنگ جهانی دوم خارج شده‌اند. این همان مردی است که از این نوع زور برای ماندن بر سر قدرت استفاده می‌کند.

این مقام در ادامه ادعاهای خود گفت، از سال 1970 که خاندان اسد حکومت را در سوریه در دست دارد، هرگز انتخاباتی آزاد و عادلانه در این کشور برگزار نکرده‌اند.

بشار اسد به دنبال مرگ حافظ اسد، پدرش در سال 2000 میلادی از طریق رفراندومی زمام امور را به دست گرفت و در سال 2007 میلادی بار دیگر به عنوان رئیس‌جمهوری انتخاب شد.

این مقام آمریکایی ادامه داد: این ایده که ناظران بین‌المللی می‌توانند وسط جنگ با سوریه بروند و بر روند انتخاباتی که تحت کنترل خاندان اسد است، نظارت داشته باشند، بسیار مضحک است. مشکل دیگر این است که یک سوم جمعیت سوریه در داخل کشور آواره شده و یا به کشورهای دیگر فرار کرده‌اند.

وی گفت: چگونه ثبت‌نام رای‌دهندگان و یا چطور ثبت‌نام نامزدهای انتخابات را تنظیم می‌کنید؟ شما هم مشکلات فنی دارید و هم مشکلات اعتباری. اسد احتمالا خودش را به عنوان یکی از نامزدهای انتخابات معرفی می‌کند اما نمی‌توانیم تصور کنیم که این انتخابات بتواند آزاد و عادلانه باشد و قطعا باعث توقف درگیری‌ها نخواهد شد.

وی گفت: مذاکرات صلح روندی طولانی، سخت و طاقت‌فرسا خواهد داشت، اما مخالفان پیشنهادهایی دارند که در این مذاکرات مطرح می‌کنند. آن‌ها گروهی دارند که بر روی پیشنهادهای مختلف کار کرده‌اند. تعدادی شرکت‌های قانونی بین‌المللی وجود دارد که با آن‌ها همکاری کرده‌اند. مذاکرات روز چهارشنبه فرصتی برای مخالفان سوری است تا دیدگاه خود و برنامه‌ای را برای پایان جنگ داخلی سوریه مطرح کنند.

انتهای پیام

کد N71055

وبگردی