آفتاب
گزارش میدانی مهر از کشورهای از سوریه در آستانه ژنو2؛

دمشق آرام است/ از هدیه شوم عربستان تا اردنی که نمی خواهد تمام تخم مرغهایش را در یک سبد بگذارد

دمشق آرام است/ از هدیه شوم عربستان تا اردنی که نمی خواهد تمام تخم مرغهایش را در یک سبد بگذارد

سوریه کشوری که سه سال است آرامش را ندیده و با توطئه های شوم دیگر کشورهای عربی جنگی 72 ملتی در آن بپا شده اما بر اساس مشاهدات خبرنگار مهر،دمشق پایتخت این کشور آرام است و زندگی عادی در آن جریان دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، هفته گذشته محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در آستانه ژنو 2 به کشورعراق، شامات و روسیه سفر کرد تا نقش  ابرقدرتی خود را در منطقه برجهانیان ثابت کند.

همراهی با وزیر امورخارجه در سفر مهم منطقه ای به کشورهای عربی که وجود تروریسم افسارگسیخته گروههای تکفیری فصل مشترک بحران و معضلات آنهاست و مشاهدات میدانی از کشور جنگ زده سوریه و کشورهای بحرانی چون لبنان و عراق خالی می تواند قابل توجه باشد.

سوریه؛ جنگ 72 ملت در یک کشور

سوریه کشوری که سه سال است آرامش را ندیده و با توطئه های شوم دیگر کشورهای عربی جنگی 72 ملتی در آن بپا شده است.

در بدو ورود به فرودگاه دمشق صدای چندین بمب پشت سرهم شنیده شد اما میزبانان خبر دادند در نزدیکی فرودگاه دمشق توپخانه ارتش سوریه قرار دارد که آتش تهیه به مناطق حومه شرقی که در دست ارتش آزاد است می ریزد و درواقع یک نوع اخطار به تروریست هاست.

برخلاف انتظار ، شهر زیبای دمشق در وضعیت کاملا عادی قرار داشت و حتی یک ساختمان در خیابان های اصلی پایتخت که در اثر خمپاره یا ادوات جتگی خراب شده باشد در آن دیده نمی شد. مردم هم مشغول کارهای روزمره خود بودند و حتی نیروهای امنیتی و نظامی در سطح شهر دیده نمی شدند.

چند ساعتی که در سفارت ایران در دمشق بودیم فرصت مناسبی بود تا به خیابان رفته و از نزدیک با مردم این شهر ارتباط بگیریم تا از نظرات آنها در مورد دولت سوریه و بحرانی که در این کشور به وجود آمده مطلع شویم.

دختر دانشجوی 27 ساله یکی از شهروندان سوری بود که حاضر به مصاحبه شد. از او برای ورود مستقیم به بحث و آزمودن فضای افکار عمومی مردم سوریه سوال غیر متعارفی را پرسیدم. دختر سوری در پاسخ به این سوال که «انقلاب مردم سوریه علیه دولت بشار اسد الان تا چه مرحله ای پیش رفته است» و شما راه حل رهایی از این بحران را در چه می دانید؟ با تعجب جواب داد: انقلاب! کدام انقلاب.

وی با بیان اینکه مردم سوریه فقط به دنبال اصلاحات بودند مانند هر کشوری گفت: سه سال پیش مردم خواستار اصلاحات و تغییر قانون بودند و بحران ها تنها با هدف ایجاد اصلاحات در کشور شروع شد اما با گذشت زمان وقتی که مردم دیند که این گروههای مخالف حکومت سوری نیستند و امده اند که مردم را بکشند، جگرها را بخورند و به جای اصلاحات سوریه را ویران کنند نظرشات تعییر کرد.

این شهروند سوری ادامه داد: همه این گروههای که دارند در سوریه می حنگند تابعیت غیر سوری دارند و از کشورهایی با تابعیت های مختلف از جمله قطری،ترکیه، چچنی، بلژیکی،فرانسوی،سعوی دیده می شود. مردم سوریه دیگر با این گروه ها نیستند مردم آرامش می خواهند.

وی ضمن تقدیر از نقش ایران در حمایت از مردم سوریه و مخالفتش با حضور گروههای ترورستی در آن گفت: کلام رهبر انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای که فرمودند اگر اسرائیل کوچکترین غلطی در منطقه بکند ما تلاویو و حیفا را با خاک یکسان می کنیم چنان به نیروهای سوری جان داد که می گفتند اگر صدتا لشکر از ایران به کمک ما می آمد انقدر نیرو نمی گرفتیم.

محسن خزایی مدیر فرهنگی بیت رهبری در دمشق نیز در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص اوضاع فعلی سوریه گفت: با این جنگ مردم سوریه متوجه شده اند که تنها کشوری که دوست حقیقی آنان است ایران است و تنها پشتیبان آنان آیت الله خامنه ایی است.

وی افزود: امروز در خط های جنگ در سوریه انقدر مطالبه عکس آقا و امام داریم و این نشان از محبوبیت ایران در بین مردم این کشور است. در ایست بازرسی که رد می شویم و بگویید ایرانی هستیم می گویند شما روی سر ما هستید. بنابراین مردم این دیار متوجه شده اند که کشورهای عربی تنها به دنیال منافع شوم خودشان در سوریه هستند و خوهان پایان یافتن بحران سوریه را ندارند.

همچنین یک جوان سوری در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: بعد از سه سال حقایق آشکار شده و کسانی هم که ابتدا طرفدار مخالفات بودند امروز طرفدار دولت شده اند.

این شهروند سوری ادامه داد: امروز 83 کشور برعلیه دولت سوریه می جنگند و تمام قوانین بین المللی را زیر پا گذاشته اند در این شرایط تنها کشوری که در کنار مردم سوریه قرار دارد ایران است .

بنابراین گزارش امروز دو دیدگاه درباره بحران سوریه در جهان حاکم است؛ یک دیدگاه طرفدار این است که هیچ کس حق ندارد راهکاری را به دولت و ملت سوریه تحمیل کند و اکر کمکی هست باید در راستای تعیین تکلیف از طرف مردم آنهم از طریق برگزاری رفراندوم و انتخابات باشد که ایران طرفدار چنین دیدگاهی است.

دیدگاه دوم کاملا استکباری است که امریکا، عربستان سعودی و در مجموع اکثر کشورهایی که به کنفرانس ژنو 2 دعوت شدند چنین دیگاهی دارند. این کشورها اصلا نقشی برای مردم سوریه قایل نیستند وبه دنبال راهکار برای حل بحران سوریه از طریق کنفرانس های بین المللی هستند و مردم سوریه در این تصمیم ها هیچ نقشی ندارند و می خواهند نظرات و تصمیم گیریهای خود را به مردم این کشور تحمیل کنند.اما قطعا چنین کنفرانس هایی نتیجه بخش نخواهد بود.

زمانی کاردار و مشاور سفیر ایران در دمشق در گفتگو با خبرنگار مهر، در مورد اوضاع کنونی سوریه گفت: عربستان بدلیل ابنکه دیگر گروههای القاعده و داعش جایگاه و پایگاه گذشته خود را در میان مردم ندارند آمده یک گروه جدیدی به نام جبهه اسلامی تشکیل داده اما اساسنامه این گروه هم شبیه به گروه القاعده و داعش است و اهداف همان گروهها را دنبال می کند.

وی افزود: بعد از عملیات قصیر که در حمص انجام شد روند نزولی فعالیت گروههای تروریستی شروع شد و ارتش دولت سوریه قوت پیدا کرد.

زمانی همچین اعلام امادگی گروهای تروریستی و کشورهای حامی آنان برای شرکت در کنفرانس های بین المللی مانند ژنو 2 را نشان دهنده شکست مخافان دولت سوریه نامیدو گفت: برگزاری ژنو 2 نشان دهنده این است که  این گروها به اهداف خود نرسیدند و حاضر به آمدن پای میز مذاکره شده اند .

در این سفر چند ساعته به سوریه زیارت حضرت رقیه یکی از برنامه های ظریف وزیر امورخارجه کشورمان بود. بدلیل مسائل امنیتی نیروهای سوری این زیارتگاه را قرق کرده بودند و اطراف آن مملو از سربازهای سوری بود که از این زبارتگاه حفاظت می کردند.

حرم حضرت رقیه کاملا سالم بود و هیچ خسارتی در اثر بحران داخلی سوریه به آن وارد نشده بود.

در مورد رفتن به زینبیه از خانم راستی کارشناس کنسولی سفارت ایران در دشق سوال کردم که جواب داد: اطراف زینبیه نا امن است و تحت تیررس گروههای تکفیری قرار دارد.

همانطور که  حضرت زینب (س) در ایام اسارت تمام شلاق ها و سختی ها را به وجود نازنین خود خرید در این جنگ هم تمام خمپاره ها و گلوله ها را به خود خرید اما اجازه نداد حتی یک گلوله هم به حرم حضرت رقیه بخورد؛ خودش زخم برداشت اما اجازه نداد بارگاه حضرت رقیه کوچکترین لطمه ای ببند.

لبنان؛ کشوری که با دریافت یک هدیه شوم سرنوشتی مبهم و غبارآلود در انتظارش است

لبنان یکی دیگر کشورهای منطقه شامات بود که وزیرامورخارجه به آن سفر کرد. کشوری متشکل از چندین گروه سیاسی که با توطئه و نقشه شوم برخی از کشورهای عربی آینده ای شبیه به سوریه در انتظار آن است.

در لبنان تدابیر امنیتی حتی از سوریه نیز شدیدتر بود و اطراف هتل اقامت هیات ایرانی با تانک حفاطت می شد. همچنین بر روی ساختمان های اطراف هتل نیز تک تیرانداز وجود داشت و کاملا منطقه را تحت نظر داشتند.

بدلیل مسائل امنیتی داشتن موبایل در این کشور یکماه طول می کشد چراکه باید مراحل انگشت نگاری و عکس برداری از چهره را پشت سر بگذارد و مدل گوشی هم ثبت شود؛ یعنی اگر آن سیم کارت به داخل گوشی دیگری انداخته شود کار نخواهد کرد. با همین روش بود که عامل انفجار تروریستی مقابل سفارت ایران در بیروت شناسایی شد و بعد از آزمایش دی ان ای و مطابقت آن با اثر انگشت و تصویر چهره ای که از این فرد در زمان خرید تلفن همراه داشتند تواستند انرا شناسایی کنند و تا دستگری سرکرده این گروه یعنی ماجدالماجد پیش رفتند.

در اثر این حادثه تروربستی ساختمان سفارت آسیبی ندیده بود و در و دیوار حیاط سفارت و ساختمان های اطراف که در اثر این انفحار تخریب شده بود در حال بازسازی بود.

البته گفتنی است در بیروت و دمشق ساختمان های جدید با مساحت بزرگتر و امکانات بیشتر برای سفارت ایران در این کشورها در حال ساخت است.

یکی از موضوعاتی که در بیروت جلوه گر بود عکس پادشاه عربستان در یکی از خیابان های لبنان بود که زیر ان نوشته بود "ملک الخیر" البته زیر این عکس عنوان تیار المستقبل جریان سیاسی وابسته به سعودی درج شده جریانی که سعد حریری نخست وزیر اسبق لبنان در راس آن قرار دارد!

همزمان با دستگیری ماجدالماجد عامل اصلی حادثه تروریستی سفارت ایران در بیروت کمک 3 میلیاردی عربستان به ارتش لبنان توسط رئیس جمهور این کشور اعلام شد.

کمکی که نه تنها رژیم صهیونیستی با آن مخالفت نکرد بلکه با حمایت اسرائیل و امریکا این تجهیزات نظامی توسط فرانسه به ارتش لبنان داده خواهد شد.

امیر موسوی مدیر مرکز مطالعات استراتژیک و کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با مهر در این خصوص گفت:  عربستان از طریق دادن کمک مالی به ارتش لبنان به دنبال دو هدف است.

وی افزود: عربستان قصد دارد با جذب ارتش لبنان راه را برای ورود تروریست های سوری به این کشور بازکند و دوم آنکه ارتش لبنان در مقابل حزب الله بایستد.اما هدف دوم امکان پذیر نیست چراکه ترکیب ارتش لبنان به نفع حزب الله است.

مدیر مرکز مطالعات استراتژیک با بیان اینکه سعودی ها به دنبال جنگ داخلی در لبنان هستند گفت: ایا فرانسه موشک اس 300 به لبنان می دهد ایا تجهیزاتی به ارتش می دهد که موقعیت رژیم صهیونیستی به خطر بیفتند. نه چنین اتفاقی نخواهد افتاد.

وی افزود: فرانسه تنها تجهیزانی به لبنان می دهد که به درد جنگ داخلی بخورد چراکه ارتش لبنان سه قسمت دارد مسیحی، سنی، شیعه و بخش کوجک دروزی؛ بنابراین بیشتر این تجهیزات میان سنی ها  و مسیحی ها تقسیم می شود و بعد از توطئه اختلاف و جنگ داخلی، ارتش منشعب می شود و هر گروهی با تجهیزات خود به سمت طایفه خود می رود مانند آنچه که در سال 75 اتفاق افتاد؛ لذا از این هدیه تنها بوی توطئه و نقشه شومی برای حزب الله به مشام می رسد.

همچنبن وئام وهاب وزیر سابق دولت لبنان و از رهبران برجسته دروزی در ضیافت شامی که توسط سفارت ایران با حضور شخصیت های برجسته سیاسی و مذهبی لبنان و ظریف وزیرامورخارجه کشورمان برگزار شد در گفتگو با مهر در واکنش به این کمک 3 میلیاردی عربستان گفت: قطعا فرانسه تسلحاتی که ارتش لبنان با آن بتواند در برابر تجاوزات نظامی و هر روزه رژیم صهیونیستی مقابله کند نخواهد داد.

رییس حزب توحید عربی افزود: این کمک 3 میلیاردی عربستان که با تبلیغات گسترده همراه بود تنها تسلیحاتی پیش پا افتاده است که ارزشهای ملی لبنان را پایمال می کند.

و اما اختلافاتی که امروز در دولت لبنان با حزب الله وجود دارد و موجب عدم تشکیل کابینه تمام سلام پس از 10 ماه شده است؛ با سفر وزیرامورخارجه کشورمان به عنوان حامی حزب الله به این کشور و دیدار با همه گروههای لبنانی به نظر می رسد که مقداری جو آرام شد و این موضوع به تشکیل دولت وحدت ملی کمک خواهد کرد.

یکی از زیبایی های این سفر رفتن ظریف به مزار شهدای مقاومت و عماد مغنیه بود که تحت تدابیر شدید امنتی صورت گرفت که واکنش مثبت برخی از شخصیت های سیاسی کشورمان را هم در پی داشت. حجت الاسلام صدیقی امام جمعه موقت تهران در خطبه های هفته گذشته خود گفت: کار بسیار پسندیده وزیر امور خارجه ما حضور در مزار فرمانده رشید مقاومت لبنان بود اما به کار ایشان برخی مقامات آمریکایی خرده گرفتند، من اعلام می کنم مقاومت لبنان و حزب الله نه برای ما و جهان اسلام افتخار است بلکه امروز برای جهان بشریت به خاطر شکستن شاخ قلدرهای عالم نیز جزو افتخارات بشریت است.

اردن؛ کشوی که نمی خواهد تمام تخم مرغ هایش را در یک سبد بگذارد

سفر ظریف به اردن کشوری که در همسایگی رژیم صهیونیستی و متمایل به سیاست های عربستان سعوی است مورد نظر رسانه ها و همچنین کشورهای غربی و عربی قرار گرفت. سفری کوتاه اما تاثیرگذار.

امیر موسوی در گفتگو با مهر در خصوص سفر ظریف به اردن گفت: امروز اردن سه نگرانی دارد که با سفر جناب آقای ظریف روحیه و قوت قلب گرفت چراکه به این پشتیبانی معنوی ایران نیاز داشت.

وی افزود: اردن نگران شرایط سوریه است که ظریف صحبت های مهمی با رهبران اردن در این خصوص داشت.



وی ادامه داد: اردن نگران طرح جدید آمریکا برای فلسطین است . جان کری اخیرا طرحی را به فلسطین اورده که دشت اردن با اجرای این طرح در اختیار اسرائیلی ها قرار خواهد گرفت و اسرائیل در مناطق نزدیک به اردن مستقر می شود. این درحالی است که اردن به دنبال این است که فلسطینی ها در این مناطق مستقر شوند و با استقرار نیروهای صهیونیستی در این منطقه عملا اردن از فلسطین جدا می شود و این موضوع ای است که مورد قبول اردن نیست.

این کارشناس خاورمیانه با بیان اینکه اردن به دنبال این است که هم پیمانان خود را متنوع کند و قدرت مانور خود را بالا ببرد گفت: اردن خوب می داند ارتباط با ایران چه حساسیت هایی برای کشورهای غربی و حوزه خلیج فارس دارد؛ اما در این زمینه بسیار زرنگی به خرج داد و علت اینکه به سفیر ما پاسخ مثبت دادند این است که  سعی می کنند بالانسی در روابط ببن المللی خود ایجاد کنند.

بنابراین گزارش با ضیافت شامی که وزیر امور خارجه اردن به افتخار ظریف برگزار کرد نشان از تغییر رویکرد این کشور نسبت به ایران دارد و در واقع  نشان از این دارد که اردن نمی خواهد همه تخم مرغ هایش را در یک سبد نگه دارد.

عراق؛ کشوری اسیر طایفه گرایی

و اما عراق؛ کشوری که بعد از لبنان بیشترین تدابیر امنیتی را داشت. کشوری که این روزها درگیر مبارزه با گروه داعش و القاعده در شهرهای الانبار و فلوجه است. شجاعت نوری مالکی در مبارزه با این گروههای تروریستی موجب ایجاد یک اجماع و وحدت ملی به نفع وی شده است.

اما عراق هم مانند لبنان گرفتار دولتی ناهمگون و اسیر طایفه گری است. رئیس جمهور این کشور کرد، نخست وزیر آن شیعه و رئیس پارلمانش سنی است .

امیر موسوی در مورد عراق می گوید: برخی از نمایندگان این کشور کاملا با ترویست های القاعده و الانبار همکاری دارند و خود ارتش عراق گرفتار مسائلی است و هنوز فرماندهان بعثی در آن وجود دارند و فرماندهانی دارد که دستور العمل های امریکا و اسرائیل را اجرا می کنند و مالکی نتوانسته خوب ارتش را پاکسازی کند.

نشست سه جانبه قوت قلب سوریه

نشست سه جانبه وزاری امورخارجه ایران، روسیه و سوریه در مسکو ایستگاه آخر دومین سفر منطقه ای طریف؛ نشستی که به سوریه قوت قلب داد برای حضور در کنفرانسی که اکثر انان دشمنانش هستند . در این نشست ضمن جمع بندی سفر ظریف به کشورهای عراق و شامات نقشه راه آینده ترسیم شد.

آنچه که این چهار کشور را بهم پیوند می دهد تروریسم و القاعده است  و اردن نیز مانند آتش زیر خاکستر است که هرلجظه ممکن است در منجلاب این گروهای تروریستی غرق شود.

اما سفر وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران به این کشورها و دیدار و رایزنی با تمامی مقامات بلند پایه عراق، لبنان، سوریه و اردن به عنوان مخالف سرخت افراطی گری فرقه گرایی و تروریست، نشان از دیپلماسی موفق کشورمان در مقابل توطئه ها و نقشه های شوم آمریکا و عربستان به عنوان حامیان اصلی گروههای تروریستی و تکفیری دارد و ایران توانست ابرقدرتی خود را در منطقه به اثبات برساند تا جائیکه دبیرکل سامان ملل به طور رسمی خواستار مشارکت ایران در نشست ژنو شد. بان کی مون در مورد این دعوت گفته است: ایران نقش مثبتی در روند تشکیل دولت انتقالی در سوریه ایفا خواهد کرد و ضروری است که ایران جزئی از حل بحران سوریه باشد دعوتی که البته دیری نپایید و تحت فشار امریکا پس گرفته شد.

 

کد N70929

وبگردی