آفتاب
وئام وهاب در گفتگو با مهر:

اگر حزب الله نبود لبنان همچنان تحت اشغال بود/ مقاومت مانع تبدیل لبنان به سوریه و عراق است

اگر حزب الله نبود لبنان همچنان تحت اشغال بود/ مقاومت مانع تبدیل لبنان به سوریه و عراق است

رئیس حزب التوحید العربی لبنان تاکید کرد: باید توجه داشته باشیم که کمک سه میلیارد دلاری عربستان به لبنان، در واقع به سود فرانسه است و این کشور اروپایی در قبال دریافت آن تجهیزات و ادوات نظامی ناکارامد را در اختیار لبنان قرار می دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، وقایع اخیر لبنان و انفجارهای تروریستی در این کشور  در سایه عدم تشکیل دولت جدید و ادامه بحران سوریه باعث شده تمام صاحبنظران منطقه ای درباره وضعیت لبنان ابراز نگرانی کنند. بازداشت "ماجد الماجد" سرکرده گروه تروریستی "عبدالله عزام" و مرگ مشکوک وی پس از اعلام کمک سه میلیارد دلاری عربستان به ارتش لبنان باعث شده چشم ناظران منطقه ای بر تحولات لبنان دقیق تر شود. در این باره با "وئام وهاب" شخصیت برجسته دروزیهای لبنان، وزیر سابق محیط زیست و رئیس حزب التوحید العربی در بیروت گفتگویی داشتیم.

* خبرگزاری مهر: نظر شما درباره کمک سه میلیارد دلاری عربستان به ارتش لبنان و بازتابهای آن در مسائل داخلی لبنان چیست؟

- وئام وهاب: این کمک سه میلیارد دلاری هدیه عربستان سعودی به لبنان نیست، بلکه هدیه آنها به فرانسه است. در این موضوع قراداد یک پشت پرده میان پاریس و ریاض در گذشته وجود داشت که آمریکایی ها آن را به حالت تعلیق درآورده بودند. من معتقدم زمانی که سعودیها در موضوع سوریه و ایران با فرانسویها از لحاظ اتخاذ مواضع نزدیک شدند، اقدام به اجرای این توافق و پرداخت بدهی خود به فرانسویها کردند.

عربستان نباید این کمک را به طرف سوم ارائه می داد و باید آن را مستقیما به لبنان ارائه می کرد. البته باید توجه داشته باشیم که فرانسویها ارتش لبنان را به تسلیحاتی که بتواند با آن در برابر تجاوزات نظامی و هر روزه اسرائیل مقابله کند، مجهز نمی کنند و آنها فقط برخی تجهیزات و ادوات نظامی ناکارامد را در اختیار ما قرار می دهند.

آنها موشکهای ضد هوایی و ضد هواپیما در اختیار ارتش لبنان قرار نمی دهند، تسلیحاتی که تجاوزات روزانه اسرائیل را متوقف کند به ما نمی دهند، اسرائیل هر روز حریم هوایی و زمینی لبنان را بر خلاف قطعنامه های شورای امنیت نقض می کند.

من تجهیزاتی را که از سوی فرانسه به ارتش لبنان ارائه می شود، بی ارزش می دانم. معتقدم هر کشوری باید کرامت ملی خود را حفظ کند و در این موضوع پایمال شدن ارزشها و کرامت ملی لبنان به طور آشکار دیده می شود.

* ریشه و پشت پرده اقدامات تروریستی اخیر در لبنان چیست و چه کسانی از این اتفاقات سود می برند؟ نقش حزب الله را در وقایع لبنان و حفظ امینت این کشور چگونه ارزیابی می کنید؟

- حزب الله نقش اساسی و تعیین کننده در حفظ امنیت لبنان دارد، این موضوع نه فقط در داخل لبنان بلکه در موضوع امنیت خارجی و رویارویی با دشمن اسرائیلی معنا می شود. شما می دانید لبنان همواره طی 30 سال اخیر و یا پس از شکل گیری رژیم صهیونیستی با تجاوزات دائمی از آنها مواجه بوده  است و سرزمین خود را از سوی صهیونیستها غصب شده دیده است.

اگر حزب الله نبود، امکان آزادی اراضی لبنان هم نبود و حزب الله عامل اصلی آزادی اراضی اشغالی لبنان در سال 2000 محسوب می شود. البته هم اکنون معادله ویژه در سطح توزان قوا میان لبنان و رژیم اسرائیل شکل گرفته که لبنان را از خطر تجاوز و حمله اسرائیل باز می دارد و حزب الله عامل اصلی شکل گیری این معادله است.

معتقدم نقش آفرینی و قدرت حزب الله باید در لبنان افزایش یابد تا بتوانیم لبنان را از خطر تجاوزات احتمالی دور نگه داریم. به ویژه اینکه لبنان هم اکنون با دو خطر دشمن اسرائیلی و تروریستهای تکفیری روبرو است که در صدد بر هم زدن اساس ثبات در منطقه هستند.

باید توجه داشت که اگر حزب الله قوی و قدرتمند نبود لبنان نیز به سرنوشت کشورهایی نظیر سوریه و عراق دچار می شد. حزب الله با دخالت در وقایع سوریه، یک اقدام پیشگیرانه جهت جلوگیری از ورورد پرشمار تروریستها به خاک لبنان انجام داد. حزب الله علاوه بر جلوگیری از ورود شمار زیادی از اعضای گروههای تروریستی از مرزهای لبنان نیز حفاظت کرد. البته شمار معدودی از اعضای گروههای تروریستی با نفوذ به لبنان از برخی مناطق اقدامات تروریستی در برابر سفارت لبنان و انفجار حاره حریک را رقم زدند.

کد N70906

وبگردی