آفتاب

ترکیه خواستار ارایه تقویم زمان بندی در مذاکرات با اتحادیه اروپا شد

ترکیه خواستار ارایه تقویم زمان بندی در مذاکرات با اتحادیه اروپا شد

آنکارا – ایرنا – ˈمولود چاووش اوغلو ˈ وزیر مسوول اتحادیه اروپا و سرپرست هیات ترکیه در مذاکرات با این اتحادیه ، خواستار تدوین یک تقویم زمانبندی در مذاکرات دو طرف شد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا ، چاووش اوغلو پیش از سفر به بروکسل و شرکت در اجلاس در سران اتحادیه اروپا گفت : در گفت وگو با مقامات اتحادیه اروپا خواستار گشایش سرفصل های جدید در مذاکرات ترکیه با این اتحادیه خواهیم شد.

چاووش اوغلو با تاکید بر اینکه ترکیه خواستار موقعیتی مساوی با دیگر اعضای اتحادیه اروپا برای عضویت در این اتحادیه است، افزود: انکارا برای عضویت در این اتحادیه تمامی مسوولیت های خود را به خوبی انجام داده است.

سرپرست هیات مذاکره کننده ترکیه با اتحادیه اروپا گفت ما خواستار تدوین تقویم زمان بندی شده در مذاکرات هستیم.

رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در صدر هیاتی امشب برای دیدار با مقامات اتحادیه اروپا به بروکسل سفر می کند.

مذاکرات نهایی عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا از سال 2005 آغاز شده است و تاکنون پیشرفت چندانی نداشته است .

خواسته های اتحادیه اروپا از آنکارا درباره انجام اصلاحات بنیادین در سیاست ها و قوانین و بهبود مناسبات با بخش یونانی نشین قبرس، گشودن بندرها و فرودگاه های خود به روی کشتی ها و هواپیماهای این بخش از قبرس و حل اختلافات با یونان درمورد عمق آبهای ساحلی دریای اژه از یک سو و تناقض های فرهنگی از اینکه ترکیه اولین کشور مسلمان و پرجمعیتی است که قصدعضویت دریک اتحادیه اروپایی را دارد از سوی دیگر مانع از همگرایی این کشور با اتحادیه اروپا طی سالهای اخیر شده است.

باتوجه به این موارد و برخی اختلاف نظرها و وروداروپا به بحران اقتصادی گسترده،برخی دولتمردان ترکیه چندان رغبتی به ادامه تلاشها برای عضویت در اتحادیه اروپا نشان نمی دهند.

آخرین نظرسنجی ها درترکیه نیز نشان می دهد که گرایش مردم ترکیه به عضویت کشورشان در اتحادیه اروپاکه درسال 2005 حدود 70 درصد بود،به زیر 50 درصد کاهش یافته است.

برغم گذشت هشت سال از آغاز رسمی مذاکرات عضویت ترکیه، پیشرفتی در این زمینه حاصل نشده است.

از سوم اکتبر سال 2005 که مذاکرات نهایی آغاز شده، تاکنون بحث در 13 سر فصل از سرفصل های 35 گانه آغاز شده و تنها در یک مورد به نتیجه رسیده اند.

خاورم ** 230 ** 1917
کد N70673

وبگردی