آفتاب

نشست شورای امنیت درباره تحولات خاورمیانه

نشست شورای امنیت درباره تحولات خاورمیانه

نیویورک، اعضای شورای امنیت سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلی بار دیگر آخرین تحولات مربوط به خاورمیانه به ویژه بحران سوریه را مورد بحث و بررسی قرار دادند و ادامه شهرک سازی رژیم اسراییل در سرزمینی های اشغالی را محکوم کردند.

به گزارش ایرنا، بان کی مون در این نشست اظهار داشت : انتظار می رود که جهان به فکر راه حلی برای خاتمه فوری بحران کنونی سوریه و اوضاع اسفبار مردم این کشور باشد.

وی تصریح کرد انتظار می رود در این شرایط بسیار مهم و استثنایی همه به فکر یافتن راه حلی برای پایان دادن به خونریزیها در سوریه باشیم.

بان کی مون به سفر اخیر خود به خاورمیانه اشاره کرد و گفت : شرایط بحرانی در سوریه و عراق وارد مراحل بسیار خطرناکی شده است و همچنین مسئله صلح میان فلسطین و اسراییل باید با قدرت دنبال شود.

وی افزود : پس از مذاکرات و گفت وگوهای طولانی سرانجام ایران و 9 کشور دیگر برای حضور در کنفرانس بین المللی صلح سوریه دعوت شدند.

دبیرکل سازمان ملل بار دیگر بر این نکته تاکید کرد که حضور ایران در مذاکرات ژنو دو از اهمیت ویژه ای برخوردار است و می تواند به حل بحران سوریه کمک موثری کند.

ریاض منصور نماینده تشکیلات خودگردان فلسطین با اشاره به وضعیت اسفبار مردم فلسطین و سکوت مجامع جهانی در قبال جنایات های رژیم صهیونیستی گفت :بدون شک سکوت و بی تفاوتی در خصوص بی عدالتی در یک نقطه از جهان تهدیدی علیه عدالت در سراسر جهان محسوب می شود.

وی تاکید کرد مردم فلسطین بیش از هفت دهه است که رنج، آوارگی و ظلم و جنایات را تحمل می کنند و همچنان منتظرند که جامع جهانی به ویژه سازمان ملل به رنج و ستم علیه آنان خاتمه دهد.

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل با انتقاد از ادامه شهرک سازیها در مناطق اشغالی، اقدامات دولت اسراییل بزرگترین مانع رسیدن به توافق صلح میان دو کشور است و از طرفین خواست برای جلوگیری از تاخیر در روند مذاکرات صلح از هر گونه اقدام تحریک آمیز خودداری کنند.

ویتالی چورکین به کنفرانس بین المللی صلح سوریه نیز اشاره و از حضور گسترده کشورهای مختلف جهان در این نشست استقبال کرد.

وی افزود یکی از قدم های مثبت وسازنده برای رسیدن به صلح و ثبات در سوریه، آزادی زندانیان از سوی طرف های درگیری می باشد.

نماینده دائم فرانسه نیز در خصوص صلح میان فلسطین و رژیم اسراییل ضمن حمایت از طرح جان کری وزیر امور خارجه آمریکا از مقام های فلسطینی و اسراییلی خواست تا از هر گونه اقدامی که طرح صلح مذکور را به خاطر می اندازد، خودداری کند.

جراد آراد با انتقاد شدید از تصمیم اخیر دولت رژیم اسرائیل برای گسترش شهرک سازیهای غیر قانونی در مناطق اشغالی، افزود : این گونه اقدامات که مسیر مذاکره و صلح را به خطر می اندازد، محکوم است.

وی در خصوص کنفرانس بین المللی صلح سوریه گفت : تصمیم بشار اسد برای ماندن در قدرت، موجب یاس و بی انگیزه شدن گروههای مخالف برای شرکت در کنفرانس مذکور شده است.

نماینده انگلیس در سازمان ملل ضمن حمایت کامل از طرح وزیر خارجه آمریکا برای ایجاد صلح میان گروههای فلسطینی و رژیم اسراییل، ادامه شهرک سازیها در سرزمین های اشغالی را محکوم کرد.

مارک لیال گرانت در ادامه سخنان خود : برگزاری کنفرانس صلح بین المللی سوریه را در راستای تحقق مفاد توافقنامه ژنو یک دانست.

نماینده دائم چین در سازمان ملل هم گفت : تا زمانی که گروههای فلسطینی و دولت اسراییل یکدیگر را به رسیمت نشناسند، امکان رسیدن به یک راه حل صلح پایدار بین دو طرف وجود نخواهد داشت.

لیوجی افزود : پکن شهرک سازیها در سرزمین های اشغالی را بشدت محکوم می کند و معتقد است تا زمانی که این سیاست ها و در بند کشیدن مردم فلسطین ادامه داشته باشد، امکان رسیدن به یک توافق نهایی وجود نخواهد داشت.

اروپام ** 2253 **1908
کد N70669

وبگردی