آفتاب

جنگ پنهان آمریکا در ۱۳۴کشور

جنگ پنهان آمریکا در ۱۳۴کشور

گروه بین‌الملل - محمد کرباسی: مردم آمریکا به باراک اوباما رئیس‌جمهور این کشور به‌عنوان نامزدی ضد‌جنگ رأی دادند تا شاید کابوس خانواده‌های این کشور درباره برنگشتن فرزندانشان از ماموریت ارتش، روزی تمام شود.

دیدگاه > جهان- گروه بین‌الملل - محمد کرباسی:
مردم آمریکا به باراک اوباما رئیس‌جمهور این کشور به‌عنوان نامزدی ضد‌جنگ رأی دادند تا شاید کابوس خانواده‌های این کشور درباره برنگشتن فرزندانشان از ماموریت ارتش، روزی تمام شود.

هر چند نخستین رئیس‌جمهور سیاهپوست آمریکا تلاش کرده که طی سال‌های گذشته حضور رسمی این کشور را در عراق و افغانستان کاهش دهد اما به‌صورت پنهانی و مخفیانه عملیات نظامی واشنگتن در کشورهای مختلف جهان به‌شدت گسترش پیدا کرده و اکنون نظامیان این کشور حداقل در ۱۳۴کشور حضور دارند.

همین چند وقت پیش بود که مقام‌های آمریکا اعلام کردند که نیروهای ویژه این کشور موسوم به Navy Seals که ترور بن لادن در پاکستان را هم انجام داده‌ بودند این بار به سومالی و لیبی رفته‌اند و با یک موفقیت و شکست به پایگاه‌های خود بازگشته‌اند. واقعیت این است که از حملات ۱۱سپتامبر سال ۲۰۰۱ تعداد و بودجه نیروهای ویژه آمریکا افزایش پیدا کرده اما در دوران ریاست‌جمهوری اوباما عملیات مخفیانه آمریکا به‌صورت چشمگیری بیشتر شده است.

براساس گزارش‌های مختلفی که در روزنامه واشنگتن پست منتشر شده در دوران جورج بوش نیروهای ویژه آمریکا در ۶۰ کشور مستقر بودند؛رقمی که به گفته 2خبرنگار جست‌وجوگر این روزنامه در سال۲۰۱۰ به ۷۵ کشور رسید. در سال۲۰۱۱ سرهنگ تیم‌نای، سخنگوی فرماندهی عملیات ویژه آمریکا (SOCOM) در گفت‌وگویی اعلام کرد که نیروهای ویژه آمریکا در ۱۲۰ کشور حضور نظامی دارند.

حالا و با ورود به سال۲۰۱۴ به گفته سرگرد ماتیو رابرت باکهات از روابط عمومی فرماندهی عملیات ویژه، نیروهای نظامی آمریکا در ۱۳۴ کشور جهان حضور دارند تا واشنگتن امکان عملیات و حمله در ۷۰درصد کشورهای دنیا را داشته باشد. در‌ ماه اکتبر خبر عملیات در لیبی و سومالی منتشر شد، در ‌ماه می و آوریل نیروهای ویژه آمریکا رزمایشی در جیبوتی و مالاوی داشتند، در ژوئن سال گذشته میلادی نیروهای آمریکایی در بندر عقبه اردن با نیروهای عراق، لبنان و اردن مشغول تمرین بودند. ‌ماه آینده قرار است یکی از یگان‌‌های نیروهای ویژه به ترینیداد و توباگو اعزام شود.

یک حساب و کتاب در آمار و ارقام نشان می‌دهد که حضور نظامی آمریکا در خاک کشورهای دیگر در دوران رئیس‌جمهوری که با شعارهای ضد‌جنگ رأی آورده بود بیشتر از 130 درصد افزایش پیدا کرده است. این افزایش حضور نظامی را بهتر است با دیدی وسیع‌تر در کنار برنامه گسترده جاسوسی سازمان امنیت ملی آمریکا در کشورهای مختلف جهان و حملات هواپیماهای بدون سرنشین در نقاط مختلف دنیا قرار دهید تا میزان تجاوز آمریکا از قوانین بین‌المللی خیلی بهتر دیده شود.

رشد چشمگیر عملیات نیروهای ویژه

حملات آنها معمولا در تاریکی شب و به دور از جلب توجه رسانه‌ها صورت می‌گیرد اما باز هم خبرنگارانی در جهان هستند که از جنگ پنهان نیروهای نظامی آمریکا خبر داشته باشند. گفته می‌شود که تعداد نیروهای SOCOM در سال۲۰۱۴ به ۷۲هزار نفر می‌رسد؛ رقمی که در سال۲۰۰۱، ۳۳هزار نفر بود. بودجه این بخش که حالا از آسیا تا شاخ آفریقا و آمریکای مرکزی مشغول عملیات است از2.3 میلیارد دلار در سال۲۰۰۱ در سال ۲۰۱۳ به 6.9میلیارد دلار رسیده که در کنار هزینه تجهیزاتی به 10.4 میلیارد دلار می‌رسد.

دریاسالار ویلیام مک‌راون، فرمانده نیروهای ویژه آمریکا حتی با ارائه سند چشم‌انداز سال۲۰۲۰ به گسترش بیشتر جنگ پنهان آمریکا فکر می‌کند. افرادی که از حضور نظامی آمریکا خبر دارند به این کشور هشدار داده‌اند که نقض حاکمیت و عملیات در هر یک از این ۱۳۴کشور جهان می‌تواند واکنش و انتقام مردم آنها را در سال‌های بعد به‌دنبال داشته باشد و تهدیدی جدی علیه این کشور را رقم بزند. ژنرال مک‌راون اما اعلام کرده که این کشور در سال۲۰۲۰ با حضور نظامی خود در بیشتر مناطق جهان می‌خواهد باعث ثبات شده و مانع از درگیری‌ها شود؛ مسئله‌ای که تجربه سال‌های گذشته کاملا خلاف آن را نشان داده است.

کد N70651

وبگردی