آفتاب

وزارت خارجه آمریکا جزئیات لغو تحریم‌ها ی ایران را منتشر کرد

وزارت خارجه آمریکا جزئیات لغو تحریم‌ها ی ایران را منتشر کرد

همشهری آنلاین: وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای جزئیات لغو تحریم‌های واشنگتن علیه ایران بر اساس توافقنامه هسته‌ای ژنو را منتشر کرد.

جهان > آمریکای‌شمالی- همشهری آنلاین:
وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای جزئیات لغو تحریم‌های واشنگتن علیه ایران بر اساس توافقنامه هسته‌ای ژنو را منتشر کرد.

به گزارش ایرنا در بیانیه آمده است آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید نمود که ایران به تعهدات خود بر اساس توافقنامه هسته‌ای ژنو عمل کرده است.

در این بیانیه تصریح شده است بر اساس این گزارش برای گروه 1+5 معلوم شد که ایران به تعهدات خود عمل کرده و آمریکا و اتحادیه اروپا نیز در راستای عمل به تعهدات خود بخشی از تحریم را لغو می‌کنند.

این بیانیه می‌افزاید، ایران قدم های محکم و قابل تایید در بحث برنامه‌های هسته‌ای خود برداشته است و این گام‌های بسیار مهمی برای رسیدن به راه حلی دیپلماتیک به منظور رفع نگرانی های کنونی می‌باشد.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه خود اضافه کرده که مذاکرات پیش رو برای رسیدن به توافق نهایی بسیار مشکل و سخت خواهد بود اما اقدامات امروز نشان می‌دهد که یک فرصت بی سابقه برای رسیدن به تفاهم از مسیر مذاکره به دست آمده است.

این بیانیه می افزاید بخشی از لغو تحریم ها مربوط به فعالیت های تجاری شامل صادرات فراوردهای پتروشیمی، خرید و فروش طلا، قطعات هواپیما و خودرو، جلوگیری از تلاش ها برای کاهش صادرات نفت ایران است که به کشورهایی مانند، چین، کره جنوبی، تایوان، هند فروخته می‌شود.

بیش از چهارمیلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران نزد بانک های خارجی آزاد خواهد شد، تعیین یک مسیر برای مبادلات ارزی بین ایران و کشورهای 1+5 به منظور تامین نیازهای انسان دوستانه، تا سقف 400 میلیون دلار برای دانشجویانی که در خارج از کشور قرار می‌دهند.

ایران و گروه 1+5 بر اساس توافقنامه هسته‌ای ژنو از امروز وارد اجرای فاز اول تعهدات خود شدند.

کارشناسان اجرای این مرحله را بسیار مهم و تاثیرگذار می‌دانند زیرا اجرای دقیق آن می‌تواند بستر مناسب‌تری برای رسیدن به توافق نهایی فراهم کند.

کد N70619

وبگردی