آفتاب

تارنمای دنیا:پاکستان وآلمان بطور مشترک به جاسوسی آمریکا اعتراض می کنند

تارنمای دنیا:پاکستان وآلمان بطور مشترک به جاسوسی آمریکا اعتراض می کنند

اسلام آباد - ایرنا - تارنمای روزنامه ˈدنیاˈ در پاکستان گزارش داد : ˈ نواز شریفˈ نخست وزیر این کشور و ˈآنجلا مرکلˈ صدراعظم آلمان با مخالفت نسبت به جاسوسی نهادهای امنیتی آمریکا علیه کشورها؛ تصمیم گرفتند تا بطور مشترک مخالفت با این اقدام را در سطح جهانی مطرح کنند.

به گزارش ایرنا، پایگاه اطلاع رسانی این روزنامه چاپ اسلام آباد روز دوشنبه به نقل ازمنابع دیپلماتیک نوشت: صدر اعظم آلمان در گفت وگوی تلفنی با نخست وزیر پاکستان ضمن بررسی روابط دوجانبه اسلام آباد وبرلین؛ برضرورت گسترش همکاری ها و روابط دربخش های مختلف تاکید کردند.

دراین گزارش آمده؛ محمد نواز شریف ومرکل ضمن مخالفت شدید با اقدام آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) برای انجام جاسوسی گسترده علیه کشورهای جهان تصمیم گرفتند تا با اقدامات هوشمندانه به این اقدام واشنگتن در سطح بین المللی اعتراض و آنرا بطور مشترک مطرح کنند.

پیشتر روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد:آژانس امنیت ملی آمریکا نرم افزاری را در صد هزار رایانه درسراسر جهان، غیر ازآمریکا نصب کرده که به واشنگتن اجازه می دهد عملیات نظارتی بر این رایانه ها را انجام دهد.

این روزنامه با نقل اسناد آژانس امنیت ملی آمریکا، کار شناسان رایانه و مقامات آمریکایی درگزارش خود درباره استفاده ازفناوری مخفیانه ای نوشت که از امواج رادیویی برای دسترسی به رایانه هایی استفاده می کند که سایر کشور ها می کوشند آن ها را از جاسوسی و حملات سایبری مصون نگه دارند. این شبکه نرم افزاری می تواند مسیری دیجیتال برای انجام عملیات سایبری نیز ایجاد کند.

روزنامه دنیا درادامه نوشت: نخست وزیر پاکستان دراین گفت وگوی تلفنی خواستار استفاده ازتجارب آلمان درزمینه امنیت سایبری وگسترش همکاری های تکنیکی دراین خصوص شد وآنجلا مرکل نیز ازنواز شریف خواست تا اسلام آباد نقش خود را برای خروج امن نیروهای خارجی از افغانستان ایفا کند.

صدراعظم آلمان تاکید کرد: این کشور آماده است تا همکاری های دوجانبه با پاکستان دربخش های انرژی، کشاورزی، فناوری نوین وعلوم وسایر بخش های توسعه ای را افزایش دهد.

وی افزود که آمریکا با اقدام جاسوسی از کشورهای جهان؛ به حریم خصوصی مردم وارد شده و اقدام به غارت اسرار آنان کرده است.

مرکل ازپشتیبانی دولت پاکستان ازروند برقراری صلح درافغانستان و تلاش اسلام آباد برای بهبود روابط با هند قدردانی کرد.

روزنامه اردو زبان دنیا نوشت: صدر اعظم آلمان از نواز شریف برای سفر به برلین دعوت کرد که نخست وزیر پاکستان نیز این دعوت را قبول کرد.

نهم آبان (31 اکتبر2013) ˈاعزاز احمد چودریˈ سخنگوی وقت وزارت امور خارجه پاکستان با غیرقانونی خواندن اقدام آمریکا در جاسوسی از طریق شنود مکالمات تلفنی افزود : اسلام آباد پس از دریافت گزارش هایی مبنی بر کنترل مکالمات تلفنی در پاکستان توسط سرویس اطلاعاتی آمریکا این موضوع را با مقامات واشنگتن مطرح کرد.

آساق ** 1095**536
کد N70592

وبگردی