آفتاب
در دانشکده‌ی روابط بین‌الملل وزارت خارجه ترکمنستان

ظریف: ما باید منادی گفت‌و گو و مقاومت در برابر خطر تروریسم باشیم

ظریف: ما باید منادی گفت‌و گو و مقاومت در برابر خطر تروریسم باشیم

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: مرزهای ایران و ترکمنستان در طول تاریخ، ملت دو کشور را از یکدیگر جدا نکرده و تاریخ همواره ارتباط بین ما را حس کرده است بنابراین دو ملت باید برای مقابله با خطر مشترک تروریسم با یکدیگر همکاری کنند.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به ترکمنستان، محمد جواد ظریف که عصر دوشنبه از دانشکده‌ی روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه ترکمنستان دیدار کرد، در سخنرانی خود در محل این دانشکده از حضور در میان جمع دانشجویان دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه اظهار خرسندی کرد.

او با بیان این که ایران و ترکمنستان مشترکات بسیاری با یکدیگر دارند افزود: ایران و ترکمنستان نقش بسیار مهمی در ارتباط دادن آسیای میانه به خلیج فارس و آب‌های بین‌المللی و ارتباط دادن سایر مناطق دنیا به این منطقه مهم اوراسیا و آسیای میانه که امکانات و ظرفیت‌های بسیار گسترده‌ای برای نه تنها ایران و کشورهای منطقه بلکه برای سراسر دنیا دارد.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به این که امکانات ترانزیتی، و همکاری‌های چند جانبه بین ایران و ترکمستان در این حوزه امکانات قابل توجهی را برای گسترش همکاری بین دو کشور فراهم می‌کند، گفت: ایران و ترکمنستان دو کشور مهم تولید کننده‌ی انرژی هستیم و در دنیایی که انرژی، نفت و گاز و سایر انرژی‌ها از اهمیت بسیار بالایی در اقتصاد و مباحث بین‌الملل برخوردار هستند ما می‌توانیم با استفاده از این امکانات مشترک دو کشور در حوزه‌ی انرژی هم‌افزایی و امکانات مشترک گسترده‌ای را فراهم کنیم.

وی با ابراز خرسندی از روابط بین ایران و ترکمنستان در سال‌های گذشته خاطرنشان کرد: این روابط این امکان را برای ما فراهم کرده تا بتوانیم از روابط مشترک‌مان بیش‌ترین استفاده را داشته باشیم و به یاری خدا این بهره‌برداری از امکانات مشترک هر روز گسترده‌تر خواهد شد.

ظریف گفت: من بسیار خوشحال هستم که رهبران دو کشور با فهم و درک شرایط ویژه‌ی دو کشور تاکید و اصرار بر گسترش روابط دو جانبه و چند جانبه ایران و ترکمنستان دارند.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان این که ما با مشکلات و چالش‌های مشترکی هم روبه‌رو هستیم خاطرنشان کرد: مشکلاتی که ایران و ترکمنستان و منطقه ما با آن روبه‌رو هستند چالش عمده جامعه بین‌المللی بوده و آن چالش افراط و تروریسم، سوء استفاده از بنیان‌های دینی و مذهبی برای پیگیری اهدافی هستند که هیچ ارتباطی به مذهب و دین مشترک ما یعنی اسلام ندارند.

ظریف با تاکید بر این که اسلام دین رحمت، عطوفت، مدارا و بردباری است گفت: خداوند در قرآن کریم، پیامبر (ص) را رحمتی برای همه جهانیان معرفی کرده است.

او افزود: در کتاب آسمانی ما مسلمانان، پیامبر (ص) به عطوفت نه تنها با مسلمانان بلکه با کفار و دشمنان سفارش شده است.

وزیر خارجه ایران با انتقاد از برخی از افراط‌گرایی‌ها دینی و مذهبی عنوان کرد: برخی افراط‌گرایان از مشترکات فرهنگی و عرفانی این مکتب انسانی برای اهداف سیاسی یک گرایش بی‌خردانه ساختند و آن را تبدیل به یک نگرانی مشترک ما در جامعه‌ی جهانی کردند؛ نه تنها در جامعه اسلامی، بلکه در سراسر دنیا.

وی ادامه داد: این افراط‌گرایی‌ها چالش مشترک ما و شما جوانان محسوب می‌شود. شما جوانان نباید از باورها فرار کنید بلکه باید با فهم درست باورها و سنت‌ها و با پافشاری بر سنت واقعی اسلام ما که سنت محبت، انسانیت، مدارا و همزیستی است با تمام اقوام و ادیان گفت‌وگو کنیم و باید بر اساس این سنت همه‌ی ما با هم در این چالش مشترک برای برخورد با افراط و تروریسم همکاری کنیم. این چالش مشترک ما از طریق حضور فعال در عرصه‌ی بین‌المللی محقق می‌شود.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان این که ما باید از طریق پرچمداری مبارزه با افراط و خشونت در سطح جهانی به مبارزه با افراط‌گرایی و تروریسم بپردازیم گفت: در همین راستا در سال گذشته میلادی ریاست جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی ملل متحد پیشنهاد جهان عاری از خشونت و افراط را مطرح کرد و من خرسند هستم که دوستان ما در ترکمنستان از همراهان و حامیان این ایده مهم بین‌المللی بودند.

ظریف در پایان خاطرنشان کرد: ما باید منادی گفت‌وگو باشیم؛ هم‌چنین ما باید در برابر این خطر مشترک مقاومت کنیم.

پس از پایان سخنرانی وزیر امور خارجه کشورمان، یک قالیچه ترکمن از طرف دانشجویان و رییس دانشکده روابط بین‌الملل به وی اهدا شد.

هم‌چنین به گزارش خبرنگار ایسنا، محمد جواد ظر یف که به همراه همتای ترکمنستانی خود در دانشگاه روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه ترکمنستان حضور داشت پس از اتمام سخنرانی خود در مهمانی ضیافت شام وزیر امور خارجه ترکمنستان شرکت کرد.

انتهای پیام

کد N70467

وبگردی