آفتاب
یک عضو تیم مذاکراتی ایران به ایسنا خبر داد:

اقدامات اعتمادساز هسته‌یی ایران در چارچوب توافق هسته‌یی ژنو پایان یافت

اقدامات اعتمادساز هسته‌یی ایران در چارچوب توافق هسته‌یی ژنو پایان یافت

مدیرکل پادمان سازمان انرژی اتمی از اتمام اقدامات هسته‌یی ایران در چارچوب توافق ژنو خبر داد.

محمد امیری، عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌یی در گفت‌وگو با خبرنگار انرژی هسته‌یی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: کارها و اقدامات مربوط به اجرای تعهدات ایران در چارچوب "برنامه اقدام مشترک" تمام شده است.

او درباره ادامه حضور بازرسان آژانس گفت: هیات بازرسان آژانس که برای نظارت و راستی‌آزمایی بر اجرای اقدامات هسته‌یی به ایران سفر کرده‌اند بازرسانی هستند که به طور معمول برای انجام بازرسی‌ها به ایران سفر می‌کنند و با اتمام اقدامات هسته‌یی ایران در چارچوب توافق ژنو این بازرسان در روز‌های آینده نیز در ایران می‌مانند و به انجام بازرسی‌های معمول خود از مراکز و فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌یی ایران در چارچوب پادمان جامع می‌پردازند.

امیری تاکید کرد که بازرسانی که در روزهای اخیر به ایران آمده‌اند بازرس ویژه نیستند و از بازرسانی هستند که می‌توانند جهت انجام فعالیت‌های نظارت و بازرسی به ایران سفر کنند.

به گزارش ایسنا‌، از ساعات اولیه صبح روز دوشنبه 30 دی‌ماه بازرسان آژانس که در روزهای 27 و 28 دی‌ماه به منظور نظارت بر اجرای توافق ژنو از سوی ایران به تهران آمده ‌بودند با حضور در مراکز هسته‌یی از جمله اصفهان، نطنز، فردو و اراک به بررسی، حسابرسی، نظارت و راستی‌آزمایی اقدامات هسته‌یی ایران پرداختند.

مهم‌ترین اقدام هسته‌یی ایران تعلیق غنی‌سازی 20 درصدی بود که با پلمب شیرهای تغذیه سانتریفیوژهای مذکور پیش از ظهر روز دوشنبه صورت گرفت.

هم‌چنین فرایند رقیق و اکسید سازی به ترتیب در سایت‌های نطنز و اصفهان آغاز شده است.

بر اساس این گزارش، بازرسان آژانس روز یک‌شنبه نیز از راکتور اراک بازدید و از فعالیت‌های آن بازدید و به تهیه گزارش پرداختند. هم‌چنین بازرسان از مجموعه تاسیسات اصفهان که کار تولید قرص، میله و مجتمع سوخت برای استفاده در راکتور اراک در آن صورت می‌گیرد بازدید و از فعالیت‌های آن نیز حسابرسی کردند.

بر اساس توافق ژنو فعالیت‌های مربوط به تست سوخت و نصب برخی تجهیزات مربوط به راکتور اراک برای یک دوره شش ماه باید متوقف شود.

به گزارش ایسنا،‌ کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه‌ اروپا صبح دوشنبه (به وقت محلی) در نشست افتتاحیه وزیران خارجه‌ اتحادیه‌ی اروپا با اشاره به اجرای توافق ژنو میان ایران و 1+5 گفت: امروز روز مهمی است برای تلاش‌های ما در جهت دستیابی ایران به انرژی صلح‌آمیز هسته‌یی. قرار است آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ساعات آینده گزارشی از روند اجرای برنامه‌ی اقدام مشترک ارائه کند.

بر همین اساس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ظهر روز دوشنبه با برگزاری نشستی غیررسمی با اعضای شورای حکام ضمن تشریح گزارش اخیر خود، درباره نظارت و راستی‌آزمایی از اقدامات هسته‌یی ایران به ارایه گزارش بازرسان آژانس که در ایران به سر می‌برند و روند اجرای اقدامات هسته‌ای را نظارت و تایید کردند به حاضران گزارش داد.

بر اساس گزارش آژانس، تایید می‌کند که ایران از 30 دی ماه (بیستم ژانویه 2014) اقدامات زیر را انجام داده است:

- توقف اورانیوم غنی‌شده بیش از پنج درصد در دو آبشار موجود در تاسیسات غنی‌سازی نطنز و چهار آبشار موجود در تاسیسات غنی‌سازی فردو که قبلا استفاده می‌شد؛

- توقف فعالیت آبشارها در ارتباط با سانتریفیوژهای موجود در تاسیسات هسته‌ای نطنز و فردو؛

- آغاز رقیق کردن اورانیوم غنی‌شده 20 درصدی در تاسیسات هسته‌ای نطنز؛

- ادامه تبدیل اورانیوم غنی‌شده 20 درصدی به کیک زرد (U3O8) در تاسیسات تولید صفحه سوخت در تاسیسات غنی‌سازی نطنز؛

- نبود خط بازگشت تبدیل اکسید اورانیوم به اورانیوم غنی‌شده 20 درصد در تاسیسات تولید سوخت؛

- نبود هیچ‌گونه پیشرفت در فعالیت‌های موجود در تاسیسات غنی‌سازی نطنز یا فردو یا رآکتور اراک شامل تولید، و تست سوخت برای راکتور تحقیقاتی اراک (IR-40)؛

- ادامه تولید پودر اکسید اورانیوم (UO2) از تبدیل اورانیوم غنی‌شده بیش از 5 درصد به اکسید؛

- ادامه تحقیق و توسعه پادمانی در تاسیسات هسته‌ای نطنز شامل غنی‌سازی موجود و انبار نکردن اورانیوم غنی‌شده؛

- انجام ندادن فعالیت‌های مربوط به بازفراوری در رآکتور تحقیقاتی تهران و فعالیت‌ نکردن تاسیسات تولید ایزوتوپ‌های زنون، ید و مولیبدن.

به گزارش ایسنا، هم‌چنین شورای وزیران اتحادیه اروپا در نشست خود که صبح دوشنبه (به وقت ژنو) برگزار شد، قانون تحریم‌ها را براساس توافق ژنو بین ایران و 1+5 اصلاح کرد.

اتحادیه اروپا در چاچوب توافق هسته‌یی ژنو رسما بخشی از تحریم‌های ایران را تعلیق کرد.

انتهای پیام

کد N70376

وبگردی