آفتاب

هشدار رئیس جمهوری سابق اوکراین در مورد تشدید خشونتها در این کشور

هشدار رئیس جمهوری سابق اوکراین در مورد تشدید خشونتها در این کشور

تهران-ایرنا- رئیس جمهوری سابق اوکراین از مقامات و مخالفان دولت این کشور خواست تا فورا مذاکرات را با هدف توقف خشونتها در این کشور آغاز کنند و اقداماتی انجام دهند تا خشونتها علیه غیرنظامیان متوقف شود.

به گزارش پایگاه خبری صدای روسیه،ویکتور یوشچنکو رئیس جمهوری سابق اوکراین در بیانیه ای اعلام کرد: مذاکرات سیاسی باید میان دو طرف درگیر انجام شود. نباید اقداماتی انجام شود که خشونتها تشدید شود.

این مقام سابق اوکراین خاطر نشان کرد: باید اقداماتی در راستای حل و فصل بحران سیاسی در اوکراین انجام شود. فقدان رهبری سیاسی و نبود یک طرح آشکار واقع بینانه نه تنها مشکلات را حل نمی کند بلکه معترضان را افراطی تر می کند. مردم اوکراین هرگز پیشنهاد خاصی برای برون رفت از این بحران نشنیده اند.

یوشچنکو گفت: درگیری ها در مرکز کیف نشان می دهد که بحران سیاسی در اوکراین به طور فزاینده ای پیچیده شده است . نتیجه اقدامات مقامات دولتی و رهبران مخالف این شده است که آنها به طور فزاینده ای در حال از دست دادن کنترل اوضاع هستند.

رئیس جمهوری سابق اوکراین در ادامه عنوان کرد که حوادث اخیر در کیف به طور چشمگیری موضع رئیس جمهوری فعلی را تقویت کرده است. آنچه در حال حاضر در اوکراین در حال رخ دادن است فقط حمایتها از ویکتور یانوکوویچ رئیس جمهوری را افزایش می دهد. افراطی شدن اوضاع در اوکراین باعث می شود تا رهبران مخالف کنترل بخشی از مخالفان را از دست بدهند. خشونتهای اخیر در کیف این مسئله را تایید می کند.

این اظهارات یوشچنکو درحالی مطرح شده است که ویکتور کلیچکو یکی از رهبران مخالف دولت اوکراین گفت: تا جایی که می دانم نشستی میان رهبران مخالفان و رئیس جمهوری قرار است دوشنبه برگزار شود.

رئیس جمهوری اوکراین نیز اعلام کرد که دستور تشکیل کمیسیونی ویژه را برای حل و فصل بحران سیاسی در اوکراین داده است.

کلیتچکو همچنین هشدارد داد که اوضاع فعلی در اوکراین ممکن است باعث آغاز جنگی داخلی در این کشور شود.

وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا نیز روز دوشنبه ضمن ابراز تاسف از خشونت های اوکراین اعلام کردند که دولت این کشور به دلیل تصویب بسته ای از قوانین سرکوبگرانه برای مهار تظاهرات طرفداران اتحادیه اروپا ، مقصر است. کارل بیلت وزیر امور خارجه سوئد گفت: ما با اوضاعی وخیم رو به رو هستیم و به گمان من بسیار مهم است که بخصوص در برابر بسته سرکوبی که روز پنجشنبه در کیف تصویب شد واکنش نشان دهیم.

وی افزود:تدابیر محدودکننده ای که روز پنجشنبه در پارلمان اوکراین تصویب شد ، سرسخت ترین بسته سرکوبگرانه ای است که یک پارلمان اروپایی در چند دهه گذشته تصویب کرده است.

این در حالی است که معترضانی که شمارشان به دو هزار نفر می رسد و از روز گذشته در اعتراض به قانون محدودسازی اعتراضان عمومی در مرکز کیف پایتخت اوکراین تجمع کرده اند، امروز بار دیگر با نیروهای پلیس حاضر در محل درگیر شدند.

مترجمام**9234**1856
کد N70318

وبگردی