آفتاب
ظریف:

رفع موانع حوزه تجارت خارجی در دستور كار دولت است

رفع موانع حوزه تجارت خارجی در دستور كار دولت است

ایران از توسعه فعالیت های بخش خصوصی حمایت می‌کند و از هر‌گونه اقدام برای تشکیل اتاق مشترک میان ایران و ترکمنستان استقبال می شود.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: رفع موانع و مشکلات حوزه تجارت خارجی و تسهیلات برای فعالان اقتصادی به ویژه بخش خصوصی در دستور کار دولت تدبیر و امید است.

به گزارش ایلنا‏‏، محمد جواد ظریف‏، در همایشی با حضور تجار و فعالان اقتصادی جمهوری ترکمنستان و بیش از 70 تاجر ایرانی در مرکز تجاری میزان در عشق آباد‌، توسعه روابط با همسایگان را از اولویت‌های دولت دانست و افزود: جمهوری اسلامی ایران توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل وترانزیت کالا را در اولویت برنامه‌های خود با کشورهای حوزه آسیای میانه دارد.

وی گفت:تاکنون چندین توافقنامه همکاری مشترک دو و چندجانبه میان کشورهای ترکمنستان، قزاقستان، عمان، ازبکستان و جمهوری اسلامی ایران در زمینه توسعه شبکه حمل و نقلی ریلی با هدف ایجاد کریدور شمال جنوب امضا شده است.

ظریف دسترسی کشورهای آسیای میانه به آب‌های خلیج فارس و سوآپ نفت و گاز را از مزایای این طرح مشترک دانست.

وزیر امورخارجه کشورمان همچنین به موهبت خدادادی دریاچه خزر برای دو کشور ایران و ترکمنستان اشاره کرد و افزود: این حوزه نیازمند توسعه زیر ساخت حمل‌و‌نقل دریایی و ایجاد فضای جدید برای تجار است و ایران آمادگی همکاری با ترکمنستان برای ساخت بندرترکمن باشی را دارد.

ظریف با اشاره به اینکه دو کشور جایگاه ویژه‌ای در تولید انرژی دارند‏، گفت: می‌توانیم همکاری خود را در این زمینه نیز ارتقاء دهیم و فعالان اقتصادی در این بخش نقش اساسی ایفا کنند.

وی خطاب به تجار و صنعتگران دو کشور گفت: سیاست اصولی ایران تسهیل امور مرتبط با تجارت است و از طریق دروازه واحد گمرکی وکاهش امور مضاعف گمرکی در مرزها روند گمرکات دوجانبه باید تسهیل شود.

وی تسهیل صدور روادید با کشورهای دوست و همسایه را از برنامه‌های دولت اعلام کرد و افزود: ایران از توسعه فعالیت های بخش خصوصی حمایت می‌کند و از هر‌گونه اقدام برای تشکیل اتاق مشترک میان ایران و ترکمنستان استقبال می شود.

وزیر امور‌خارجه کشورمان در بخش دیگری از سخنانش با تقدیر از نقش رئیس جمهور ترکمنستان در توسعه وتحکیم مناسبات دوجانبه گفت: رئیس‌جمهور ترکمنستان با نگرش خاص به توسعه مناسبات با کشورهای منطقه و اولویت تامین کالای این کشور از کشورهای همسایه زمینه‌های لازم را برای پیوندهای اقتصادی اجتماعی و فرهنگی مهیا کرده است.

ظریف از برگزاری نمایشگاه اختصاصی کالاهای ایرانی در 7 اسفند امسال در عشق آباد پایتخت ترکمنستان خبرداد.

وزیر امورخارجه کشورمان قرار است عصر امروز در جمع دانشجویان دانشگاه روابط بین الملل سخنرانی و سپس توافقنامه همکاری میان ایران و ترکمنستان را امضا کند.

 

کد N69998

وبگردی