آفتاب

روسیه تعطیلی هر چه سریعتر گوانتانامو را خواستار شد

روسیه تعطیلی هر چه سریعتر گوانتانامو را خواستار شد

نماینده ویژه وزارت امور خارجه روسیه در امور حقوق بشر پس از دیدار با آخرین زندانی روس زندان گوانتانامو، خواستار تعطیلی هر چه سریعتر این زندان شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه لس‌آنجلس تایمز، کنستانتین دلگف، نماینده ویژه وزارت امور خارجه روسیه در امور حقوق بشر گفت: این سفر موضع اصولی و اخلاقی ما را که مطابق با رویکردهای یک اکثریت بسیار زیاد متشکل از اعضای جامعه جهانی، کشورها، گروه‌های بین‌المللی حقوق بشر، سازمان‌های غیردولتی و افرادی از آمریکا است، نسبت به تعطیلی هر چه سریعتر زندان گوانتانامو تقویت کرده است.

دلگف، گوانتانامو را صفحه‌ای شرم‌آور در تاریخ آمریکا دانست؛ جایی که در آن سال‌ها عدالت نادیده گرفته شده و حقوق بشر و آزادی‌های اولیه نقض شده است.

وی پس از بازگشت از زندان گوانتانامو در کنفرانسی خبری در سفارت روسیه واقع در واشنگتن این نظرات خود را مطرح کرد. دلگف در سفر به زندان گوانتانامو با راویل مینگازف، تنها زندانی روس این مرکز که در سال 2001 میلادی توسط نیروهای آمریکایی در افغانستان دستگیر شده، دیدار کرد.

این نماینده ویژه افزود: آزادی مینگازف همچنان یکی از اولویت‌های بی‌قید و شرط روسیه است. نمایندگان وزارت دادگستری و دفتر دادستان کل روسیه نیز در این سفر دلگف را همراهی کردند.

گزارش شده که مینگازف 46 ساله که در گذشته یک بالرین بوده، اکتبر 2002 میلادی به دلیل اتهام داشتن رابطه با القاعده به زندان گوانتانامو برده شده است.

پیشتر علاوه بر مینگازف، هفت زندانی روس دیگر نیز در زندان گوانتانامو بودند که به روسیه بازگردانده شده‌اند. یکی از آنها در جریان قیام رادیکالی در قفقاز شمالی در سال 2007 میلادی کشته شد. گزارش شده که شش تن دیگر در روسیه بازداشت شده و به دلیل فعالیت‌های افراطگرایانه به سال‌ها زندان محکوم شده‌اند.

انتهای پیام

کد N69942

وبگردی