آفتاب

سفیر ترکیه در تهران: شش ماه آینده برای ایران و 1+5 بسیار مهم است

سفیر ترکیه در تهران: شش ماه آینده برای ایران و 1+5 بسیار مهم است

سفیر ترکیه در ایران با اشاره به اجرای توافق هسته‌یی ژنو از 20 ژانویه گفت: شش ماه آینده که برنامه اقدام مشترک میان ایران و 1+5 اجرا می‌شود، بسیار حیاتی و مهم است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری آناتولی، اومیت یاردیم، سفیر ترکیه در تهران درباره اجرای توافق ژنو میان ایران و 1+5 با اشاره به روابط ایران و ترکیه افزود: روابط دو کشور بسیار خوب و قدرتمند است. ترکیه و ایران از هزاران سال گذشته به عنوان دو کشور همسایه با یکدیگر روابط خوبی داشته‌اند و از این پس نیز این روابط در سطوح عالی ادامه پیدا خواهد کرد.

او ادامه داد: هم ایران و هم ترکیه برای گسترش روابط میان دو کشور عزم راسخ دارند. روابط این دو کشور با کشورهای دیگر تأثیری بر مناسبات میان آن‌ها ندارد.

سفیر ترکیه در ایران با اشاره به رفت و آمد مقامات عالی دو کشور گفت: این رفت و آمدها نقش بسیار مهمی بر ارتقای مناسبات میان دو کشور دارد. حتی در بحرانی‌ترین زمان‌ها روابط دو کشور بسیار خوب پیش رفته است.

وی اضافه کرد: در سال 2010 نیز ترکیه به همراه برزیل بیانیه تهران را امضاء کردند. اگر آن بیانیه به اجرا در می‌آمد در این صورت روند متفاوتی از روند کنونی درپیش بود. بیانیه تهران یک گام تاریخی بود اما برخی از فاکتورها و عوامل دخیل اجازه پیشرفت این بیانیه را ندادند. اکنون پس از گذشت سه سال برخی از شرایط تغییر کرده است. بار دیگر مواد بیانیه تهران در قالب توافق ژنو بر سر میز مذاکره آمده است که می‌تواند در جهت اعتمادسازی میان دو طرف کارساز باشد.

یاردیم با اشاره به مذاکرات ایران و 1+5 گفت: توافق ژنو برآمده از تصمیم تمام طرف‌های درگیر در این مذاکرات است. این توافق نه تنها برای ایران بلکه برای 1+5 براساس یک برنامه توافق شده است.

سفیر ترکیه در ایران اضافه کرد: مذاکرات میان ایران و 1+5 برای دستیابی به توافق نهایی ادامه دارد اما مشخص نیست که این روند به چه شکل باشد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر انتشار برخی از توافقات مخفی و پنهانی درباره مذاکرات ایران و 1+5 گفت: تا جایی که من می‌دانم اگر در مذاکرات ژنو توافق دیگری امضاء می‌شد آن توافق حتما در معرض عموم قرار می‌گرفت. فکر نکنم چنین توافقی وجود داشته باشد.

انتهای پیام

کد N69826

وبگردی